terveydenhoitaja sanoi,
Että minun tulisi olla luontevampi vauvani kanssa..olen järkyttynyt.
Kommentit (8)
Ole luontevampi. Aika älytön neuvo.
Tyhmä neuvo. Itse olen sosiaalisten tilanteiden jännittäjä ja olen aina neuvoloissa paskajäykkänä ja puolustuskannallakin, kun tiedän millaisia "kyyliä" ne nykyisin monet ovat, tarkoituksena etsiä vikoja lapsesta ja äidistä. Toisaalta eipä minua niiden puheet juuri kiiinnsotakaan sitten mitä kommentoivat ;)
Yrittiköhän sanoa, että relaa vähän, olet hyvä äiti eikä tarvitse yrittää niin paljoa? :) Nykyään tuoreet äidit on jo niin valmiiksi peloteltu vauvan varhaisen vuorovaikutuksen ongelmilla ja laiminlyönneillä, että äitiparat rallattelevat ja virikkeellistävät vauvaa niinäkin hetkinä kun voitaisiin vaan olla ihan kaikessa rauhassa. (Olen itse siis ollut tällainen äiti esikoisen kanssa, ylihoidin vauvaa koko ajan koska olin lukenut niin paljon siitä kuinka lapsen viesteihin ei vastata.)
Toisaalta, minun lapsillani (ja minulla) on ollut nyt yhteensä 23 eri terkkaria, ja näitäkin mahtuu moneen junaan. Yksi on sellainen, että hermostun heti kun ollaan samassa tilassa, koska hän tarkkailee kaikkea ja pohtii kaikkia havaintojaan ääneen, tyyliin "oijoi, mites sulla vauva on tällä säällä noin paljon vaatetta, hiki tulee, aijjai, jättikö äiti sut nyt yksin siihen sängylle, sinähän voit siitä vaikka pudota (no en jättänyt kun siinä oli se terkkari vauvan vieressä!) mites tämä tuttihomma, et kai syö tuttia, ja äiti, mites se äiti itsestään huolehtii, joojoojuujujuuniinniin (kuuntelematta yhtään) sellaistahanseon, juuh. Monta kertaa on tullut mieleen, että olen minäkin käynyt netissä lukemassa sen neuvolakäsikirjan ja tiedän että sinä tässä nyt tomerasti tarkkailet tätä meidän vuorovaikutusta, mutta voitko tehdä sen vähemmän ilmeisesti, kiitos. :)
Että en yhden terkkarin sanomisista tällä kokemuksella ottaisi hirveästi itseeni. Miettisin toki, onko siinä perää. Äitiyskin on oppimista, koko ajan, ja kaikkea ei vaan voi heti osata.
Tuskinpa vain tarkoitti, että "relaa" vaan vihjaili kiintymysongelmista, on varmaan tehnyt ls-ilmoituksen. Varaudu jo monen kuukauden kyyläykseen jossain Ensi- ja turvakodilla.
No, olin mielestäni ihan normaalisti5927. :) ehkä hän tarkoitti tuota relaamista, olen aika stressaaja. :)
Miksi hän niin sanoi? Olisin varmaan itse tosi epäluonteva vauvan kanssa, jos tietäisin jonkun sillä hetkellä tarkkailevan äiti-lapsivuorovaikutustani.
Olisiko vain ollut vähän väärä sana valinta. Ehkäpä tarkoitti vain, että ota rennosti ja nauti äitiydestä. Elämä ei ole stressiä ja pikkuasioihin liikaa huomiota kiinnittämistä.
Miten sitten olit siellä neuvolassa? Minkä ikäinen vauva sinulla on?