Miten osaatte ostaa kunnolliset lenkkikengät?
Olen nyt lyhyen ajan sisään ostanut kahdet lenkkarit, mutta kumpiakaan en voi käyttää. :/ toiset painaa varpaaseen, toiset hankaa kantapäät rakoille. Palauttaakaan niitä ei voi, kun ovat käytettyjä.
Miten valita sopivat? Kaupassa nyt ei voi kovin pitkää matkaa kävelläkään että tuntisi hankaako.. Rahaa palaa..
Kommentit (27)
Mä ostin niin kalliit Asicsen lenkkarit, että kun mulle tuli rakkuloista, pidin taukoa, rakkolaastareita ja sellaista ennalta ehkäisevää ohutta suojaa. En tiedä kuinka lyhyt aika meni, ei ainakaan puolta vuotta pidempään, niin molemmissa kengissä reiät kantapään kohdalla.
Eli mene ihmeessä sinne liikkeeseen ja kerrot sun aikaisempien kenkien ongelmakohdat ja yritä saada hienovaraisesti jonkun luokan lupaus, että saat vaihtaa kengät, jos ovat ihan väärät sun jaloille. Mä olen useita satasia pistänyt ihan hukkaan lenkkareiden takia. Äläkä todellakaan häpeä jalkojesi kokoa! Me ollaan kaikki erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 12:24"]Mulla on niin iso jalka etten kehtaa mennä alan liikkeeseen.. :( nolottaa vastata kun myyjä kysyy että minkäs kokoista alettais katsella. Ongelma se on tämäkin, uskokaa pois.
-ap
[/quote]
Voi kuule, naisten kengän koko kasvaa vuosi vuosi vuodelta. Tapaan päivittäin työssäni vaikka minkälaisia jalkoja :D Kaiken kokoisia! Joillakin on pienempi joillakin isompi. Kannattaa luottaa myyjän apuun kengissä, osaa suositella sulle oikean malliset kengät. Myyjä myös osaa etsiä sulle oikean koon kengistä. Esimerkiksi jos sinulla on yli 41 koon jalka niin kannattaa melkeempä katsoa kapea lestisiä "miesten" kenkiä. :) Suosittelen Newbalancen kenkiä.
Joku puhui barefooteista tällä?- Nekin hyviä kenkiä toki mutta tuovat vähän rajoituksia. Jos juokset pääasiassa asvaltilla niin ihan ohut pohjainen kenkä ei ole paras, barefoot on enemmän pehmeän maaston kenkä esim. pururata. treenaa jalan pieniä lihaksia hyvin ja muuttaa juoksuasentoa luontaisempaan. Ei sovi kaikille esim. jos on massaa tai tottunut juoksemaan koko elämän tuetuilla kengillä niin barefootit eivät sovi ainoiksi kengiksi. :)
Joten ap kauppaan mars!
Olen siis ammatiltani urheilukaupan myyjä. :)
Se, että kengät ovat täysvaimennetut, ei ole tie onneen. Tärkeää on kokeilla ja ostaa juuri sulle sopiva lenkkari. Olen ostanut puolen vuoden sisällä neljät lenkkarit, joista yhdet olivat hutiostos: Asicsen Kayanot. Kalliit ja pronaatiotuetut, olen juossut niillä monta vuotta. Pari lenkkiä osoitti, että muuttunut malli ei sovi mun jalalle enää (raskaus välissä). Onneksi merkkiä vaihtamalla löytyi hyvät!
juoksutossuissa tärkeää on, että ne ovat mukavat ja niissä on pikkasen tilaa varpaille. Sellanen sormenmitta riittää. Esim Stadium antaa palauttaa tossut kunhan testailet niitä sisätiloissa etteivät sotkeennu. Hinta ei noissa takaa sitten mukavuutta eli 25e alennustohvelit voivat olla ihan yhtä toimivat kuin 250e uusimmat uutuudet. Sukkana on hyvä käyttää sitten sellasia juoksuun tarkotettuja polyesterisukkia. Paljon paremmat kuin sellaset normaalit urheilusukat mitä monet käyttää.
Eipä löytynyt kenkiä. Myyjä toi kahdet sovitteille, ja kumpikaan ei tuntunut niin hyvältä että olisin ostanut. Vähän ihmettelin, kun kenkämalleja oli kymmeniä ja myyjä sanoi ettei tarjoa mulle muita. :o sanoin siis että haen kävelykenkiä.
menin toiseen kauppaa, ja ostin Puma-merkkiset lenkkarit. Saapa nähdä, tuliko taas vikaostos.
-ap
Millä sitten, t. ei-ap-mitkäliesukatjalassa