Teini listasi Suomen hyvät ja huonot puolet
Pyysin listaamaan ja tässä ne ovat.
Hyvät puolet:
- Demokratia
- Hyvä ilmanlaatu
- Metsät
- Turvallista asua
- Ilmainen peruskoulutus ja toisen asteen koulutus
- Jokamiehenoikeus
- Sosiaaliturva
Huonot puolet:
- Rasismi
- Työttömyys
- Ylipaino
- Mielenterveyden ongelmat
- Kateus ja välinpitämättömyys
- Alkoholismi
Mitä itse lisäisit vielä?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja suurin osa. Tosin rsismin syistä voi olla montaa mieltä; Suomessa on perinteisesti ajateltu että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Joo, ja kaikkialla on perinteisesti ajateltu että eriväriset ihmiset ovat perseestä. Rasismilla on vahvat perinteet mutta se ei ole kestävä perustelu paskalle käytökselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja suurin osa. Tosin rsismin syistä voi olla montaa mieltä; Suomessa on perinteisesti ajateltu että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Joo, ja kaikkialla on perinteisesti ajateltu että eriväriset ihmiset ovat perseestä. Rasismilla on vahvat perinteet mutta se ei ole kestävä perustelu paskalle käytökselle.
Höpsistä. En usko että suomalaisilla on mitään yhteiskuntamme sääntöjä noudattavia, veroja maksavia, arvomme jakavia ihmisiä vastaan, värillä ei ole väliä.
Miksi kaikki heti huutavat rasismista? On suomalaisilla huono itsetunto, jos ei kritiikkiä kestä.
Tuo on ihan hyvä ja totuudenmukainen listaus.
Suuri osa kantaväestöstä on suvaitsevaista porukkaa. Niin kuin joku edellä jo mainitsi, niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Kunnioitus pitää ansaita, jokaisen.
Rasisimi on rotuun perustuvaa syrjintää, mitä en juuri ole Suomessa huomannut. Erilaiseen kulttuuriin perustuvaa syrjintää kylläkin. Vaan pitäiskö esimerkiksi muslimien naiskäsitys hyväksyä Suomessa uussuomalaisten kulttuuriin kuuluvana?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki heti huutavat rasismista? On suomalaisilla huono itsetunto, jos ei kritiikkiä kestä.
Suomalaiset on keskimäärin rasistisempia kuin ihmiset monessa muussa maassa. Johtuen pitkälti siitä, että täällä on tosi vähän ulkomaalaistaustaisia.
Hyvänä puolena vielä uskonnonvapaus.
Vierailija kirjoitti:
Hyvänä puolena vielä uskonnonvapaus.
Siinä on kyllä vielä paljon parannettavaa. Ei olla eurooppalaisella tasolla mikään mallimaa.
Lähtökohtaisesti olen mukava, jos joku on minulle ensin inhottava olen sen jälkeen uudestaan inhottava sitä kohtaan.
Negatiivinen: Eläinseksi laillista
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin listalle ehkä positiivisiin: Puhdas vesi ja ruoka, Peruskoulu
Negatiivisiin: Yksinäisyys, Syrjäytyminen
Perinteisesti nämä rasismiin taipuvaiset ovat aina löytäneet kohteensa, jos ei pa kolaisista, niin sitten kohteena on ollut romanit, vammaiset, Karjalan evakot, sotaveteraanit, väärä uskoiset ja tietysti naiset.
Lisäisin listalle ehkä positiivisiin: Puhdas vesi ja ruoka, Peruskoulu
Negatiivisiin: Yksinäisyys, Syrjäytyminen