Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko 3-vuotiaan maistaa kahvia?

Vierailija
15.09.2014 |

Kysymys tulikin jo otsikossa. Kysymys ei ole kupillisen juomisesta vaan siitä, että lapsi maistaa yhden tai kaksi hörppyä maitokahvia mukista, ennen kuin aikuinen juo sen kahvinsa. Antaisitko tehdä niin vain et? Tiedän yhdet vanhemmat, jotka tekevät niin, koska lapsi haluaa eikä ole koskaan irvistänyt, että pahaa. Ei halua enempää eikä enempää ole tyrkytettykään.

Itse en ehkä antaisi. Miten te muut aikuiset kahvinjuojat tekisitte?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallinen suositus kofeeinin turvasuositus lapsille on 2,5 mg/kg. Yhdessä perinteisessä kahvikupissa (1,25 dl) on 60-90 mg kofeiinia. Pitoisuus vaihtelee todella paljon jopa saman merkkisessä kahvissa, mutta siis tuon taulukon mukaan noin 15 kg painava 3-vuotias voisi juoda ehkä korkeintaan jonkun 8 ck kahvia ilman, että se olisi hänelle haitallista. Turvallista olisi pysyä 5 cl:n alla. Ja tavaksi ei kannata ottaa, koska myös riippuvuus syntyy lapsella helpommin kuin aikuisella. 

Vierailija
42/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään antaa lapselle kahvia. Kofeiinia ei saa antaa lapsille. Miksi pitäisi antaa kahvia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän suvussa kaikki lapset ovat saaneet kahvia jo yksivuotiaasta lähtien, joten eipä siinä mitään kummallista ole. Normaaleja lapsia/aikuisia meistä on kasvanut.

Vierailija
44/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin veljen vaimo ei antanut vitosluokkalaiselle tytölleen kahvia:O

Vierailija
45/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, mihin on kadonnut maalaisjärki!??!! Ei nyt maistaminen hallaa tee!

Vierailija
46/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa aika outoa että joku 3v joisi kahvia. Itsekään en ole koko ikänäni juonut, tai edes maistanut kahvia. Ikää itselläni jo 24v. :)

Vierailija
47/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:14"]

Mammat juottaa sylilapsille kofeiinia, ja samaan hengenvetoon valitetaan, kun kaupan myyjät ei kieltäydy myymästä lapsille energiajuomia.

[/quote]

Et taida tietää, mitä kaikkea muuta energiajuomissa on kuin kofeiinia? Minä en antaisi lapsilleni sellaista sokeri- tai lisäainemäärää. Kotona juodaan vettä ja maitoa.

[/quote]

Jos tämä on se pointti miksi energiajuomia kauhistellaan, niin miksi ei sitten muita juomia, jotka myös sisältävät paljon sokeria ja lisäaineita? Aina on vain energiajuomien myyminen tapetilla, ei limppareitten tai jättikokoisten karkkipussien.

Vierailija
48/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä alle 2-vuotias ryystäisi kahvia kupista jos vain saisi!!! Että se siitä outoudesta...

Vierailija
49/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 18:56"]

Minä olen juonut kahvia n. 3-vuotiaasta asti,samoin lapsuuskodin naapurien lapset.Olemme nyt ikähaarukassa 61-55 ja kaikki elämme vielä ja olemme ihan työkykyisiä.....

[/quote]

Onnittelut, moni ikäisenne ei työelämässä jaksa, vaan eläköityy vähän yli 50-vuotiaana. Moni kuoleekin jo aiemmin. Olen aivan varma, että vaikka myöhemmillä elämäntavoilla on myös merkitystä, ei esim. se, että vielä 70-luvulla annettiin yleisesti  kasvaville lapsille aamiaseksi kahvia ja pullaa, ole voinut olla vaikuttamatta ikäluokan terveyteen.

En ymmärrä, että miksi nyt kun terveysasioista on nyt saatavilla tietoa laajemmin - minun vanhempieni perheessä oltiin kyllä valistuneita, esim. alle kouluikäisille lapsille ei annettu kahvia, ja itse maistoin kahvia ensimmäistä kertaa ehkä 9-vuotiaana - pitäisi katsella menneisyyden tapoja, jotka eivät ehkä olleet kuolemanvaarallisia, mutta haitallisia kuitenkin. 

Vierailija
50/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

SEN KAHVIN VOIMALLA SITÄ HIIHDETTIIN KOULUUN,MUTTA SYÖTIIN MYÖS LAUTASELLINEN KAURAPUUROA,NÄKKILEIPÄÄ,APPELSIINEJA,LIHASOPPAA.ETTÄ SILLEEN.

Vierailija
51/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kannattaako, mut muistan kuinka niitä Aku ankkoja tuli silloin lapsena luettua.

Vierailija
52/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 1v ja 4v on molemmat hörpänneet mun maitokahvia :) vanhempi ei tykännyt, nuorempi olisi ottanut kovasti lisääkin mutta on sittemmin unohtanut jo koko jutun :)

Vierailija
53/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mustaa kahvia voisin kerran antaakin, siinä toivossa, että laps sitä inhoaa ja kinuaminen loppuu. maitokahvia en, kun tykkäämisen riski on sen verta suurempi :)

Vierailija
54/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä lapsi on juonut joka aamu oman kahvinkupillisensa noin kolmivuotiaasta asti. Eli antaisin.

Vierailija
55/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin maistaa, tuolla tavoin juuri ihan pienen määrän. Jos saisin kuulla että siitä olisi jotain mahdollista haittaa se olisi eri asia. Mutta tosiaan, jos haittoja ei ole, tuo on pieni juttu jolla saa pienen ihmisen iloiseksi ja tuntemaan itsensä isoksi.

Vierailija
56/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voisin, eihän kahvi mikään myrkky ole. Olen antanutkin maistaa, ja eivät tykänneet. Olen muuten antanut maistaa myös väkevää viinaa, ja kielenpäällä kokeiltuaan sanoivat yök ja mutristivat naamaa.

Vierailija
57/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:13"]

No meillä lapsi on juonut joka aamu oman kahvinkupillisensa noin kolmivuotiaasta asti. Eli antaisin.

[/quote]

Miksi? Tarvitseeko lapsesi jostain syystä kofeiinia piristeeksi? Sehän rasittaa lapsen munuaisiakin.

Varmaan annatte vielä sokerimuroja sitten syötäväksi, niin päiväkodissa saa hoitajat nauttia ylivilkkaasta duracellista.

Kaksitoistavuotiaana on viimeistään annettava oma kossupullo perjantaisin, kun poika niin tykkää. Onhan se oma saatava, ettei kärtä iskältä.

Vierailija
58/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:13"]

[/quote]

Miksi? Tarvitseeko lapsesi jostain syystä kofeiinia piristeeksi? Sehän rasittaa lapsen munuaisiakin.

Varmaan annatte vielä sokerimuroja sitten syötäväksi, niin päiväkodissa saa hoitajat nauttia ylivilkkaasta duracellista.

Kaksitoistavuotiaana on viimeistään annettava oma kossupullo perjantaisin, kun poika niin tykkää. Onhan se oma saatava, ettei kärtä iskältä.
[/quote]

Vedä nyt sitä kukkahattua tiukemmin korville! :D En tiennytkään, et kahvi ja kofeiini on portti kovempiin aineisiin!

Vierailija
59/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 16:13"] No meillä lapsi on juonut joka aamu oman kahvinkupillisensa noin kolmivuotiaasta asti. Eli antaisin. [/quote] Miksi? Tarvitseeko lapsesi jostain syystä kofeiinia piristeeksi? Sehän rasittaa lapsen munuaisiakin. Varmaan annatte vielä sokerimuroja sitten syötäväksi, niin päiväkodissa saa hoitajat nauttia ylivilkkaasta duracellista. Kaksitoistavuotiaana on viimeistään annettava oma kossupullo perjantaisin, kun poika niin tykkää. Onhan se oma saatava, ettei kärtä iskältä. [/quote] Vedä nyt sitä kukkahattua tiukemmin korville! :D En tiennytkään, et kahvi ja kofeiini on portti kovempiin aineisiin!

[/quote]

Meinasin sanoa ihan samaa :D Mikähän mun kohdalla on sitten mennyt pieleen kun en ole vielä siirtynyt noihin vahvempiin aineisiin vaikka olen juonut kahvia alle kouluikäisestä? Joku valuvirhe varmaan.

-kolmonen-

Vierailija
60/64 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin sokeri -> kofeiini -> tupakka -> kossu -> kannabis -> heroiini. Näin se menee.