Ei jättivankkurirattaita Helsinkiin, kiitos!
Toki kukin saa ostaa, millaiset rattaat haluaa, mutta kerronpa oman ja varmaan monen muunkin mielipiteen tästä aiheesta. Miksi hankitte jotkut jättimäiset ja käsittämättömän leveät Emmaljungat, jos käytätte julkisia? Ihan oikeasti, jos odotan bussia ja näen, että edelläni jonottaa pari tälläistä tilanviejää, niin kyllä harmittaa turhan takia odottaa seuraavaa bussia. Normaalinkokoisia rattaita olisi mahtunut kyytiin kolmet, mutta tilanviejä-äitien takia vain kahdet ja taas odotetaan. Miksi haluatte antaa itsestänne negatiivisen kuvan? Jokainen muut huomioonottava helsinkiläisäiti hankkii kapeat ja sujuvat rattaat ja antaa tilaa muillekin. Mielikuva näistä tilanviejä-äideistä on tosi negatiivinen ja osoittaa käyttäjän joko maalaiseksi, ymmärtämättömäksi tai turhantärkeäksi ja itsekkääksi.
Kommentit (26)
Meillä käytetään Stadissa vain ja ainoastaan joko kantoliinaa tai ergonomista kantoreppua. Miksi? Koska on helpompaa itselle ja myös muille. Ei tarvi etsiä hissejä ja invaramppeja, ei varoa käveleekö joku tollo rattaiden eteen, ei taistella minäminämammojen kanssa bussipaikoista eikä ahtautua jättivankkureiden kanssa sinne minne ne eivät sovi. Omaan käsilaukkuun kyllä mahtuu ne muutamat vaihtovaipat+alusta sekä välipalat taaperolle. Ostokset kulkevat joko ostoskassissa tai ostoskärryssä. Rattaissa on muutenkin niin matala painoraja ettei meidän viikon sapuskat sinne mahtuisi muutenkaan.
Ainoa negatiivinen puoli on se, että bussissa+muissa julkisissa on maksettava täysihintainen lippu. Mutta mielelläni maksan siitä ettei tarvi venata puolta tuntia sitä seuraavaa yhteyttä. Ehkä ylenpalttinen tuijotus joidenkin vaunuilijoiden osalta satunnaisesti, mutta ehkä se on vain puhdasta kiinnostusta. Saa meiltä liinailijoilta myös kysyä, ainakin osa neuvoo mielellään :)
Ei ne mitkään vaunut paljon kapeampia ole. Se vaunukoppa on kaikissa suunnilleen saman kokoinen, joten ei se alle tuleva runkokaan voi kovin paljon kapeampi olla. Lyhyemmät voi olla ja kätevämmät pistää kasaan, mutta se nyt ei ole kovin olennaista bussilla mennessä.
Mountain buggyn duetit on kapeimmat tuplat, 63cm missä lapset istuu vierekkäin. Esim bugaboon cameleonit on 60cm ja ne tuplat varmaan yli 74cm
Ehkä tärkeintä kaupungissa on, että vaunut saa kääntymään kätevästi. Meillä oli vauvan ollessa pieni käytössä Gessleinin kolmipyöräiset juoksurattaat, ikivanhaa mallia, mutta hyvin pidetyt. Olivat ihan tarpeeksi tukevat pk-seudun talveen, mutta toisaalta kätevät esim. kaupassa, kun ne sai käännettyä kahden pyörän varassa. Nyt mennään matkarattailla, vievät kuitenkin pituussuunnassa vähemmän tilaa. Katsotaan, mitä tehdään taas talvella.
Emmaljungat on siitä hyvät että niillä pääsee lähes maastossa kun maastossa. Meillä koira ja joka päivä pitää käydä lenkillä joten vaunutkin oltava sen mukaiset. Totta on että ne on isot ja raskaat eikä ne oikein minnekään mahdu joten tuon takia käytössä on myös pienemmät ja kevyemmät rattaat jotka saa helposti kasaan. En asu pk-seudulla enkä juurikaan julkisia käytä, koska paljon liikutaan kävellen, mutta silloin kun käytän, ei kukaan ole katsonut kieroon jos isojen vaunujen kanssa olen bussiin mennyt. Ei tuo ap anna sinustakaan kovin fiksua kuvaa kun arvostelet toisten äitien vaunuja.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:25"]Mä oon tätä miettiny. Me saadaan loppuvuodesta kaksoset. Ekat lapset, eikä oikein kenelläkään tutullakaan oo lapsia. Tätä vaunu asiaa oon siis miettiny, kun kuitenkin, jos sattuu tulemaan luminen talvi, pitäis varmaan olla kunnon renkaat. Ja vauvoilla kunnon suoja siellä vaunuissa. Julkisilla joudutaan kuitenkin kulkemaan, kuka hullu sitä autoa kantakaupungissa käyttää. Mitkä ois sellaset hyvät, ketterät, pienikokoiset, mutta tukevat ja kunnon kopalla varustetut kaksosten vaunut? Kertokaa!! [/quote] Bugaboon Donkeyt!! :) saa näppärästi myös yhden lapsen vaunuiksi, jos joskus on vaan toisen kanssa liikkeellä.
[/quote]
Joo, noita mä oon katellu ja sit näitä: http://www.babyjogger.fi/tuotteet.html#cityminigtdbl
Ihan pihallaa ollaan kaikesta mitä pitää ottaa huomioon. Mutta ittekin, vielä ilman vaunuja kulkievana, vihaan niitä traktorin kokoisia härveleitä, joista ei ilmeisesti saa sitä työntöaisaakaan taivutettua, vaan se painaa aina mun mahaan, kun yritän poistua kulkuvälineestä puolikuolleena ja pahoinvoivana.