Raakaravinto ja ulkonäkö
Uskon kyllä, että nuo raakaravintoa hehkuttavat naiset (esim. kansainvälisesti Gwyneth Paltrow ja Suomessa Karita Tykkä, viimeksi tänään Iltalehdessä Danita Westphal) kokevat voivansa oikeasti hyvin ja tuntevat olonsa kevyeksi, terveeksi ja energiseksi. Mutta ei se ruokavalio musta positiivisesti vaikuta heidän ulkonäköönsä. Hymy on leveä ja ehkä näkyy silmistäkin, mutta olemus on silti jotenkin kuihtunut, myös silloin kun on selvästi treenattukin. Epäilemättä kevyt kroppa kantaa, ei siinä, mutta jotain "puuttuu". Ja omaa silmääni miellyttävät kuitenkin myös hoikat naiset (olen siis nainen itsekin).
Kommentit (7)
Mä olin itse nuorena 3 vuotta elävän ravinnon vegaani. Ann Wigmoren oppeja noudatin. Minulle kävi juuri niin kuin ap kuvaa. Voin kevyesti ja hyvin, ja sain merkittävää apua fibromyalgiakipuihini ruokavaliosta - sen takia sille ryhdyinkin kun sanottiin että voi reumatyyppisiin kipuihin auttaa. Mutta ulkonäköni jotenkin rupsahti ja kuihtui vaikka olin vasta vähän yli parikymppinen. Minusta tuli sellainen kuivikkaan laiha lampaankinttu, jolla naamastakin törrötti leuka- ja poskiluut rumasti. Olin niin nuori ettei minulle vielä tulllut ryppyjä tuon takia, mutta oeln huomannut että yli kolmekymppiset elävän ja raakaravinnon ihmiset rypistyy huomattavasti ikätovereita nopeammin.
Tässä muuten vertailukuva ravinto- ja terveysguru Gillian Andersonista ja toisaaalta rehevän muodokkaasta herkuttelijasta Nigella Lawsonista. Kuvaa hyvin sitä ristiriitaa miten aina terveellisenä pidetty elämä ei teekään ulkonäölle hyvää: http://cdn.blisstree.com/files/2011/11/gillian-mckeith-vs-nigella-lawson.jpg
Nro 3:n linkki ei kyllä ole mikään hyvä kuvaus ristiriidasta, sillä emme tiedä, kuinka paljon enemmän Nigellaa on meikattu/laitettu ja onko kuvissa ollut samanlainen valaistus jne. Naisilla voi myös olla hyvin erilaiset geenit keskenään. Tuo on luultavasti vain jokun vähän pyöreämmän ihmisen keksimää propagandaa.
Naurettavaa verrata kahta naista keskenään ja vetää johtopäätöksenä, että ruokavalio aiheuttanut erot. Ikääntymiseen vaikuttavat eniten 1) geenit, 2) kuinka paljon ottanut aurinkoa, sen jälkeen vasta muut asiat. Vasta kaksosten kohdalla pitkäaikaisseurannassa pystyttäisiin huomaamaan eroja, kuten onkin tehty esim. niiden kaksosten kesken, joista toinen on polttanut ja toinen ei.
Nigella on kyllä poikkeuksellisen kaunis nainen mutta en nyt kehuisi hänen elämäntapojaan, taannoinhan selvisi että rouvalle maistuu kokaiinikin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noista kukaan raakaravinnolla elä, syövät muutakin. Yhden noista olen nähnyt ja oli selvästi anorektinen, se taas on eri asia kuin raakaravinto. Raakaravinnonsyöjiä on erinäköisiä, osa tosi rasvattomia osa taas syö niin paljon raakasuklaata ja pähkinötä että eivät pääse laihtumaan.
Itse olen huolissani siitä että televisiossa jotkut ravitsemusasiantuntijat ovat selvästi anorektisiä. Miksi tällaisia otetaan tv-ohjelmiin ja bloggaajiksi esim. yritykselle?!
Rasvattomuus ei missään nimessä ole hyväksi ruokavaliossa. Aivojen ja hormonien toiminnan kannalta rasva on elintärkeää. Aivot on suurimmaksi osaksi rasvaa. Se ei ole mikään ihme, jos naamastaan näyttää ikäistään vanhemmalta, kun ruokavaliosta karsitaan luonnolliset rasvat.
Pähkinät ja avokadot ovat ok, kunhan muistaa kohtuuden käytössä. Kolmas hyvä luonnollinen kasvirasva on kylmäpuristettu extra-neitsytoliiviöljy. Omegojen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä liika O6:en saanti edesauttaa matala-asteista tulehdustilaa. O6:ta saa erioten rypsistä ja macadamiapähkinöistä.
Eihän noista kukaan raakaravinnolla elä, syövät muutakin. Yhden noista olen nähnyt ja oli selvästi anorektinen, se taas on eri asia kuin raakaravinto. Raakaravinnonsyöjiä on erinäköisiä, osa tosi rasvattomia osa taas syö niin paljon raakasuklaata ja pähkinötä että eivät pääse laihtumaan.
Itse olen huolissani siitä että televisiossa jotkut ravitsemusasiantuntijat ovat selvästi anorektisiä. Miksi tällaisia otetaan tv-ohjelmiin ja bloggaajiksi esim. yritykselle?!