Todellinen tabu: kaikkien (omien) lasten kanssa ei ole niin helppo tulla toimeen
Kohta täysi-ikäistyvä esikoinen asuu opiskelujen takia poissa kotoa ja tuli nyt joulun viettoon. Ja kyllä valitettavasti huomaa tunnelmassa. Muut perheessä rauhallisia, muita ystävällisesti kohtelevia. Tämä esikoinen taas. Pienestä pitäen ollut temperamentiltaan tulta ja tappuraa, luonteeltaan jotenkin raju, riehakas ja äänekäs. Saattaa esim. tulla sohvalle viereen huutamalla ja hyppäämällä. Näistä tilanteista syntyy sitten muille ärsyyntymistä, sisaruksille itkua ja loukkaantumista, yleistä älämölöä ja mielipahaa.
Kaiken aikaa saa olla vanhempana ennakoimassa ja säätelemässä näitä tilanteita, mutta silti ehtii tapahtua. Itselle todella kuluttavaa ja yleinen ilmapiiri tulenarka, kun koko ajan joku parkuu tms.
Tilanteisiin puututaan ja esikoista puhutellaan. Muistaa hetken, mutta hetken päästä taas tapahtuu. Ikään kuin ei osaisi hillitä/säädellä itseään, pitää em.toimintaa itse normaalina/hauskana tapana lähestyä muita. Ei ole erityislapsi, luonteeltaan vaan jotenkin niin erilainen. Kodin ulkopuolelta ei ole tullut palautetta tai kavereiden kanssa ei ole ollut ongelmaa.
Mukavat pari viikkoa tässä tulossa...
Kellään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (27)
Onko tullut mieleen, että taustalla voi olla vaikka ADHD?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Koulu sujunut aina hyvin (9-10 oppilas) ja muutenkin kodin ulkopuolella.
Ap
Muut liian herkkiä? Jos ei kerta kodin ulkopuolelta ole tullut mitään sanomista koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Koulu sujunut aina hyvin (9-10 oppilas) ja muutenkin kodin ulkopuolella.
Ap
Ei se sitä katso. Kyllä koulumenestys voi olla silti hyvää.
Jep. Mun aikuinen ainokaiseni on ihan eriluonteinen kuin minä. Minä olen monessa käytännön asiassa hälläväliä, hän puolestaan ehdoton tai auringontarkka. Ja sitten on poikkeuksia: minä olen aina ajoissa, hän on aina viime tingassa. Kyllä näistä saatiin kahnauksia aikaan silloin kun hän asui vielä kotona. Enimmäkseen koin raskaaksi olla aina se joustava osapuoli.
Kuin minun kirjoittamaa! En voi kuin sympata sua ja toivottaa meille tämän asian kanssa painiskeleville joulurauhaa!
Vierailija kirjoitti:
Muut liian herkkiä? Jos ei kerta kodin ulkopuolelta ole tullut mitään sanomista koskaan.
Muilla perheen lapsilla sujuu myös kaverisuhteissa. Luulisi, että jos liian herkkiä olisivat, näkyisi myös koulussa/kavereiden kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koulu voi sujua vaikka olis adhd
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä on samanlaista ja se että koulu sujuu hyvin, ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla ADHD. Meidän poika opiskelee yliopistossa, hänellä on ADHD ja käytös juuri kuvaamasi kaltaista. Ja mulla ei meinaa enää hermo sitä kestää.
Oiskohan ollut vaan koti-ikävä? Meillä ainakin sellainen näkyy käytöksessä...
Joo sama juttu, ja todellakin on tabu. Kaikkien kanssa ei vaan sovi aina kemiatkaan yhteen, ja joskus se voi olla jopa oma lapsi. Kyllä silti rakastaa ja välittää, vaikka jotkut ajattelee että jos ei tule oman lapsen kanssa toimeen niin vika on vain ja ainoastaan siinä vanhemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä ķoulu sujui yläkoulussa 9,5 k.a:lla ja käytös oli 9. Silti ADD, joka diagnosoitiin lukiossa.
Nuorihan tuo vielä on ja siksi lapsellinen. ADHD myös varmaan voi olla käytöksen taustalla
Itse olen kylläkin luonteeltani rauhallinen ADHD. Ilmenee niin monin eri tavoin.
Onneksi hän ei ole mitenkään ilkeä. Hieman hillitön vain. Kovaäänisyyden vuoksi, kuulo pitäisi tutkia.
Itse taas sain "nauttia" kaikki vähän pidemmät vapaat äitini kouluttavasta jatkuvasta arvostelusta. Syy ei ollut minussa vaan äidissäni.
Vierailija kirjoitti:
Tai käyttäytyy vain kotona tietyllä lailla. Mistä myöskään tietää, minkä takia on kavereiden tai tytttö- tai poikaystävien kanssa mennyt sukset ristiin? Ei nuoret näistä välttämättä kerro.
Jos olisi ADHD luulisi ehkä olevan muutakin? On kuitenkin hyvin järjestelmällinen, aikaansaava jne., että uskaltaa antaa asua omineenkin (muutti ysin jälkeen). Jotenkin luulisi, että jollain tapaa olisi näkynyt muuallakin esim.koulutyössä tai yleisessä asioiden hoidossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi ADHD luulisi ehkä olevan muutakin? On kuitenkin hyvin järjestelmällinen, aikaansaava jne., että uskaltaa antaa asua omineenkin (muutti ysin jälkeen). Jotenkin luulisi, että jollain tapaa olisi näkynyt muuallakin esim.koulutyössä tai yleisessä asioiden hoidossa.
Ap
Näkyy sit 30 - 40v burnouttina. Ei näy välttämättä mitenkään. Elämä voi sujua aika hyvin
Kiva lukea tällaista kirjoitusta. Minunkin kaikki kolme lastani ovat hyvin erilaisia. Olen tietysti syyllistänyt itseäni siitä, että keskimmäinen heistä on laittanut välit poikki sitten kun perusti oman perheen. Hän oli jo kotona asuessaan tosi itsekäs. Kun hän vaikka leipoi niin hän leipoi vain itselleen, etteivät vaan toiset hyödy hänestä. Hänen lapsiinsa en ole saanut tutustua juuri lainkaan. Olen ihmetellyt että onko siinäkin taustalla mustasukkaisuus, ettei lapset vaan kiinny mummoon. No hänen miehensäkin on hyvin erikoinen.
Ja kyllä, tytär on jopa hyvin menestynyt työssään, ihan arvostettu.
Onko esikoisesi horoskoopiltaan oinas?