Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko 3-vuotiaan maistaa kahvia?

Vierailija
15.09.2014 |

Kysymys tulikin jo otsikossa. Kysymys ei ole kupillisen juomisesta vaan siitä, että lapsi maistaa yhden tai kaksi hörppyä maitokahvia mukista, ennen kuin aikuinen juo sen kahvinsa. Antaisitko tehdä niin vain et? Tiedän yhdet vanhemmat, jotka tekevät niin, koska lapsi haluaa eikä ole koskaan irvistänyt, että pahaa. Ei halua enempää eikä enempää ole tyrkytettykään.

Itse en ehkä antaisi. Miten te muut aikuiset kahvinjuojat tekisitte?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat pienenä maistelleet kahvia, mutta noin 5v alkaen eivät ole enää tykänneet! Sama tapahtunut monien ruokien kanssa.

Vierailija
22/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin maistaa tietenkin. Ei kofeiini nyt niin vaarallista ole, ettei voisi pientä hörppyä ottaa kahvia. Ja jos tykästyisi, niin ostaisin lapselle kofeiinitonta kahvia jota voisi juoda niin paljon kuin sielu sietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvon mammat, kyse tais nyt olla maistamisesta, ei siitä että ihan annetaan sitä kahvia lapsille kuppitolkulla ja aiheutetaan niille kofeiinimyrkytys. Kannattaisko teidän fanaatikkojen opetella lukemaan? Eikä vaan aloittaa sitä paasausta heti ja täysillä.

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:10"]

Kysymys tulikin jo otsikossa. Kysymys ei ole kupillisen juomisesta vaan siitä, että lapsi maistaa yhden tai kaksi hörppyä maitokahvia mukista, ennen kuin aikuinen juo sen kahvinsa. Antaisitko tehdä niin vain et? Tiedän yhdet vanhemmat, jotka tekevät niin, koska lapsi haluaa eikä ole koskaan irvistänyt, että pahaa. Ei halua enempää eikä enempää ole tyrkytettykään.

[/quote]

Vierailija
24/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:25"]Ensin sokeri -> kofeiini -> tupakka -> kossu -> kannabis -> heroiini. Näin se menee.
[/quote]
Kahta ekaa olen käyttänyt alle kouluikäisestä. Milloinkohan alan käyttää niitä muita? t.40v

Vierailija
25/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:25"]

Ensin sokeri -> kofeiini -> tupakka -> kossu -> kannabis -> heroiini. Näin se menee.

[/quote]

Älä nyt liioittele. Ihminen voi valita. Mutta tuosta listasta puuttuu kyllä olennainen riippuvuus, seksi.  

Vierailija
26/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:21"]En antais ja toivon ettei kukaan muukaan anna. Jos on pakko niin ilman sokeria. Hampaat menee pilalle satavarmasti jos lapsesta tulee kahvikissa sokerilla.
[/quote]
Eikä välttämättä mene. Itse juonut kahvia suurella sokerimäärällä 2-3tl/kuppi (lapsena vielä enemmän) säännöllisesti 24 vuotta ja nyt 30 vuotiaana reikiä 0. Siis ikinä yhtäkään reikää ollut hampaissa. Ja juonut/juon kahvia monta kuppia päivässä.

Vierailija
27/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin voisin antaa maistaa (ja olen varmaan antanutkin), mutta vaan satunnaisesti (siis jos vanhempi juo monta kuppia kahvia päivässä, ja lapsi saisi aina maistaa hörpyn, niin tällainen olisi tietenkin liikaa, vaikka kyse olisi vain "maistamisesta"). On mun lapset saaneet maistaa viiniä ja oluttakin kielenkärjellä (väkeviä saa vain haistaa) joskus. Ja itseasiassa niitä aiemmin mainittuja energiajuomiakin on saanut joskus maistaa kielenkärjellä.

Missään nimessä taas en antaisi pienelle lapselle kahvia tai muuta kofeiinipitoista juotavaksi, enkä tietenkään alkoholiakaan. Myöskään mitään päivittäistä maistattamista en pitäisi hyvänä, mutta siinä, että saa satunnaisesti maistaa hörpyn kahvia, ei kyllä piile mitään hurjia terveysriskejä. Noissa on kuitenkin aika iso ero, satunnaisessa maistamisessa ja oikeasti merkittävien kofeiinimäärien saamisessa. Monista vastauksista täällä ei oikein käy ilmi, haukutaanko ja päivitelläänkö niitä, jotka antavat lastensa maistaa kahvia, vai niitä, jotka antavat lastensa juoda kahvia.

Vierailija
28/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ilmeisesti olet niitä äitejä, jotka antavat lapsiensa maistaa tupakkaa, alkoholia ja huumeita? Tottakai meidän vastuullisten vanhempien täytyy paasata sinunlaiselle äidille, kun et ilmeisesti tiedä, mitä lapsille saa antaa ja mitä ei. Ota kuule neuvolassa ihan puheeksi tämä, että annat lapsesi maistaa kahvia, niin siellä ehkä sinua valaistaan, miksi kahvi ei ole lasten juoma.

P.S. Lapselle voi sanoa muuten "ei", jos hän haluaa maistaa tai kokeilla jotain, mikä lapselle ei saa antaa. Lapsi ei mene siitä rikki, että vanhempi kieltää jonkin asian. 

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:52"]

Arvon mammat, kyse tais nyt olla maistamisesta, ei siitä että ihan annetaan sitä kahvia lapsille kuppitolkulla ja aiheutetaan niille kofeiinimyrkytys. Kannattaisko teidän fanaatikkojen opetella lukemaan? Eikä vaan aloittaa sitä paasausta heti ja täysillä.

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:10"]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
29/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä annan järkevässä suhteessa. 1 osa kahvia ja noin 6 osaa maitoa, niin että litku on hailakan ruskeaa. Tokkopa siinä kahvi edes maistuu. Suurta iloa tuottaa myös kahvin keittäminen lapselle. On hienoa seurata kuinka vesi tippuu purujen päälle ja valuu pannuun ruskeana. En ikinä ole ymmärtänyt liiallista höösäämistä. Antaa lapsen kokeilla ja kertoa miltä maistuu. Ja ei, en anna lapselle alkoholia, tupakkaa tai muitakaan vaarallisia aineita. Kahvi ei ole vaarallinen aine. Sehän on terveysjuomaa!

Vierailija
30/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvinvastustajien argumentit olisivat muutoin tosi hyviä mutta sitten vedetään jopa huumeet mukaan kehiin. Siihen meni se uskottavuus.

Vierailija
31/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join ite kahvia usein, lähes joka aamu, varmaan 4-vuotiaasta 7-vuotiaaksi... Maitokahvia siis. Sen jälkeen en ole juonut kuin juhlatilaisuuksissa.

Pienenä tykkäsin, enää en.

Vierailija
32/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:14"]

Mammat juottaa sylilapsille kofeiinia, ja samaan hengenvetoon valitetaan, kun kaupan myyjät ei kieltäydy myymästä lapsille energiajuomia.

[/quote]

Et taida tietää, mitä kaikkea muuta energiajuomissa on kuin kofeiinia? Minä en antaisi lapsilleni sellaista sokeri- tai lisäainemäärää. Kotona juodaan vettä ja maitoa.

Lapsemme on saanut maistaa kahvia maidolla. Kukaan meistä ei juo limsoja tai mehujakaan, joten energiajuomat näyttävät tuoteselosteensa perusteella sen verran älyttömältä litkulta, että miksi juoda niitä, kun aikuinen saa kahvilla saman lopputuloksen? Tarkoitan piristymistä, ja tykkään kyllä juoda sitä muutenkin. Lapsille ei tietenkään anneta kahvia piristymisen takia, vaan siksi ettäse ei ole mielestäni kovin paha myrkky, jos kerran maistaa haluavat ja tyytyvät siihen yhteen kulaukseen. 

[/quote]

Energiajuomat ovat kiellettyjä alle 15-vuotiailta nimenomaan niiden piristävien ainesosien, mm. kofeiinin takia, ei sokerin tai lisäaineiden. Mietipä sitä.

[/quote]

Tottakai viranomaiset ovat kieltäneet ne siksi. Eivät ole Suomessa vielä valitettavasti tietoisia sokerin ja lisäainecocktailin haitallisuudesta. Lue enemmän niin luulet vähemmän. Ai mutta eihän perus-av lue muuta kuin av:tä.

Vierailija
33/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:22"]

Mammat juottaa sylilapsille kofeiinia, ja samaan hengenvetoon valitetaan, kun kaupan myyjät ei kieltäydy myymästä lapsille energiajuomia.

[/quote]

Et taida tietää, mitä kaikkea muuta energiajuomissa on kuin kofeiinia? Minä en antaisi lapsilleni sellaista sokeri- tai lisäainemäärää. Kotona juodaan vettä ja maitoa.

[/quote]

Jos tämä on se pointti miksi energiajuomia kauhistellaan, niin miksi ei sitten muita juomia, jotka myös sisältävät paljon sokeria ja lisäaineita? Aina on vain energiajuomien myyminen tapetilla, ei limppareitten tai jättikokoisten karkkipussien.

[/quote]

Siksi että enemmistö ei lue muuta kuin virallista propagandaa, joka puoltaa sokeria ja lisäaineita (elintarviketeollisuuden intressit). Kyllä noista löytyy informaatiota ihan riittävästi, jos viitsii hakea yhtään laajemmalta kuin av-palstalta ja sen mitä viranomaiset (THL etunenässä) kertovat. Eivät ne ole mikään erehtymätön totuudentorvi. Melua kyllä pidetään, mutta se ei saavuta sokerihumalassa itsekin aikansa viettävää kansan enemmistöä, ja Suomi nyt valitettavasti tulee (tässäkin) asiassa jälkijunassa. 

Vierailija
34/64 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahvi ole terveysjuoma. Missä maailmassa oikein elätte?

Vierailija
35/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lapsemme on saanut maistaa kahvia maidolla. Kukaan meistä ei juo limsoja tai mehujakaan, joten energiajuomat näyttävät tuoteselosteensa perusteella sen verran älyttömältä litkulta, että miksi juoda niitä, kun aikuinen saa kahvilla saman lopputuloksen? Tarkoitan piristymistä, ja tykkään kyllä juoda sitä muutenkin. Lapsille ei tietenkään anneta kahvia piristymisen takia, vaan siksi ettäse ei ole mielestäni kovin paha myrkky, jos kerran maistaa haluavat ja tyytyvät siihen yhteen kulaukseen. 

Vierailija
36/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen antanut maistaa silloin tällöin. Myös viiniä ja oluttakin! :D Kysehän on maistamisesta. Ei mistään muusta. Jos vaikka tykkäiskin, niin aikuisten juomihan nuo ovat.

Vierailija
37/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin 2-vuotiiaalle huikan, ei tykännyt.

Vierailija
38/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan, kofeiinia ei suositella lapsille. Taas näkee, että täällä av-palstalla ei ole selväjärkistä porukkaa, kun juottavat kahvia pienille lapsille.

Vierailija
39/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän pikkupoika sai oman kahvikupin 1-vuotiaana, mikä tuntui kovin kummalliselta. Tuntuu edelleen. En antaisi pienelle energiajuomaalaan, ei siis kahviakaan. Olen yllättynyt, että täällä yleinen mielipide tuntuu olevan toinen.

Vierailija
40/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join aina pienenä mummolassa kahvia kerman kera ja olen aikuisena lähestulkoon absolutisti. Tupakkaakaan en ole koskaan polttanut enä ruokaakaan mässäile liiallisesti. Joten mun kohdallani tuo "laajennettu" porttiteoria ei toimi.