Joko teillä on jouluvalot parvekkeella?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mulla valoja, mutta ne on samantyylisiä, kuin esim. ravintoloissa terasseilla ja pihoissa käytetään, Suomessakin, mutta enemmän tietysti etelä-Euroopassa, kun ei täällä enää kohta tarkene missään pihoilla istua, kun alkaa olla pimeä. Varsinaiset jouluvalot laitan sitten joulun tienoilla, nyt olen laittanut näitä muita valoja.
No mitenkä nämä valot eroavat tosistaan?varsinaiset jouluvalot ja samantyyliset kuin terasseilla?
Jouluvaloissa on jouluinen aihe, kuten tähtiä, joulupukki, poroja kauriita yms.
Muistutus: viimeiset hetket viritellä
J O U L U V A L OT
parvekkeille ja pihapensaisiin.
Syysloman aikoihin yleensä virittelen ulkovaloja ja laitan osan jo päällekin. Sisälle laitan led-kynttilöitä ja lyhtyjä. Varsinaiset jouluvalot kyntteliköt yms. laitan pyhäinpäivän kohdalla ja otan ne pois loppiaisena. Nyt tosin ostin sellaisen valopuun viime viikolla tarjouksesta ja sen kasasin heti käyttöön.
Montaa eri värejä sirkusvalot ovat kamalia. Olisi edes yhtä ja samaa väriä. Meillä tavalliset valot muulloin ja joulukuussa laitan vähän punaisiakin valoja sekaan.
Tää on aina sitä aikaa jolloin muiden parvekkeille alkaa ilmestyä kausi- ja jouluvaloja ja meikäläisen parvekkeella roikkuu vielä kaksi lumihiutaleamppelia ja yksi iso olkikukkavati täydessä kukassa :) Täysillä kukkivia kesäkukkia ei vain raaski viedä roskiin vain siksi, että kalenteri näyttää marraskuun alkua.
Olkikukka tulee jossain vaiheessa sisälle talvehtimaan ja voisihan sitä yrittää lumihiutaleiden talvehdittamista vaikkei mitään viileää paikkaa olekaan saataville.
Eilen sytytettiin ensimmäiset. Lapsella oli eilen synttäri ja meille on tullut perinteeksi, että silloin laitetaan lapsen ikkunaa kiertämään valot. Muuten sytytellään ne yleensä ensimmäisenä adventtina.
Vierailija kirjoitti:
Eilen sytytettiin ensimmäiset. Lapsella oli eilen synttäri ja meille on tullut perinteeksi, että silloin laitetaan lapsen ikkunaa kiertämään valot. Muuten sytytellään ne yleensä ensimmäisenä adventtina.
Kiva tapa. Lapselle jää varmasti mukavat muistot. Syntymäpäivä ja valot.
Laitoin tänään valoketjuja pihalle ja sisälle. Nythän on se synkkä aika edessä ja silloin niitä tarvitaan. Joulun jälkeen aletaan mennä kohti valoa ja melko pian kevättalvella ne voikin jo ottaa pois. Tämä loppuvuosi on pimeintä ja jotenkin synkintä muutenkin ja valot ilahduttavat.
Parvekkeella, kuidtilla ja puutarhassa on paljon ulkovaloja. Ketjuja, lamppuja, kynttilöitä jne. Mutta ei ole, emmekä laita jouluvaloja.
Ei oo eikä tuu. Turhaa sähkönkulutusta. Tarvitaan uusi ydinvoimala niiden teidän valojenne takia.
Monella on varmaan sama tilanne kuin minulla, ettei parvekkeelle/patiolle ole taloyhtiö asennuttanut valaisinta, mutta pistorasia löytyy. Jos tilaan tarvitsee valaistusta iltaisin tyyliin syyskuulta maaliskuulle, pistorasiaan asennettavia ulkovalaisimia ei oikein löydy mutta erilaisia valoketjuja kyllä. En itse ajattele niitä jouluvaloina vaan koristevaloina, joita tarvitsen ihan valaistukseen enkä vain tunnelmaan.
Joku mietti ketjussa aiemmin mitä ne eurooppalaiset valoketjut ovat. Viitattaneen niihin, joissa on isot, esimerkiksi ihan hehkulamppujen kokoiset lamput. Suomessahan tyypillisiä "jouluvaloja" on ne missä on ihan pikkuiset, ja valtaosa valikoimasta on edelleen tätä. Onneksi nykyään löytyy silti paljon muunkinlaisia vaihtoehtoja.
Minulla on kaksi valotroikkaa ja lyhty. Poltan niitä vain iltaisin, enkä kovin kauan. Säästän sähköä mahdollisimman paljon niinkuin muutakin kulutusta. Pidän myös näistä hämäristä aamuista ja pimeistä illoista. Kunhan eivät kestä koko vuotta. Katulamput luovat myös sisälle valoa. Toista olisi varmaan, jos asuisin esim. jossain metsässä.
Mistä te ostatte niitä jouluvaloja? Olen tänäkin vuonna käynyt läpi lukuisia kauppoja, mutta löytänyt vain sisä- ja ulkovaloja. En ole löytänyt yhtään jouluvaloa.
Jos tarkoitat niitä jenkkien karmeita värivalovirityksiä ja kaikenmaailman överiä valopukkihässäköitä, niin kyllä ne ovatkin amerikkalaisia ja onneksi niitä ei suomessa juurikaan näy.
Suomeen kuuluu vainajien muistopäivä ja kiitospäivää täällä ei edelleenkään vietetä.