Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsesi saa nyt syksyllä koronan, älä levitä sitä riskiryhmiin!

Vierailija
18.08.2021 |

Tiedoksi niille, jotka eivät ole vielä tajunneet, että koronan ilmaantuvuus ja tartuntojen kasvuvauhti on nyt nopeinta 0-10-vuotiailla ja toiseksi suurinta 10-20-vuotiailla, kun suhteutetaan tartunnat ikäryhmien kokoon siis. Se on myös loogista, koska lapsia ei ole rokotettu. Korona on nyt päästetty kiertämään vapaasti ja kaikki rokottamattomat tulevat koronan saamaan nyt syksyllä. Se tarkoittaa, että entistä isompi osa lasten nuhista on sitä.

Korona ei ehkä ole vakava useimmille lapsille, vaikka joillekin on, mutta he tartuttavat perheenjäseniään ja he taas muita. Kaksikaan rokotetta ei suojaa tartunnalta, vaan tekee taudista vaan lievemmän. Lisäksi kaksi kertaa rokotettu tartuttaa muita. Rokotussuoja on huomattavasti hiipunut riskiryhmillä ja vanhuksilla puoli vuotta toisen annoksen jälkeen, eli monilla loppusyksystä.

Tämä lienee syy, että korona yritetään nyt nopeasti syksyn alussa ajaa läpi lapsista, että he sairastaisivat sen ja saisivat siitä immuniteetin, ja aikuisille lokakuuhun mennessä 2 rokotetta, jotta oltaisiin lokakuun lopussa siinä tilanteessa, että epidemia sammuisi, eikä koko rumba alkaisi alusta. En jaksa enää välittää, onko tämä oikein vai väärin, koska sille ei voi enää mitään, se tapahtuu.

Se mihin voi vaikuttaa, on, ottavatko vanhemmat ikäluokat eli itse tai vanhemmat lapset rokotteen vai eivät. Sen ottaminen tekee tartunnan lievemmäksi, vaikka monella se on lievä tai oireeton muutenkin. Ei voi tietää etukäteen, kuka saa pahan version tai pitkittyneen taudin ja rokote vähentää sen riskiä. Rokote vaikuttaa vasta parin viikon päästä sen ottamisesta eli kouluissa olevilla ei ole enää montaa päivää aikaa harkita sen ottamista enää, sillä tartunnat leviävät niissä nopeasti, kun pääsevät vauhtiin. Riippuu tietenkin paikkakunnasta, oman lapseni luokalla Helsingissä tuli ensimmäinen tartunta jo viime viikolla, jossain muualla Suomessa kestänee pidempään.

Eli ymmärrä, että lapsesi saa koronan tänä syksynä ja jos/kun hän saa nuhaa, niin pitäisi välttää levittämästä tautia ainakaan riskiryhmiin eteenpäin. Ja hae rokotus tai sen toinen osa itsellesi, ellet ole vielä hakenut. Tai sitten sairastakaa luomuna, ihan miten vaan, sama mulle. Välttäkää joka tapauksessa levittämästä sitä eteenpäin sairauden vuoksi riskiryhmiin ja vanhuksiin. Maailmalla on kaksi rokotettakin saaneita riskiryhmäläisiä joutunut sairaalaan, eli heillä ei ole 100% suojaa. Kiitos!

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tl;dr. Riskiryhmä riskiryhmä yäää yäää väää riskiryhmä ja jotain jotain jotain.

Vierailija
2/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiiinnosta riskiryhmät. Pysykää itse kotona ja tehkää siten edes jotain oman terveytenne eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaantuvuus nousee 0-9-vuotiailla ja 10-20-vuotiailla:

https://twitter.com/jukka235/status/1427743495171854338?t=U7OjaKmogsdi8…

Ja valitettavasti näyttää siltä, että he tartuttavat isovanhempiensa ikäluokkaa nyt, kun viimeisen kuukauden aikana tartunnat ovat kasvaneet nopeiten yli 75-vuotiailla (joilla on kaksi rokotetta jo, mutta rokotusteho alkaa hiipua jo:)

https://twitter.com/jukka235/status/1427746702111477761?t=6-Jn_1pVLs3Ib…

Eli plii, älkää levittäkö koronaa lapsista riskiryhmiin tänä syksynä!

Vierailija
4/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiiinnosta riskiryhmät. Pysykää itse kotona ja tehkää siten edes jotain oman terveytenne eteen.

pysynkin , mutta älä vaadi että hoitaisin sun lasta syyslomalla, tai tulisi synttäreille.

Vierailija
5/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo esimerkiksi leukemian eteen voikin tehdä jotain... No sun aivovammalle ei ehkä voi

Vierailija
6/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän elämään enää mahdu muuta kuin korona? Mahtaa olla aika ankeeta elämää.

Vierailija
7/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi voi. eipä kiinnosta. kaikki kuolee aikanaan ja vaan kerran

Vierailija
8/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen kuten ennenkin ilman maskia. En ole ottanut rokotetta koska en näe syytä miksi ottaa, koska korona ei ollut pahakaan tauti.

Vierailija
9/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska on sun tai lapsesi vuoro

Vierailija
10/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pysynkin , mutta älä vaadi että hoitaisin sun lasta syyslomalla, tai tulisi synttäreille.

Ei kävisi mielessäkään. Omman suvun riskiryhmäläiset ovat ottaneet rokotteensa jos ovat halunneet, eivätkä laita sitä(kin) pienten viattomien lasten harteille.

Vierailija
11/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oi ihana syysloma tulossa vk. 43 ei tarvitse ottaa koululaisia hoitoon, saa nauttia ihan rauhassa

Vierailija
12/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tämä paniikki?

Riskiryhmäthän on rokotettu jo, eli eivät voi saada vakavaa tautia.

Mikäli nyt pelätään että siltikin saavat, niin miksi h*ssä ne sitten ovat ottaneet noin turhan rokotteen?

Vierailija
13/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kävisi mielessäkään. Omman suvun riskiryhmäläiset ovat ottaneet rokotteensa jos ovat halunneet, eivätkä laita sitä(kin) pienten viattomien lasten harteille.

itsekin olen ottanut , mutta en ota hoitoon

Vierailija
14/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun riskiryhmään. Olen juuri bussissa matkalla verikokeisiin. Käytän ffp3-hengityssuojainta. En pelkää lapsia enkä heidän vanhempiaan. En edes maskittomia.

Vierailija
15/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no mä kuulun itse riskiryhmään, olen saanut vasta ensimmäisen rokotteen.

2 lasta koulussa.

Vierailija
16/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun riskiryhmään ja kyllä on pakko käydä kaupassa, terveyskeskuksessa, hammaslääkärissä, apteekissa jne.

Vierailija
17/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En panikoi, sillä oma teinini saisi jo tänään käydä hakemassa 2-rokotteen aikaistettuna (saa nähdä, minä päivänä ehtii jonottamaan).

Vierailija
18/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuksen teho on hiipunut jo huomattavasti puolen vuoden päästä toisesta annoksesta. Jos riskiryhmäläinen tai vanhus on saanut toisen annoksen toukokuussa, kuten moni sai, (terveydenhuollon työntekijöistä keskeisimmät vielä sitäkin aiemmin), niin sen teho on lattiantasolla viimeistään marraskuussa. Jos nyt nopeasti saadaan lapset sitä ennen joko sairastamaan tai rokotettua, niin korona voisi olla ohi pikkujouluihin mennessä. Ellei tule uusi variantti, johon rokote ei tehoa, mutta tämän nykyvariantin kanssa ainakin.

Vierailija
19/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tämä paniikki?

Riskiryhmäthän on rokotettu jo, eli eivät voi saada vakavaa tautia.

Mikäli nyt pelätään että siltikin saavat, niin miksi h*ssä ne sitten ovat ottaneet noin turhan rokotteen?

Rokotesuoja katoaa jo keväällä rokotetuille. Lisäksi 2 kertaa rokotettuja on joutunut myös sairaalahoitoon.

Vierailija
20/39 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska on sun tai lapsesi vuoro

mistä sitä voi tietää? se tulee kun on tullakseen. Ei sitä kannata etukäteen miettiä. Ja sen huomaa ihan varmasti kun se tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän