8-vuotiaalla Apple Watch
Olen ollut toisen luokan sijaisena ja yhdellä oppilaista on ranteessa Apple Watch. Samalla lapsella on yli 100€ maksava Herschelin reppu ja Vansin tennarit, jotka maksaa ainakin 80€. Tämä siis pikkukaupungin hyvätuloisten alueella.
Olen vähän järkyttynyt. Osaako tuon ikäinen edes pyytää tuollaisia ja miksi vanhemmat sellaisia ostaa? Lapsi ei taida tajuta ainakaan hinnoista mitään, kun on ihan tavallinen kiva lapsi eikä yhtään leveilijä.
Kommentit (23)
Vansin tennareita saa tosi halvalla syksyllä/talvella. Mä ostin pojalle 25€.
Jaa, itsekin olen miettinyt, että kun lapsi menee kouluun, tuollainen älykello voisi olla puhelinta parempi ratkaisu. Lapseen saisi yhteyden, mutta hän ei ihan heti jäisi pelikoukkuun tai yhtä helposti hävittäisi ranteessa olevaa laitetta kuin kännykkää. Katsoin netistä, että hinta on 159 euroa, ja varmaan käytetyn saa halvemmallakin.
Lasten kengät maksavat aika paljon uusina ilman hienoja merkkejäkin. Jo tuon 4-vuotiaan goretexit Prismasta on helposti 50-70 euroa pari.
En siis erityisesti puolusta ylikalliita merkkivaatteita kenelläkään enkä itse niistä piittaa, mutta ei tuo nyt toisaalta ihan ihmeelliseltäkään kuulosta hyvätuloisella alueella. Tärkeintä, ettei lapsi itse leuhki niillä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itsekin olen miettinyt, että kun lapsi menee kouluun, tuollainen älykello voisi olla puhelinta parempi ratkaisu. Lapseen saisi yhteyden, mutta hän ei ihan heti jäisi pelikoukkuun tai yhtä helposti hävittäisi ranteessa olevaa laitetta kuin kännykkää. Katsoin netistä, että hinta on 159 euroa, ja varmaan käytetyn saa halvemmallakin.
Lasten kengät maksavat aika paljon uusina ilman hienoja merkkejäkin. Jo tuon 4-vuotiaan goretexit Prismasta on helposti 50-70 euroa pari.
En siis erityisesti puolusta ylikalliita merkkivaatteita kenelläkään enkä itse niistä piittaa, mutta ei tuo nyt toisaalta ihan ihmeelliseltäkään kuulosta hyvätuloisella alueella. Tärkeintä, ettei lapsi itse leuhki niillä.
Halvin ratkaisu on se, että lapselle ostetaan 20 euroa maksava tavallinen rannekello ja kerrotaan kotiintuloaika, josta ei sitten tingitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvin ratkaisu on se, että lapselle ostetaan 20 euroa maksava tavallinen rannekello ja kerrotaan kotiintuloaika, josta ei sitten tingitä.
Epäilemättä. Mutta jospa tavoitteena ei ole halvin ratkaisu vaan siinä tilanteessa luoviminen, että 99% saman ikäisistä on saanut sen ekan oman puhelimensa viimeistään koulun alkaessa, enkä itse vielä silloin 6-vuotiaalle sellaista haluaisi. Silti toivoisin, ettei lapsi jää täysin ulkopuoliseksi ja on tavoitettavissa koulumatkalla yhtä hyvin kuin kännykän omistavat kaverinsa. On älykelloja, joilla voi just lähettää ja vastaanottaa viestejä sekä soittaa. Ne olis just riittävät toiminnot ekaluokkalaiselle. Peli- ja älypuhelinkoukkuun ehtii myöhemminkin.
Elitistit vanhemmat. Apple on statussymbooli. Surullista, et ollaa noi tarkkoja statuksestaa, et tuon ikäsellä pitää olla Apple. Rikkaat ovat syöpä! M26
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä. Mutta jospa tavoitteena ei ole halvin ratkaisu vaan siinä tilanteessa luoviminen, että 99% saman ikäisistä on saanut sen ekan oman puhelimensa viimeistään koulun alkaessa, enkä itse vielä silloin 6-vuotiaalle sellaista haluaisi. Silti toivoisin, ettei lapsi jää täysin ulkopuoliseksi ja on tavoitettavissa koulumatkalla yhtä hyvin kuin kännykän omistavat kaverinsa. On älykelloja, joilla voi just lähettää ja vastaanottaa viestejä sekä soittaa. Ne olis just riittävät toiminnot ekaluokkalaiselle. Peli- ja älypuhelinkoukkuun ehtii myöhemminkin.
Tulee kalliiksi se sosiaalisen paineen vaatimusten täyttäminen.
Mitä koulumatkalla tavoittamiseen tulee, niin voi kyllä miettiä, että kuinka iso tarve sille loppujen lopuksi on.
Aikanaan, kun olin itse päiväkodissa töissä , yhdellä eskarilla oli mukanaan todella kallis puhelin. Kun kiellettiin päivän aikana häntä sitä käyttämästä , saatiin vanhemmat hermostumaan. Kun sitten puhelin hajosi , saatiin taas vanhemmat kimppuumme. Eivät sentään kuitenkaan vaihtaneet päiväkotia
Opettajalla menee aika lasten asusteiden hintoja kytätessä? Mitä jos keskittyisit työhösi!
Apple Watch on todella kätevä lapsella, vaikka tällä olisi myös puhelin. Meillä ei ainakaan lapsi huomaa viestejä ja puheluita, vaikka puhelin olisi mukana, koska se jää usein koulun jälkeen äänettömälle. Kello taas tärisee ranteessa viestit ja puhelut ja lapsen saa kiinni tarvittaessa. Lisäksi kelloon saa tallennettua jokaisen päivän herätykset eikä tarvitse stressata onko lapsi muistanut laittaa herätyksen päälle. Lisäksi sen avulla näkee lapsen sijainnin, jos lapsi jättää puhelimen kotiin. Meillä lapsen kello on vanhemman vanha ja suojattu muovisella kuorella.
Repusta taas… kai se kannattaa ostaa laadukas reppu, jotta se kestää useamman vuoden. Kengät taas maksaa paljon, jos ostaa kunnolliset, vaikka ne eivät olisi mitään trendikästä merkkiä.
Ehtiikö tuollainen sijainen opettaa lapsia, jos vaan kyylää heidän omistamiaan tavaroita? Itse en ainakaan edes kiinnitä huomiota tuollaisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla menee aika lasten asusteiden hintoja kytätessä? Mitä jos keskittyisit työhösi!
Luitko aloitusta lainkaan?
” Olen ollut toisen luokan sijaisena ….”
Vierailija kirjoitti:
Elitistit vanhemmat. Apple on statussymbooli. Surullista, et ollaa noi tarkkoja statuksestaa, et tuon ikäsellä pitää olla Apple. Rikkaat ovat syöpä! M26
Kehtaan väittää, että Apple ei ole mikään statussymboli. Ihan tavallisilla ihmisillä näkyy Applen tuotteita. En jaksa uskoa, että jokainen heistä haluaisi nostaa statustaan jollain hiton puhelimella tai kuulokkeilla.
Jokaisen perheen itsenäinen päätös mitä ostaa lapselle,nuorelle tai nuorille opiskelevalle aikuiselle.Jos rahaa on,ei ole keneltäkään multa materialit pois,mitä vanhemmat jälkikasvulle ostavat? Siitäkin huolimatta vaikka itselläni on perus känny.On itsenäinen valintani. Kuten lapsen lapseni Veikko aikoinaan sanoi kavereileen : Mummo on eläkeellä ei tarvitse älypuhelin!Tilanne tuli esille,kun katu kohtasin hänet ja oli kavereiden kanssa.Sanoin nyt kuvataan mummo ja sinua .Hänen kavereille iskin diki kamerani käteen.Olivat mikä on ,miten kuvataan?
Nykyaikana melkein jokaisella keskiluokkaisen perheen lapsella on joko äly- tai urheilukello ranteessa. Niitä näkee mielestäni alakouluikäisilläkin niin paljon, että on ihan normi. Vanhemmista sitten riippuu millainen ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana melkein jokaisella keskiluokkaisen perheen lapsella on joko äly- tai urheilukello ranteessa. Niitä näkee mielestäni alakouluikäisilläkin niin paljon, että on ihan normi. Vanhemmista sitten riippuu millainen ostetaan.
Totta puhut hyvä juttu
Ap on järkyttynyt kun kaikkien ei tarvitse miettiä tavaroitaan ja vaatteitaan halvimman mukaan?
On se kauheeta!
En ole mikään hyvätuloinen, mutta lapsen varusteisiin laitan kyllä rahaa sen enempiä miettimättä. En tiedä merkeistä eikä lapsikaan merkkejä palvo, pääasia, että on toimivat ja asianmukaiset varusteet. Itse olen hyvin vaatimaton, en laita rahaa omiin vaatteisiini tai muuhunkaan, ei vain kiinnosta.
Miksi ei saisi ostaa, jos on taloudellisesti mahdollista? Itsellä on tavallinen parinkympin reppu. Ei 100€ laadukkaasta ja kestävästä repusta kuulosta mitenkään erikoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Hittojako se tosiaan opelle kuuluu!
Antas olla.
Kas kun et pilkannut!
Se että olet sijainen ei tarkoita että kaikki olisivat.
Rahalla saa.
Voihan se Apple olla vanhempien vanha, ja jos on rahaa niin miksei sitä vois tuhlata 🤷🏻♀️
Mä ainakin tuhlasin jos olis 😁