Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon gradun aiheella on merkitystä myöhemmin?

Vierailija
10.09.2014 |

Jos ei hae jatko-opintoihin, niin kiinnostaako ketään gradun aihe?

Olen siis humanisti ja kulttuurialalla, jossa gradun voisi helposti kirjoittaa jostain kevyestä vähän pilipalijutusta (kirjallisuus, nykykulttuuri-ilmiöt ym.) tai sitten jostain vähän vakavammin otettavasta (yhteiskunta, politiikka, talous...). Aloitan gradun teon luultavasti 1v päästä, joten vielä olisi vuosi aikaa vähän rakentaa pohjatietoja. Gradun kirjoittaminen ahdistaa tosin jo nyt - kandityönkin kirjoittaminen oli mielestäni karmeaa, joten gradu tuskin tulee olemaan helppo nakki! Sen takia tietenkin haluaisin tehdä itseäni kiinnostavasta ja ns. helposta, mutta toisaalta turhasta aiheesta.

Onko av:laisten graduaiheita kyselty missään kohti työelämään siirtymistä niin, että sillä olisi ollut jotain merkitystäkin?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko gradulla ei ole kuulemma mitään merkitystä sitten kun olet töissä, kukaan ei kysele, mistä olet tehnyt tai millä arvosanalla.

Vierailija
2/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään väliä suuressa osaa duuneista. kun oikein ajattelen, ehkä tutkijaksi tms. aikovalla asialla on väliä. Ei haittaa edes jos gradu on paska jos se on mennyt läpi, ihan totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 14:10"]

Koko gradulla ei ole kuulemma mitään merkitystä sitten kun olet töissä, kukaan ei kysele, mistä olet tehnyt tai millä arvosanalla.

[/quote]

Näin minäkin olen välillä kuullut jonkun toisen kuulleen... Olisiko omakohtaisia kokemuksia kellään? Av:llahan tunnetusti on paljon maistereita hyvissä töissä (jopa filosofian maistereita!) ;D ap

Vierailija
4/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään väliä ellet aio jatko-opiskelijaksi.

Vierailija
5/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa: ellet sitten halua tehdä graduasi yhteistyössä jonkun työnantajan kanssa ja näin saada jalkaasi oven väliin.

Vierailija
6/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poliitikoksi tai presidentiksi meinaa, niin ehkä sillä aiheellakin on väliä. Joku lehtimies se taatusti jostain kaivaa. Muuten ei kait suuremmin jos ei tutkijaksi meinaa. Tietty jos tekee firmalle niin se voi olla sille firmalle hyödyllinen, mutta tää taitaa olla aika teoreettinen vaihtoehto y-lipaston humanisteille :)

Vierailija
7/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin sitten yhtään mitään merkitystä. Itse tein vain aiheesta mistä tiesin että saisin homman helposti tehtyä. Laadusta viis. Kun työelämään siirtyy, millään opintojen aikaisella ei ole mitään merkitystä, ei arvosanoilla eikä gradulla. Ainoa mikä merkitsee on, on se että se tutkintopaperi on.

Vierailija
8/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 14:18"]

Jos poliitikoksi tai presidentiksi meinaa, niin ehkä sillä aiheellakin on väliä. Joku lehtimies se taatusti jostain kaivaa. Muuten ei kait suuremmin jos ei tutkijaksi meinaa. Tietty jos tekee firmalle niin se voi olla sille firmalle hyödyllinen, mutta tää taitaa olla aika teoreettinen vaihtoehto y-lipaston humanisteille :)

[/quote]

Eräs humanistituttuni teki jopa kandityönsä yhdelle firmalle :) Kyllä näitäkin löytyy siis, mutta voi olla että minulle olisi hankalampi juttu, ja aika harvinaista tuo käsitykseni mukaan onkin. ap

Vierailija
9/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 14:18"]

Ei niin sitten yhtään mitään merkitystä. Itse tein vain aiheesta mistä tiesin että saisin homman helposti tehtyä. Laadusta viis. Kun työelämään siirtyy, millään opintojen aikaisella ei ole mitään merkitystä, ei arvosanoilla eikä gradulla. Ainoa mikä merkitsee on, on se että se tutkintopaperi on.

[/quote]

Näitä kommentteja kun lukee (ja aiemminkin olen toki kuullut) niin tulee vaan väkisinkin mieleen, että minkähän ihmeen takia gradu edes nykyisin enää on pakollinen osa maisteriopintoja... Senkin ajan ja energian voisi käyttää paljon hyödyllisemmin. ap

Vierailija
10/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Itse tein ensimmäisen tieteellisen työn aiheesta Suomessa ja siltikään en päässyt alan töihin. Kukaan ei tuntunut arvostavan työtäni ja sen kautta alan osaamista. Tee aiheesta, joka sinua kiinnostaa.

Vierailija
11/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh, rekrytoin säännöllisesti väkeä ja kyllä minä välillä kiinnitän huomiota gradun aiheeseen, siis sikäli kun se on mainittu. Esim. harjoittelupaikkaa hakiessa työkokemusta on usein aika vähän ja tällöin jokainen fiksu rivi on cv:tä ajatellen tarpeen. Mielummin rekrytoin jonkun, joka on tehnyt gradun jostain järkevästä, ajankohtaisesta tai hyvällä säkällä meitä koskettavasta aiheesta.

Kannattaa vähän miettiä minkälainen aihe kiinnostaa paljon, koska sen kanssa tulee puljattua pitkään. Ja kannattaa ennen kaikkea miettiä minkälaisiin töihin isona haluaa.

Vierailija
12/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tod. kiinnosta ketään. Jatko-opintoihin haettaessakin tärkeäpää on se gradun arvosana eikä aihe. T. filosofian maisteri

Vierailija
13/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 14:24"]

Nooh, rekrytoin säännöllisesti väkeä ja kyllä minä välillä kiinnitän huomiota gradun aiheeseen, siis sikäli kun se on mainittu. Esim. harjoittelupaikkaa hakiessa työkokemusta on usein aika vähän ja tällöin jokainen fiksu rivi on cv:tä ajatellen tarpeen. Mielummin rekrytoin jonkun, joka on tehnyt gradun jostain järkevästä, ajankohtaisesta tai hyvällä säkällä meitä koskettavasta aiheesta.

Kannattaa vähän miettiä minkälainen aihe kiinnostaa paljon, koska sen kanssa tulee puljattua pitkään. Ja kannattaa ennen kaikkea miettiä minkälaisiin töihin isona haluaa.

[/quote]

Niin, tuonkin kannalta on paha kun olen opinnoissani vähän suvantovaiheessa enkä tosiaan oikein tiedä, minkälaisiin töihin "isona" haluan... Olisi varmaan kuitenkin parempi valmistua kuin venyttää opintoja monella vuodella vain siksi, ettei nyt oikein keksi mitään fiksua ja filmaattista gradun aihetta. Työharjoittelukin minulla on vielä tekemättä, että toki voisin yrittää miettiä kiinnostavaa paikkaa ja sitä kautta vähän kiinnostavaa gradun aihettakin näin ennakkoon... Alallani on hankala noita paikkoja edes saada, mutta jospa saisi vähän motivaatiota tai jopa sen aiheenkin keksittyä. ap

Vierailija
14/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 14:29"]

Ei tod. kiinnosta ketään. Jatko-opintoihin haettaessakin tärkeäpää on se gradun arvosana eikä aihe. T. filosofian maisteri

[/quote]

Luulisi kyllä jatko-opintoihin hakiessa gradun aiheella olevan jonkin verran väliä, sillä eikö gradun aihetta usein laajenneta väitöskirjaksi?

Vierailija
15/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradua voi laajentaa väitöskirjaksi, joten jos väittelemään haluaa, tämä kannattaa ajatella graduntekovaiheessa.

Vierailija
16/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 14:41"]

Gradua voi laajentaa väitöskirjaksi, joten jos väittelemään haluaa, tämä kannattaa ajatella graduntekovaiheessa.

[/quote]

Näin olen käsittänyt myös... Minulla ei kuitenkaan ole aikomusta jatko-opintoihin hakea, kiinnostaa lähinnä tuo merkitys työelämään. ap

Vierailija
17/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallisuusko on pilipalia??? Aikamoinen humanisti olet tuollaisella asenteella...

Vierailija
18/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 14:46"]

Kirjallisuusko on pilipalia??? Aikamoinen humanisti olet tuollaisella asenteella...

[/quote]

En ajatellut alun perin noin ja pidän lukemisesta paljonkin. Minulla on nyt menossa vähän sellainen opiskeluinhovaihe ja tuntuu siltä että aivopesu siihen miten "kovat tieteet on ainoita oikeita tieteitä" on saanut järsittyä aivoistani ja energiastani ison osan... Lannistaa. Mutta myönnän kyllä että olen menettänyt sen suurimman opiskelujen alkuajan humanisti-innon, jolloin vähät välitin siitä, mikä ala nyt ehkä edistäisi taloutta ja hyvinvointia ja minkä avulla saisin järkevän työpaikan. Tympii hurjasti. Olisi ihanaa jaksaa vielä olla innostunut niistä asioista, joiden vuoksi alkujaankin tälle alalle hakeuduin. ap

Vierailija
19/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla vahvalla yhden gradun kokemuksella voin suositella valitsemaan yleisesti mielenkiintoa herättävän aiheen. Eli jos sun ei ole tarkoitus suuntautua tutkijaksi, niin silloin ei kannata tehdä gradua "Paasikiven puheiden semanttisesta merkityksestä vuosina 1920-21", vaan "Kekkonen itsenäisyyden rakentajana". Eli valitse aihe ja otsikko sellaisiksi, joista voit kertoa ihan kenelle tahansa jotain. Näin pysyt itse järkevällä tekemisen tasolla, työ valmistuu ja joku ulkopuolinenkin saattaa olla siitä kiinnostunut. Itse tein gradun suositusta harrastuksesta ja sen tekeminen oli mukavaa ja siitä kiinnostui muutkin kuin proffa. Tieteellinen taso oli mitä oli, mutta sen olen voinut hyvin laittaa aina cv:hen ja se on herättänyt keskustelua useammassakin työhaastattelussa. 

Vierailija
20/20 |
10.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole koskaan missään ikinä kysynyt, mistä graduni kirjoitin. Väkisin olen sen kyllä itse parissa työhaastattelussa ottanut esille, koska on liipannut silloin hyvin läheisesti hakemaani paikkaa.