Vessanpöntön puhdistus. Onko teillä suositella tehokasta ainetta?
Ostin viimeksi tällaisen merkin: toilet cleaner active gel Rainbow merkkinen. Eli tuolta lähi salesta ostin.
Kommentit (25)
Auttaako muuten mikään vesirajan alapuolella oleviin tummentumiin? En tiedä mitä ovat, mutta pas*a olisi kyllä käyttämilläni myrkyillä ja harjaamisella varmasti irronnut.
Halvinta x-tran pöntönpuhdistusainetta, sininen puteli. Pärjäsi hyvin jossain vertailussakin. Toki mun pönttöön ei oo päässyt pinttymään mitään niin en tiiä tehoaako sellaiseen likaan, mutta pitää ainakin säännöllisesti käytettynä puhtaana.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako muuten mikään vesirajan alapuolella oleviin tummentumiin? En tiedä mitä ovat, mutta pas*a olisi kyllä käyttämilläni myrkyillä ja harjaamisella varmasti irronnut.
Domestos
Vierailija kirjoitti:
Musta Harpic tai Domestos ovat tehokkaita.
Jälkimmäinen vielä selvästi tehokkaampi ainakin meidän likaan.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako muuten mikään vesirajan alapuolella oleviin tummentumiin? En tiedä mitä ovat, mutta pas*a olisi kyllä käyttämilläni myrkyillä ja harjaamisella varmasti irronnut.[/quote
Se on kalkkia. Itse olen saanut sen pois niin, että olen työntänyt vesirajaa alemmas vaikka vessaharjalla ja kaatanut pönttöön soodaa ja etikkaa. Happo irrottaa kalkkisaostumia.
Mä sain TODELLA kalkkipinttyneen pöntön lopulta puhtaaksi sitruunahapolla. Melkeinpä kaiken kokeilin sitä ennen. Tuskin kellään yhtä pahaa tilannetta on, meinasin jo, että menee koko pönttö vaihtoon... Mut niin vaan parin yön liottamisen jälkeen puhtaaksi tuli sekin.
Käytän vain sylkeä ja omia kynsiä. Raavin vessanpöntön kynsilläni ja syljelläni puhtaaksi.
Jos soodaliotus ja kloori eivät riitä, törky on ehkä pinttynyt kalkkiin eli etikkahappoliotus ja sitten ponteva harjaus.
Vierailija kirjoitti:
Cocacola
Riittää ihan halpiscolatkin, eikä tarvi olla sokerista eikä siinä tarvi olla happojakaan. Eli jos on jäänyt pullonjämiä viereksimään, ei kun pyttyyn vaan. Kannattaa seisottaa hetken, ennen kuin harjaa ja huuhtelee. Alapeukuttajankin kannattaisi kokeilla tätä ihan itse ennen kuin teilaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain TODELLA kalkkipinttyneen pöntön lopulta puhtaaksi sitruunahapolla. Melkeinpä kaiken kokeilin sitä ennen. Tuskin kellään yhtä pahaa tilannetta on, meinasin jo, että menee koko pönttö vaihtoon... Mut niin vaan parin yön liottamisen jälkeen puhtaaksi tuli sekin.
Paljonko sitruunahappoa laitetaan sinne pönttöön? Ja kuinka kauaksi aikaa?
Etikka poistaa rasvaa, hapan kalkkia. Happamia ovat ruokasooda, sitruunahappo ja useimmat kylppäri- wc-aineet. Lika tarttuu kalkkisaostumiin kiinni. Puhdistukseen tarvitaan aikaa eli annetaan aineen vaikuttaa. Pesun jälkeen olisi hyvä neutralisoida pinta eli aine ei saa jäädä ikuisesti.
Ei meillä kyllä mitään erikoisaineita tarvita, pytty pysyy puhtaana, kun siinä ei seisoteta eritteitä vaan huuhdotaan ja tarvittaessa harjataan käynnin jälkeen. Viikkopesu suihkuttamalla WC:n pesuainetta ja huuhtomalla hetken päästä.
Pirkka valkaisu- ja puhdistusaine on ainoa hyvä valmiste wc-pönttöön. Nykyisin valkoisessa pullossa, etiketissä lukee pienellä "klooripitoinen".
Vuosia sitten Duckilla oli tabletteja, jotka poistivat kaikista pinttyneimmänkin lian tuosta vain, mutta niitä ei valmisteta enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sitruunahappoa laitetaan sinne pönttöön? Ja kuinka kauaksi aikaa?
Purkin kyljessä on ohje. Ruokaosastolta löytyy. Muistaakseni 1tl/1dl vettä eli liuoksena kannattaa laittaa. Meillä putsataan sitruunahapolla kahvinkeitin ja pesukone. Ohis
Etikka