Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi, jos lapsen annetaan päättää jostain asiasta, se tulkitaan

Vierailija
12.09.2014 |

niin, että vanhemmilla ei ole valtaa lapseen?

Ei ihme, että lapsistamme tässä yhteiskunnassa kasvaa huonoitsetuntoisia, jos heille ei anneta koskaan mahdollisuutta päättää tai edes sanoa mielipidettään itseään koskevissa asioissa. Tai jos annetaan, niin sitten vanhempia syyllistetään curling-vanhemmiksi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin lapsen itsetunto yhdestä välipalasta on kiinni.

Vierailija
2/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 17:03"]Tuskin lapsen itsetunto yhdestä välipalasta on kiinni.
[/quote]
....-.-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauhea, mä olen kans sitte tosi huono äiti, kun usein haen lapsen töistä suoraan siinä välipala-ajan tietämillä. Yleensä ovat ehtineet syömään jo, kun menen, mutta joskus on myöhästynyt. SIlloin olen lapselta kysynyt, syökö vai ei, useimmiten syö, joskus halunnut lähteä jo kotiin. Mun mielestä ihan ok kysyä tuollainen. Eriasia on sitten nämä, että saako lapsi päättää miten ulos pukeudutaan jne.

Vierailija
4/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon välipalaresmerkkiin sanoisin, että lapsi itse on ainoa joka tietää onko kiljuva nälkä vai ei. Miksei sitäkään saisi kysyä?

Vierailija
5/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että päiväkodintyöntekijöille jää työ päälle. Päiväkodissa ei kysellä syötkö nyt vai myöhemmin. Tuskin kukaan vanhempi aamulla kysyy lapselta menetkö tänään päiväkotiin vai et?

Vierailija
6/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, onpa siinä taas kasvatuksen ammattilaisia. Tuo on juuri sitä, kun jotain järjetöntä valta-asemaa yritetään ylläpitää yhdentekevillä asioilla, mutta oikeasti tärkeistä asioista ei pystytä pitämään kiinni.

Vierailija
7/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 15:43"]

No tämä tuli mieleen tuosta ketjusta, missä esikoululaisen äiti olisi halunnut antaa lapsen olla kavereiden kanssa iltapäivähoidossa, kun siellä on kavereita, vaikka ei aina olisi ollut välttämätöntäkään. Itse olen myös saanut kasvatusopetusta päiväkodin henkilökunnalta, kun kysyin lapselta haluaako hän jäädä vielä välipalalle (kun tulin hakemaan juuri ennen välipalaa), että lapselta ei kysellä tällaisista asioista, vanhemmat päättävät.

ap.

[/quote]

Minä olen saanut joskus sellaista palautetta opettajalta. Ja kysyin vain lapsen mielipidettä jostain.

Päiväkodin henkilökunnalle ei kuulu yhtään sinun kasvatustapasi ja ylittävät tehtävänsä ja valtuutensa tullessaan huomauttelemaan.

Vierailija
8/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään aina tajua näiden päiväkoti-ihmisten maalaisjärjen käyttöä eli puutetta.

Vierailija
9/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 15:43"]

No tämä tuli mieleen tuosta ketjusta, missä esikoululaisen äiti olisi halunnut antaa lapsen olla kavereiden kanssa iltapäivähoidossa, kun siellä on kavereita, vaikka ei aina olisi ollut välttämätöntäkään. Itse olen myös saanut kasvatusopetusta päiväkodin henkilökunnalta, kun kysyin lapselta haluaako hän jäädä vielä välipalalle (kun tulin hakemaan juuri ennen välipalaa), että lapselta ei kysellä tällaisista asioista, vanhemmat päättävät.

ap.

[/quote]

Minä olisin vastannut, että minä päätän asian lapsen ensin vastattua.

Vierailija
10/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös varhaiskasvatuksen yksi tavoite ole opettaa lasta ilmaisemaan mielipiteensä ja keskustelemaan. Kovasti antaa ristiriitaista viestiä.

Vierailija
11/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. En keksi oikein muuta syytä kuin jonkinlaista epävarmuutta omasta auktoriteetista tms. Vaikka nimenomaan terveen vanhemman roolin omaavalla ei ole syytä pelätä lapsen ottavan ylivaltaa heti, jos antaa tenavan päättää syökö välipalan päiväkodissa vai kotona.

Vierailija
12/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä annan lapsen päättää suunnilleen kaikki asiansa itse, pidän vain siitä vanhempana huolta, että lapsella on valmiudet ja osaaminen tehdä oikeat päätökset. Se on mun tehtäväni vanhempana ja kasvattajana, tukea lapsen kasvua ja kehitystä, ei päättää ja määräillä millanen lapseni on ja mitä tekee, syö, pukee jne. Opetan, että ulos puetaan lämpimästi jotta ei tule kylmä, jolloin lapsi tietää tehdä itse oikeat päätökset mitä puetaan ulos. Jos mä määräilen ja päätän kaiken lapseni elämän ekat 18 vuotta niin mitenköhän mahtaa sen jälkeen pärjätä itsenäisesti? 

Vierailija
13/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan asioista, mistä päätetään ja minkä ikäisinä...

Vierailija
14/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.

Vierailija
15/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ole mitään pahaa antaa lapsen välillä päättää mitä syödään ja laittaako mekon vai housut ja paidan. Silloin ei ole aikuisella mitään valtaa lapseen, kun lapsi päättää mennäänkö nukkumaan yhdeksältä vai puoli kahdelta, pestäänkö hampaat vai ei ja laittaako päälle talvipakkasilla kunnon vaatteet vai lenkkarit ja collegehousut.

Vierailija
16/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2014 klo 15:44"]

Ei minusta ole mitään pahaa antaa lapsen välillä päättää mitä syödään ja laittaako mekon vai housut ja paidan. Silloin ei ole aikuisella mitään valtaa lapseen, kun lapsi päättää mennäänkö nukkumaan yhdeksältä vai puoli kahdelta, pestäänkö hampaat vai ei ja laittaako päälle talvipakkasilla kunnon vaatteet vai lenkkarit ja collegehousut.

[/quote]

Tästä olen kyllä luonnollisesti samaa mieltä.

ap.

Vierailija
17/17 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä päivähoitoon liittyvissä asioissa lapsilla on vähemmän päätösvaltaa, vaikka kyse olisi pienemmistäkin asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi