Pelastuminen kristinuskossa
Olen ala-asteen loppupuolella tajunnut, etten vain kykene uskomaan Jumalaan. Vaikka se kieltämättä on todella kaunis ajatus, että olisi olemassa joku suurempi, joka pitäisi huolta. Ajattelen vain kaiken logiikan tjsp. kautta ja se on osa perusluonnettani. Silti olen aina kunnioittanut muiden ihmisten vakaumuksia ja minulla on ystävissäni niin uskonnottomia kuin kristittyjä. En myöskään tuo julki ateistista ajattelutapaani jokaiselle vastaantulijalle.
Tämä asia tuntuu kristinuskossa hieman oudolta, mikäli olen sen oikein ymmärtänyt (saa korjata, jos olen väärässä!): pelastumista ei kristinuskossa mitata sillä, mitä olet elämässäsi tehnyt, vaan sillä, että kykenetkö uskomaan.
Esimerkiksi koko perheensä murhannut elinkautisvanki voi vain tulla uskoon ja saada sillä kaiken anteeksi. Minä taas joutuisin armottomasti helvettiin vain koska en kyennyt säilyttämään viatonta lapsenuskoani. En nyt siis sano olevani maailman moraalisin ihminen, mutta mielestäni moraalia ja toisen kunnioittamista ei todellakaan mitata sillä, onko kristitty: sanoisin, että olen tehnyt elämässäni monia hyviä tekoja, vaikken täydellinen tietenkään ole.
Meneekö tämä asia kristinuskossa todellakin näin?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:19"]
Kyllä taivaaseen pääsee jos on hyvä ihminen joka on tehnyt paljon hyvää elämässään.
[/quote]
Minkä lahkon mukaan?
Kyllä taivaaseen pääsee jos on hyvä ihminen joka on tehnyt paljon hyvää elämässään.
[/quote]
Eli mihin tarvitsemme jumaluskoa? :D
Usko Jeesukseen Kristukseen ja pelastut :) Hirveän yksinkertaista!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"]
[/quote]
Ja jos ei usko?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:21"]
[/quote]
Eli mihin tarvitsemme jumaluskoa? :D
[/quote]
Harvinaisen hyvä pointti!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"]
[/quote]
Ja jos ei usko?
[/quote]
Tietänet kyllä, että Raamattu opettaa Jeesuksen olevan tie, totuus ja elämä. Muuta tietä tai tapaa ei ole. Ihmisellä on vapaa tahto ottaa tämä vastaan tai jättää ottamatta.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"] Usko Jeesukseen Kristukseen ja pelastut :) Hirveän yksinkertaista! [/quote] Ja jos ei usko? [/quote] Tietänet kyllä, että Raamattu opettaa Jeesuksen olevan tie, totuus ja elämä. Muuta tietä tai tapaa ei ole. Ihmisellä on vapaa tahto ottaa tämä vastaan tai jättää ottamatta.
[/quote]
Ole hyvä ja vastaa kysymykseen: Mitä tapahtuu, jos ei usko Jeesukseen?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"]
[/quote]
Entäs muun uskoset jotka muodostaa enemmistön maailman väestöstä? Tai ihmiset historiassa jotka eivät koskaan kuulleetkaan kristinuskosta? Tai kristinuskon lukemattomat eri lahkot? Entäs sikiöt? Tai eläimet? Tai alienit? Kaikki helvettiin vai?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"] Usko Jeesukseen Kristukseen ja pelastut :) Hirveän yksinkertaista! [/quote] Ja jos ei usko? [/quote] Tietänet kyllä, että Raamattu opettaa Jeesuksen olevan tie, totuus ja elämä. Muuta tietä tai tapaa ei ole. Ihmisellä on vapaa tahto ottaa tämä vastaan tai jättää ottamatta.
[/quote]
Ole hyvä ja vastaa kysymykseen: Mitä tapahtuu, jos ei usko Jeesukseen?
[/quote]
Sen tietää yksin Jumala. Jätän tuomitsemiset itse kunkin kohdalla ihan Hänen käsiinsä :) Ei ole mun heiniäni ne jutut. Mulle riittää oman ristini kantaminen. Tiedän vain sen, että minä olen saanut Rauhan sen jälkeen, kun annoin elämäni Jeesukselle.
Jos me puhumme uskosta ja varsinkin pelastuksesta, sen tulee perustua Jumalan sanaan eikä meidän omiin hyvimielisiin ajatuksiimme. Jeesuksen vastaanottaminen pelastajakseen ja antautuminen Pyhän Hengen vietäväksi pelastaa. Muutoin joutuu kadotukseen eli henki palaa Jumalan luo ja ihmisen keho tulee maaksi jälleen.
Ryöväri ristillä pelastui, mutta eivät kiihkouskovaiset fariseukset jotka ristiinnaulitsivat Jeesuksen sapattirikkomuksista yms. uskonnollisista erheistä. Jeesus ristiinaulittiin juutalaisen uskonnon häpäisijänä.
Niin tänäkin päivänä, monet, jotka sanovat Herra, Herra, kohtaavat kadotuksen. Raamattu ei itseasiassa ole kovin armollinen ihmisille, jotka tekeytyvät uskovaisiksi tai kuvittelevat sitä olevansa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:26"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"] Usko Jeesukseen Kristukseen ja pelastut :) Hirveän yksinkertaista! [/quote] Ja jos ei usko? [/quote] Tietänet kyllä, että Raamattu opettaa Jeesuksen olevan tie, totuus ja elämä. Muuta tietä tai tapaa ei ole. Ihmisellä on vapaa tahto ottaa tämä vastaan tai jättää ottamatta. [/quote] Ole hyvä ja vastaa kysymykseen: Mitä tapahtuu, jos ei usko Jeesukseen? [/quote] Sen tietää yksin Jumala. Jätän tuomitsemiset itse kunkin kohdalla ihan Hänen käsiinsä :) Ei ole mun heiniäni ne jutut. Mulle riittää oman ristini kantaminen. Tiedän vain sen, että minä olen saanut Rauhan sen jälkeen, kun annoin elämäni Jeesukselle.
[/quote]
Tiedät, että uskomalla Jeesukseen pelastuu, mutta et sitten kuitenkaan tiedä, miltä pelastuu. Mutta pelastuu kuitenkin. Minä veikkaan, että uskomalla Jeesukseen pelastuu vompattien hyökkäykseltä.
Verenhimoinen sadistijumala loi ruton, aidsin ja ebolan pikku kepposeksi ihmiskunnalle jouduttamaan matkaa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:26"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"] Usko Jeesukseen Kristukseen ja pelastut :) Hirveän yksinkertaista! [/quote] Ja jos ei usko? [/quote] Tietänet kyllä, että Raamattu opettaa Jeesuksen olevan tie, totuus ja elämä. Muuta tietä tai tapaa ei ole. Ihmisellä on vapaa tahto ottaa tämä vastaan tai jättää ottamatta. [/quote] Ole hyvä ja vastaa kysymykseen: Mitä tapahtuu, jos ei usko Jeesukseen? [/quote] Sen tietää yksin Jumala. Jätän tuomitsemiset itse kunkin kohdalla ihan Hänen käsiinsä :) Ei ole mun heiniäni ne jutut. Mulle riittää oman ristini kantaminen. Tiedän vain sen, että minä olen saanut Rauhan sen jälkeen, kun annoin elämäni Jeesukselle.
[/quote]
Tiedät, että uskomalla Jeesukseen pelastuu, mutta et sitten kuitenkaan tiedä, miltä pelastuu. Mutta pelastuu kuitenkin. Minä veikkaan, että uskomalla Jeesukseen pelastuu vompattien hyökkäykseltä.
[/quote]
Oon käynyt näitä keskusteluita niin monesti elämäni aikana, että tiedän, mihin tähtäät kysymykselläsi. Tiedät hyvin, miten kr.usko asiasta opettaa. Ei silti ole minun tehtäväni tuomita ketään (sillä siksihän sanomiseni lasketaan, jos kysymykseesi vastaan). Siitä voin puhua, kuinka Jeesus on hyvä ja kuinka Jumala meitä syntisiä rakastaa. SE on tärkeää. Jeesuksen sovitustyö.
[/quote]
Jos näin olisi, niin silloin Jeesuksen sovitustyö olisi ollut turhaa. Kukaan ihminen ei ole niin synnitön ja hyvä, että omin ansioin taivaaseen pääsisi.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:32"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:26"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"] Usko Jeesukseen Kristukseen ja pelastut :) Hirveän yksinkertaista! [/quote] Ja jos ei usko? [/quote] Tietänet kyllä, että Raamattu opettaa Jeesuksen olevan tie, totuus ja elämä. Muuta tietä tai tapaa ei ole. Ihmisellä on vapaa tahto ottaa tämä vastaan tai jättää ottamatta. [/quote] Ole hyvä ja vastaa kysymykseen: Mitä tapahtuu, jos ei usko Jeesukseen? [/quote] Sen tietää yksin Jumala. Jätän tuomitsemiset itse kunkin kohdalla ihan Hänen käsiinsä :) Ei ole mun heiniäni ne jutut. Mulle riittää oman ristini kantaminen. Tiedän vain sen, että minä olen saanut Rauhan sen jälkeen, kun annoin elämäni Jeesukselle. [/quote] Tiedät, että uskomalla Jeesukseen pelastuu, mutta et sitten kuitenkaan tiedä, miltä pelastuu. Mutta pelastuu kuitenkin. Minä veikkaan, että uskomalla Jeesukseen pelastuu vompattien hyökkäykseltä. [/quote] Oon käynyt näitä keskusteluita niin monesti elämäni aikana, että tiedän, mihin tähtäät kysymykselläsi. Tiedät hyvin, miten kr.usko asiasta opettaa. Ei silti ole minun tehtäväni tuomita ketään (sillä siksihän sanomiseni lasketaan, jos kysymykseesi vastaan). Siitä voin puhua, kuinka Jeesus on hyvä ja kuinka Jumala meitä syntisiä rakastaa. SE on tärkeää. Jeesuksen sovitustyö.
[/quote]
Itse asiassa en tiedä. Teikäläiset kun eivät suostu vastaamaan, tai sitten keksitte jotain ympäri pyöreää lässyn läätä. Mitä vaan, kunhan ei tarvitse myöntää, että ikuinen kidutus odottaa niitä, jotka eivät polvistu Jahven edessä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:36"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:32"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:26"] [quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:22"] Usko Jeesukseen Kristukseen ja pelastut :) Hirveän yksinkertaista! [/quote] Ja jos ei usko? [/quote] Tietänet kyllä, että Raamattu opettaa Jeesuksen olevan tie, totuus ja elämä. Muuta tietä tai tapaa ei ole. Ihmisellä on vapaa tahto ottaa tämä vastaan tai jättää ottamatta. [/quote] Ole hyvä ja vastaa kysymykseen: Mitä tapahtuu, jos ei usko Jeesukseen? [/quote] Sen tietää yksin Jumala. Jätän tuomitsemiset itse kunkin kohdalla ihan Hänen käsiinsä :) Ei ole mun heiniäni ne jutut. Mulle riittää oman ristini kantaminen. Tiedän vain sen, että minä olen saanut Rauhan sen jälkeen, kun annoin elämäni Jeesukselle. [/quote] Tiedät, että uskomalla Jeesukseen pelastuu, mutta et sitten kuitenkaan tiedä, miltä pelastuu. Mutta pelastuu kuitenkin. Minä veikkaan, että uskomalla Jeesukseen pelastuu vompattien hyökkäykseltä. [/quote] Oon käynyt näitä keskusteluita niin monesti elämäni aikana, että tiedän, mihin tähtäät kysymykselläsi. Tiedät hyvin, miten kr.usko asiasta opettaa. Ei silti ole minun tehtäväni tuomita ketään (sillä siksihän sanomiseni lasketaan, jos kysymykseesi vastaan). Siitä voin puhua, kuinka Jeesus on hyvä ja kuinka Jumala meitä syntisiä rakastaa. SE on tärkeää. Jeesuksen sovitustyö.
[/quote]
Toi on just kristinuskon yks oksettavimpia asioita että jokainen ihminen olisi "syntinen" jo syntyessään.
[/quote]
Jos näin olisi, niin silloin Jeesuksen sovitustyö olisi ollut turhaa. Kukaan ihminen ei ole niin synnitön ja hyvä, että omin ansioin taivaaseen pääsisi.
[/quote]
Ja siksi Herra uhrasi itse itsensä itselleen, pelastaaksen meidät itseltään, koska meni itse tekemään säännöt, joiden mukaan kaikki ansaitsevat iankaikkisen kidutuksen.
Siinä satukirjassa kerrotaan paljon pahemmistakin tapahtumista kuin aidsista, jonka ihmiset saaneet sen synnin seurauksena että urokset ensin nussineet apinoita takapuoleen ja sitten toisiaan. Mitä enemmän kärsimyksiä, sitä ennemmän synti ja uskottomuus saanut valtaa ihmiskunnassa. Ihmiskunnalla on valta valita seuraako paholaista vain Jumalaa. Ja seuratessaan paholaista ja saadessaan siitä sen palkan mikä tulee, syytetään Jumalaa. Ja tiedysti sekin idiodismi on Jumaan syytä. Mitä loi noin typerän ihmisen.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 09:20"]
[/quote]
Minkä lahkon mukaan?
[/quote]
Kaltolilaisuuden ja ortodoksisuuden mukaan. Protestanttien mukaan taas ihminen ei ilman uskoa kykene tekemään oikeasti hyviä tekoja, koska kaikkien hyvältä näyttävienkin tekojen takana on kuitenkin itsekäs halu pelastus ja näyttää hyvältä ja saada mielihyvää siitä, kun muka on toisia parempi ja pystyy auttamaan näitä. Ja että suurin synti on se omahyväisyys, jossa kuvittelee muka pystyvänsä olemaan tarpeeksi hyvä ihan omin avunensa Jumalaa tarvitsematta. Niinpä protestantti pelastuu yksin uskosta. Katolinen taas pelastuu hyvistä töistä. Ortodoksi pelastuu joka tapauksessa, eikä hänen ole tärkeä tietää, miksi.
Tässä näitä kristinuskon pääsuuntia.