Onko haitatonta juoda imettäessä 1-2 annosta alkoholia?
Kommentit (9)
Varo läikyttämästä vauvan päälle. Saattaa tehdä höpöä jos esim menee vauvan silmille.
Tänään on kansainvälinen fasd-päivä.
Maistissa imettämistä ei suositella, koska humalassa on vaarassa esimerkiksi pudottaa lapsi. Maidossa ei tosiaan alkoholia käytännössä ole.
Kyllä minä itse juon muutaman lasillisen viiniä sillointällöin vaikka imetän. Kännissä en kuitenkaan ole jo siitäkin syystä, että lapsen hoitaminen on riskinsä enkä halua olla krapulassa aamulla. Joskus olen käynyt ystävien kanssa baarissa mutta silloin lapsi on isänsä vastuulla ja minä olen varmuuden vuoksi lypsänyt maidon pois ennen imettämistä.
Eihän siinä maidossa alkoholia paljoa ole, mutta alkoholille ei tiedetä turvallista käyttömäärää. Etenkään vauvoille. Jekovit tipat ovat myös huonoja muutenkin.
Kannattaa myös miettiä, miksi on ihan pakko juoda, vaikka on pieni lapsi imetettävänä. On niitä alkoholittomiakin.
Mikään ei tosin estä vetämästä vaikka kunnon kännejä, jos äiti niin haluaa, lapsesta viis.
Oon ottanut imetyksen aikana joskus pienen lasillisen viiniä ruuan kanssa tai satunnaisesti yhden saunakaljan. Toista lasillista/olutta en ole halunnut ottaa, koska ainakin mulla alkaa jo tuntuun toisen jälkeen, että olis hiprakassa. Ehtii ne kännit vetää sittenkin, kun imetys on ohi. Siis jos jaksaa silloinkaan.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 14:30"]
minä olen varmuuden vuoksi lypsänyt maidon pois ennen imettämistä.
[/quote]
Tämä on täysin turhaa. Maito häviää rinnoista samaa vauhtia kuin verestä. Jos olet mielestäsi tällä hetkellä imetyskunnossa, niin ei ole mitään syytä lypsää pois rintoihin jäänyttä "vanhempaa" maitoa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 14:30"]
minä olen varmuuden vuoksi lypsänyt maidon pois ennen imettämistä.
[/quote]
Tämä on täysin turhaa. Maito häviää rinnoista samaa vauhtia kuin verestä. Jos olet mielestäsi tällä hetkellä imetyskunnossa, niin ei ole mitään syytä lypsää pois rintoihin jäänyttä "vanhempaa" maitoa.
[/quote]
Jos veressä on maitoa, niin kyseessä on jo vakavampi ongelma.
Vauva saa tällöin alkoholia suunnilleen yhtä paljon kuin on annoksessa vauvalle suositeltuja D-vitamiinitippoja. En kuitenkaan suosittele juomaan alkoholia imettäessä päivittäin.
Kannattaa myös huomata, että raskausaikainen juominen on täysin eri asia, koska tällöin sikiön veren alkoholipitoisuus on sama kuin äidin veressä. Imettäessä taas alkoholipitoisuus maidossa on sama kuin äidin veressä.