Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peräpukamat; lääkäriin vai ei?

Vierailija
15.09.2014 |

Minulla tulee muutamia kertoja vuodessa pahempi episodi, jolloin ei kehtaa urheilla ja on pakko käyttää voiteita ja puikkoja. Nyt tätä on kestänyt muutama päivä pitempään kuin ennen ja sen takia jäin pois koulustakin. 

Muutama vuosi sitten kävin tämän takia lääkärillä, joka totesi sisäisen peräpukaman (tai siihen oireet ainakin sopivat) ja määräsi muistaakseni sellaisia lääkkeitä, joita voisi saada ilman reseptiäkin. Sen lisäksi myös ruiskumuotoisia lääkkeitä ison erän, joista suurin osa kerkesi mennä vanhoiksi. 

Vielä on aika ikävä fiilis ja puikot eivät hirveästi helpota. Pitääkö vain odottaa helpotusta vai kannattaako mennä lääkäriin; onko mitään tehtävissä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäiset peräpukamat voidaan hoitaa ns. hirttämällä, ja jos ne säännöllisesti vaivaavat elämää hankaloittavasti eikä itsehoito käsikauppavalmisteilla auta, kannattaa kyllä käydä lääkärissä. 

Vierailija
2/7 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisäisille ei kai oikein mitään tehdä, ulkoisia saattavat hirttää. Jos ei apteekin tavara auta siihen mennessä kuin ne sanovat auttavan ja olo on kamalan kipeä, niin kai se kannattaa lääkärille mennä. Itse en ole koskaan mennyt, mutta aina ne on mennyt ohikin. Muistathan juoda runsaasti vettä, muistelen, että silläkin oli jotain vaikutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan sisäisiä hirtetään ja ulkoisia leikataan. Mulla on yksi ns. neljännen asteen pukama eli ulkona oleva, mutta ei haittaa elämää joten en halua veitsen alle. Ehkä kerran vuodessa tulee ongelmia mutta vain silloin, kun en huolehdi ruokavaliosta kunnolla. Sitten vaan Scheriproctia kehiin tai mieluummin vielä voidetta, jossa on puudutusainetta, ruokavalio kuntoon ja vähän ajan päästä menee ohi. Ap:lle: jos et leikkaukseen/hirttoon halua niin ei lääkäri oikein muuten voi auttaa.

Vierailija
4/7 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:47"]

sisäisille ei kai oikein mitään tehdä, ulkoisia saattavat hirttää. 

[/quote]

Itse asiassa sisäiset hirtetään, ulkoiset (jotka siis pullistuvat peräaukon ulkopuolelle) leikataan. 

Jos tuntuu siltä, että käsikauppalääkkeet eivät helpota, mene lääkäriin, mieluiten erikoislääkärille, sieltä saa parhaan avun. 

Olen pukama-asioissa "veteraani", pikku hiljaa löytänyt keinot, joilla pukamat pysyvät poissa tai ainakin menevät sitten nopeasti pois. Minulta on leikattukin pukama, samoin muutama hirtetty. Tässä joitakin neuvoja:

- syö runsaasti kuituja, jotta uloste pysyy pehmeänä. Minulla on käytössä Vi-Siblin kuituvalmiste. Jos tuo ei riitä, voi kausittain käyttää jotain ulostetta pehmentävää lääkettä (esim. Movicol, minulla oli se joskus käytössä).

- Minulla auttaa liikunta, eli jos liikun, pukamia ei juuri tule - laiskotellessa tulee helpommin.

- Pukamakipuihin auttaa bideesuihkulla suihkuttelu. Veden pitää olla lämmintä, niin lämmintä kuin ihosi sietää. Sitten suihkutellaan monta minuuttia (minulle lääkäri muistaakseni suositteli 5 minuuttia kerrallaan). Suihkuttelu rentouttaa, saa veren kiertämään paremmin.

- Ulostamisen jälkeen peräpää kannattaa pestä huolellisesti ja kuivata vielä huolellisemmin. 

- Pukaman ilmestymisen pystyy ennakoimaan. Kun peräpäässä alkaa kutista, kannattaa laittaa heti lääkevoidetta/peräpuikko, niin pukama ei välttämättä pääse kehittymään lainkaan tai ainakin lähtee nopeasti pois.

Noilla ohjeilla minulla ovat pukamat käytännössä hävinneet. Pari kertaa vuodessa vähän uhkailevat, mutta monesti saan siis torpattua alkuunsa. 

Käy lääkärissä, jos tuntuu, että oireet eivät helpota! Tutkimus ei ole kovin miellyttävä, mutta se on pieni hinta siitä, että saat avun.

Vierailija
5/7 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Vierailija
6/7 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisonivoide auttaa nopeasti, sellainen käsikaupasta saatava. Se on minusta huomattavasti edullisempi ja tehokkaampi kuin varsinaiset voiteet, joissa kortisonipitoisuus on alhaisempi. Kortisonihan on se vaikuttava aine, lisäksi varsinaisissa peräpukamavoiteissa on kipua lievittäviä ainesosia.

Vierailija
7/7 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoiko lääkäri siis sisään peräaukkoon ja totesi niin peräpukaman vai tekikö diagnoosin oireiden perusteella? Tuli vain mieleen, että kipua voi tulla haavaumastakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi