Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asperger-ja HSP-aikuisen ongelmallinen suhde eron jälkeen

Vierailija
14.09.2014 |

Olin 7 vuotta avoliitossa miehen kanssa jolla todettu Aspergerin syndrooma. Itselläni on ADD ja lisäksi olen High Sensitive Person eli HSP. Suhteemme oli kaoottinen- riitaa oli jatkuvasti. Useinmiten niin että mies huomautteli, määräili ja arvosteli jos en kaikessa toiminut juuri hänen ohjeidensa mukaan-paprikan leikkaamisesta lähtien. Hänen aistiyliherkkyytensä tuottivat myös ongelmia, koska en suostunut luopumaan kokonaan ihan kaikista kemikaaleista-ne haisivat hänen nenäänsä. En koskaan osannut arvata mistä tulisi sanomista, jouduin olemaan koko ajan varpaillani mitä olen taas tehnt väärin, samoin lapsemme. Lapsemme kärsi silminnähden , kun isä huusi lähes päivittäin, ja äiti itki. 

Mies oli minun mielestäni itsekäs, epäampaattinen, sekä töykeä ,tunnekylmä, sulkeutunut, tyly ja epäsosiaalinen, jota sai kyläillessä aina hävetä hänen omituisten juttujensa takia. Miehellä oli myös erittäin erikoinen "ekko" eri erityismielenkiinnonkohde, joka vei 99% hänen ajastaan, niin ettei työlle tai edes perheelle jäänyt siltä juurikaan aikaa koko lähes 7 vuoden aikana. Alkuhuumavaiheessa ennen lasta hän vaikutti normaalilta-tai lähes- en kuunnellut kiliseviä hälytyskellojani. 

Miehen mielestä minä olin yliherkkä mielenipahoittaja joka suuttui turhasta aina, ja joka oli pahantuulinen ja jonka puheista/tunne-elämästä hän ei ymmärtänyt mitään, koska tein asiat hänen mielestään aina liian vaikeiksi. 

Kummallakin on onnistuneita suhteita "normaaleiden" , tasapainoisten ihmisten kanssa, itselläni tälläkin hetkellä, mies ei koskaan ole tyly tai töykeä, ja kunnioittaa minua ja tunnetilojani, ja kohtelee lämpimästi ja rakastavasti- silloin on helppoa antaa vastaalahjaksi samanlaista kohtelua. Mies on myös sosiaalinen kuten minäkin. 

Ex on vaan edelleen katkera siitä että jätin hänet, vaikka siitä tulee pian vuosi. Olen yrittänyt selittää miksi suhteemme oli haastava, ja osoittautui mahdottomaksi. Mutta hän ei suostu ymmärtämään. Puhuu lapselle pahaa minusta, (lapsi nimitti tänään minua noita-akaksi, ja kun kysyi mistä on kuullut tuon, sanoi että isiltä) eikä suostu näkemään minua, edes sen vertaa että vaihdamme lapsen, vaihtoa varten täytyy aina tehdä erityisjärjestelyjä. Olen koittanut saada häntä ymmärtämään ettei kaikki tuo ole lapsellekaan hyväksi, mutta hän ei vaan suostu luopumaan katkeruudesta, ja kohtelemaan minua edes viileän asiallisesti. Häneltä tulee säännöllisesti ilkeitä viestejä joista pahoitan mieleni, mutten enää uskalla sitä sanoa hänelle, koska hän osaa todella tehokkaaksi kääntää asian minun viakseni. 

Onko mitään konsteja saada as-eksäni lopettamaan mustamaalaamiseni lapselle, ja kohtelemaan minua edes asiallisesti? 

Viimeksi kun lapsi tuli isältään luokseni, isänsä oli laittanut hänen tavaroidensa mukana minulle noitavainoista kertovan monisteen. Kun kysyin mitä lappu meinasi, hän vastasi että se oli huumoria. Minua ei naurattanut. 

Olen herkkä, ehkä helposti jopa ylikiltti nainen joka ei halua loukata ketään, mutten mahda mitään että kyyneleet alkavat valua jos arvostellaan tai haukutaan ilkeään sävyyn jatkuvasti. 

Neuvoja? 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole minulla ainakaan neuvoja. Miten me pystytään kukaan tai sinäkään vaikuttamaan exäsi käytökseen, hänen se pitää muuttua ja tulla järkiinsä. Voit sossussa valittaa siitä käytöksestä jos siitä ei ole itsellesi ja lapselle vielä enemmän haittaa.

Vierailija
2/7 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tuossa voit itseäsikin peilistä katsoa, kun menit tekemään lapsen vammaisen paskan kanssa. Olisi ehkä kannattanut vähän funtsia tilannetta. Mutta onhan näitä yh:ita runsaasti muutenkin...

Ei sillä, etteikö minuakin kemikaalien dunkkaus vituttaisi, jatkuvana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut as-miehen kanssa naimissa jo 20 vuotta.

Miehen käytökselle et voi mitään, mutta voit muuttaa omaa suhtautumistasi siihen. Hän on nyt vihainen/suree ja voi olla siinä kiinni pitkänkin aikaa jos kukaan ei kerro hänelle että käytös on sopimatonta ja täyttää henkisen väkivallan merkit. Kerää tietoa ja todisteita kaikista törkeyksistä ja pyydä sosiaaliviranomainen tai poliisi pitämään miehelle puhuttelu.

Saisitko selitettyä miehelle miten hänen elämänsä on nyt paljon paremmin kuin silloin kun elitte yhdessä. Hänen ei tarvitse sietää kemikaalien hajua ja voi tehdä nyt mitä haluaa.

Vierailija
4/7 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi on assille lyhyt aika. Oletko kysynyt häneltä miksi hän on vihainen?

Vierailija
5/7 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun olisin lukenut ap:n kirjoituksen 15 vuotta sitten. En jaksa kirjoittaa koko tarinaani nyt, mutta voimia ap:lle. Ja teille sivusta huutelijoille, eläkää onnellisena älkääkä kommentoiko asiaa josta ette mitään tiedä ettekä edes halua ymmärtää.

Vierailija
6/7 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole. AS-miehen kanssa naimisissa eikä meillä ole mitään tuontyyppisiä ongelmia. Mieheni on hyvin kiltti ja kaikin puolin ihana. Ongelma joskus tosin on, että kun hän kiinnostuu jostain, saattaa käyttää siihen aikaa tolkuttomasti. Tiedostaa tuon tosin itsekin ja tajuaa että perheellisenä se ei ole mahdollista eikä järkevää.

En osaa oikein sanoa, mikä tuohon tilanteeseen auttaisi. Oletko puhunut asiasta lastenvalvojan kanssa? Äidin mustamaalaaminen lapselle ei ole OK, vaan vahingoittaa lasta.

Vierailija
7/7 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 16:12"]

No ei ole minulla ainakaan neuvoja. Miten me pystytään kukaan tai sinäkään vaikuttamaan exäsi käytökseen, hänen se pitää muuttua ja tulla järkiinsä. Voit sossussa valittaa siitä käytöksestä jos siitä ei ole itsellesi ja lapselle vielä enemmän haittaa.

[/quote]

No voin valittaa, mutta olisin vaan halunnut muiden mielipiteitä, neuvoja ja ehkä vertaistukea. Miksi sinä vastasit jos sinulla ei kerran ollut mitään vastausta?

ap