Malediivit, Mauritius vai Vietnam?
Ensi talveksi suunnitellaan kahden viikon lomaa. Lapset (1v,9v ja 12v) mukana?
Hakusessa lämmin ja lasten kanssa viihtyisä kohde, jossa aikuisillekin tekemistä. Onko kokemuksia näistä paikoista?
Kommentit (32)
Noista varmaan Mauritius paras valinta, Malediivit voit heti unohtaa, jos haluat jotain tekemistä, etkä vaan pelkkää aurinkoa ja merta. Voihan olla myös kustannuskysymys, Vietnam todella edullinen ja Mauritius aivan jotain muuta hintatasoltaan, kannattaa miettiä tarkkaan.
Mulla kokemus vain vietnamista. Mauritius ja malediivit on minusta vaikuttaneet kalliilta eliittipaikoilta joilla ei sitten loppupelissä ole tarjota kuin paratiisirannat.
Itse olemme lähdössä Malediiveille. Resortissa on golfsimulaattori, tenniskentät, sukelluskursseja, erilaisia meriretkiä, mutta suurimmaksi osaksi aiotaan uida omalla rannalla ja syödä hyvin, snorklailla ja levätä. Ei siis mikään aktiiviloma. Malediiveillahan on vain yksi hotelli per atolli, joten yksittäinen hotellisaari on pieni ja rauhallinen.
Mauritius taas on hieman vilkkaampi paikka ja sieltä löytyy shoppailtavaa ja saarikierroksella näkee vähän paikallistakin asutusta.
Vietnamissa en ole käynyt itse, mutta ystäväni sanoi, että ei lähde ikinä enää. Oli epähygieenistä ja alkukantaista. Sai vatsataudin koko matkan ajaksi. Ei kunnon palvelua missään.
Mauritiuksella ollaan oltu. Oli siellä muutama perhehotellikin vaikka Maurituiksestahan sanotaan että se on kolmen tähden saari jossa on viiden tähden hotellit.
Vain Vietnamista on kokemusta. Suosittelen Saigonia. Iso ja äänekäs suurkaupunki, josta on lyhyehkö matka useisiin rannikon rantakohteisiin. Vietnamissa kannattaa kokeilla katukeittiön makuja, tutustua sotahistoriaan museoissa ja muissa paikoissa ja käydä vesinukketeatterissa. Plussana todella halvat hinnat, eli hyvät shoppailumahdollisuudet. Teettäessä vaikka pukua voi antaa aamulla mitat ja illalla hakea valmiin puvun pilkkahintaan.
Olen käynyt Mauritiuksella joitakin vuosia sitten. Saari on todella kaunis luontonsa puolesta, mutta resort-lomakylät ovat samanlaisia kuin missä tahansa muuallakin. Kannattaa siis lähteä tutkimaan saarta paikallisen oppaan avustuksella (tai miksei omatoimisestikin). Erityisesti mieleen jäivät lukuisat autiot paratiisirannat ja "viidakko" vesiputouksineen. Saari on kaukana mantereesta, joten hintataso on melko korkea (Suomen tasoa). Ilmasto on merellinen: todella kostea ja saarella sataa paljon. Kirkkaita päiviä oli viikon loman aikana yksi, muuten oli sumuista/puolipilvistä ja rannoilla tuulee. Muutama rajumpi ukkosmyrskykin koettiin. Sää ei siis ole kylmä, mutta jotenkin olin ajatellut, että aurinko paistaisi pilvettömältä taivaalta koko ajan kuten kaikissa kuvissa Mauritiukselta. Matka-aikanamme oli siis helmikuu. Paikalliset totesivatkin, että Malediivit on parempi matkakohde helmikuiselle reissulle sään puolesta.
Ruoka oli todella hyvää ja saari tuntui turvalliselta paikalta, jonne uskaltaisin lähteä lastenkin kanssa. En tosin tiedä, miten paljon lapsille mieluisaa tekemistä saarelta löytyy, sillä merkittävimmät turistinähtävyydet tosiaan ovat rannat ja luonto. Luonnontieteellisessä museossa kannattaa ainakin käydä, sillä kansallislintu dodoon tutustuminen oli hauska juttu joka jäi mieleen. Joissakin paikallisissa temppeleissä kävimme myös. Saaren valtauskontohan on hindi, ja mielestäni se välittyi katukuvasta (positiivisessa mielessä): paikalliset olivat ystävällisiä ja olo oli turvallinen.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 10:16"]
Itse olemme lähdössä Malediiveille. Resortissa on golfsimulaattori, tenniskentät, sukelluskursseja, erilaisia meriretkiä, mutta suurimmaksi osaksi aiotaan uida omalla rannalla ja syödä hyvin, snorklailla ja levätä. Ei siis mikään aktiiviloma. Malediiveillahan on vain yksi hotelli per atolli, joten yksittäinen hotellisaari on pieni ja rauhallinen.
Mauritius taas on hieman vilkkaampi paikka ja sieltä löytyy shoppailtavaa ja saarikierroksella näkee vähän paikallistakin asutusta.
Vietnamissa en ole käynyt itse, mutta ystäväni sanoi, että ei lähde ikinä enää. Oli epähygieenistä ja alkukantaista. Sai vatsataudin koko matkan ajaksi. Ei kunnon palvelua missään.
[/quote]
Alkukantaista :D Missähän päin Vietnamia ystäväsi on ollut? Täältä Vietnamille pisteet, lähtisin koska tahansa uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 10:05"]
Mulla kokemus vain vietnamista. Mauritius ja malediivit on minusta vaikuttaneet kalliilta eliittipaikoilta joilla ei sitten loppupelissä ole tarjota kuin paratiisirannat.
[/quote]
Itselläkin kokemus vain Vietnamista ja samankaltainen "ennakkoluulo" Mairitiusta ja Malediiveja kohtaan. Vietnamissa oli ihanaa ruokaa, kulttuuria, aurinkoa, rantaa, harrastusmahdollisuuksia, edullinen hintataso, suosittelen!
Ihanan paljon vastauksia tullut, kiitos niistä. Malediivit taidamme jättää laskuista heti pois, voi olla liian rauhallinen meidän karavaanille. Missä paikoissa Vietnamissa olette käyneet? Rantaloma todella kiinnostaa, mutta niin että suurkaupungissakin voisi vierailla. Mihin olette ottaneet lennon? Saigoniin vai Ho Chi Minhiin vai jonnekin muualle? Suunnittelemme omatoimimatkaa, joten lentää voimme periaatteessa mihin vain. Kiitos vastauksista jo etukäteen. AP
Mauritiukselle kannattaa ehdottomasti mennä :)
Katsoisin rokotussuositukset/tautitilanteen lähinnä vertailuna Vietnam/Mauritus. Jos samat niin ei apua tuota sitten.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 10:46"]
Katsoisin rokotussuositukset/tautitilanteen lähinnä vertailuna Vietnam/Mauritus. Jos samat niin ei apua tuota sitten.
[/quote]
Noihin maihin on matkanjärjestäjätkin tälle talvelle vain lisänneet matkoja, joten ei varmaan hirveitä tautipesiä ole kyseessä. Ja ebolan nyt saattaa saada vaikka Espanjassakin..
Hei!
Lasten kanssa matkustaessa ota huomioon myös pitkät matkustusajat!
Vietnami on todella edullinen mutta kuka hullu ehdottaa Ho Chi Minhiä lasten kanssa :O
Liikenne kaoottista ja ihmisiä todella paljon.
Rantaa siellä ei ole. Vietnamissa ehdottaisin Nha Trangia mutta sinne joutuu vielä matkaamaan monta tuntia lennon jälkeen.
Malediiveillä en ole ollut mutta olen kuullut että siellä tulee aika hyvin pitkäksi ja hintataso on myös korkea.
Itse lähden marraskuussa Mauritiukselle mutta puhtaasti sen takia koska siellä on miettimistäni kohteista paras sää silloin.
Päädyitte mihin ratkaisuun vain, uskon että kaikki ovat erittäin ihania!
Nyt tuli vaikeaa!! Tuo Grand Baiekin Maurituksella vaikuttaa kivalta, koska on kuitenkin aika iso kohde, mutta hienot rannat jne.. AP
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 11:19"]Hei!
Lasten kanssa matkustaessa ota huomioon myös pitkät matkustusajat!
Vietnami on todella edullinen mutta kuka hullu ehdottaa Ho Chi Minhiä lasten kanssa :O
Liikenne kaoottista ja ihmisiä todella paljon.
Rantaa siellä ei ole. Vietnamissa ehdottaisin Nha Trangia mutta sinne joutuu vielä matkaamaan monta tuntia lennon jälkeen.
Malediiveillä en ole ollut mutta olen kuullut että siellä tulee aika hyvin pitkäksi ja hintataso on myös korkea.
Itse lähden marraskuussa Mauritiukselle mutta puhtaasti sen takia koska siellä on miettimistäni kohteista paras sää silloin.
Päädyitte mihin ratkaisuun vain, uskon että kaikki ovat erittäin ihania!
[/quote]
Kumma kyllä, mutta taitaa siellä Ho Chi Minh Cityssä jopa ihan elääkin lapsia, siis hengailevat siellä jatkuvasti. Mitenköhän ne selviää hengissä?
Hei te Mauritiuksella käyneet, kerrotteko vielä missä kohteessa siellä olitte ja kokemuksia sieltä. AP
En ole käynyt, mutta Malediivit on mun haavekohteissa numero yksi. Ehkä sinne vielä joskus.