Kaksoistutkinnosta kysymys?
Moikka,
Opiskelen kaksoistutkinnossa lähihoitajaksi ja ylioppilaaksi. Olen nyt pohtinut että lähihoitajan hommat eivät ole juttuni ja ajattelin vaihtaa opintoni niin, että siirryn aikuislukion puolelle opiskelemaan lukion loput kurssit jotta saan päättötodistuksen ja ns. Eroan ammatilliselta puolelta ja laitan lähäri hommat jäihin.
Kysymys kuuluukin näin: mulla on viimeiset kirjoitukset nyt syksyllä syyskuussa ja jos eroan ammatilliselta puolelta ennen niitä, niin saanhan silti osallistua kirjoituksiin, vaikka en ammatillisella puolella olisikaan kirjoilla? Eikös kirjoittamaan voi mennä perjaatterssa kuka vaan, mutta ylioppilaaksi ei voi valmistua ilman ammatillista tutkintoa tai sitä, että lukee koko lukion oppimäärän?
Itsellä siis ei aiempaa ammattia/tutkintoa.
Kommentit (5)
Eikös silloin pidä käydä lukiosta lisää kursseja? Kaksarissahan on ihan minimimäärä ja jos et ota lähärin papereita ulos, ainakin jotain pitää olla tilalla korvaajana? Kannattaa kysyä opolta ennenkuin sanoo itseään ulos...
Selvitä opolta, miten vaihto kaksoistutkinnosta lukioon onnistuu. Puuttuvat kurssit voit hyvin tehdä iltalukiossa. Ja kirjoitat nyt ne aineet, mitä suunnittelitkin.
Punnitse huolella paria asiaa.
1. Lähäri on ammatti, ja voit aina lähteä keikkatöihin opiskeluaikana tai työttömyysaikoina.
2. Voit myös päätyä lähäriksi tahtomattasi, mutta ilmeisesti työkkärissä saa valita millä ammatilla hakee töitä? (Tästä en ole varma.)
3. Sun lukiosuoritusten täytyy riittää lukion päättötodistukseen. Et voi saada pelkkää yo-todistusta ilman lukion minimioppimäärää tai amiksen papereita.
Itsekin aloitin aikanaan kaksoistutkinnon, mutta kesken. Sen seurauksena multa puuttui jotain historian ja uskonnon kursseja niin, että jouduin kauhealla kiireellä taikomaan ne kurssit kasaan ennen kuin sain yo-lakin.
hei,
kiitos paljon. LÄhinnä uuri mietinkin sitä, jos olen eronnut koulusta/ammatilliselta puolelta niin onko minulla oikeutta osallistua kirjoituksiin (olen niihin jo ilmoittautunut aiemmin keväällä ja tietenkin maksanut myös). Mutta ymmärsin nyt näin, että voin, mutta nyt kun kirjoitan viimeiset aineet niine en saa lakkia vielä ennen kuin suoritan iltalukiossa loppuun kurssit ja samalla päättötoditsuksen?
Jos sinulla on viimeinen vuosi menossa niin kannattaa ottaa myös ne lähärin paperit. Et pysty hakemaan kolmannelle asteelle jos sinulta puuttuu päästötodistus amiksesta tai lukiosta. Kaksoistutkinnon lukio-oppimäärästä sitä ei saa.