Ihmiset huijaa punnittaessa, miksei siis kauppakin saisi?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014101918762340_uu.shtml
Tulipa tuosta vaan mieleen, että moni ihminenhän ei pidä punnitushuijausta näpistyksenä ja osa jopa avoimesti myöntää tekevänsä sitä, pitäen asiaa ennemminkin säästövinkkinä kuin varastamisena.
Joten eikös tuolla kauppa saisi parhaiten omiaan pois.
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 18:50"]
Jos kauppias tuolla tavalla huijaa niin se jopa oikeuttaa asiakkaita lisäämään pussiin vielä pari omenaa kun maksavat jo muutenkin ylimääräisestä.Mun mielestä toi ei ole vain törkeää se on jopa aikamoinen petos. Pitääkö asiakkaan tuoda kauppaan oma vaakansa vai
[/quote]
Entä mitäs tehdään varasteleville asiakkaille?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 18:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 18:50"]
Jos kauppias tuolla tavalla huijaa niin se jopa oikeuttaa asiakkaita lisäämään pussiin vielä pari omenaa kun maksavat jo muutenkin ylimääräisestä.Mun mielestä toi ei ole vain törkeää se on jopa aikamoinen petos. Pitääkö asiakkaan tuoda kauppaan oma vaakansa vai
[/quote]
Entä mitäs tehdään varasteleville asiakkaille?
[/quote]
No sitä mitä ennenkin. Kauppias palkkaa vartijan/ myyjän vahtimaan.
Asiakas joutuu rikosoikeudelliseen vastuuseen jäädessään kiinni punnitushuijauksesta. Miksei kauppias joudu?
Enpä tunne yhtään tuollaista ihmistä. Taustalla ja kasvatuksella on tietenkin merkitystä.
Ala-arvoisen roskalehden linkki jäi tietenkin klikkaamatta.
Siinä on vain se ero, että kaupan kimppuun ei käy vartijat, kauppa ei saa sakkoja ja nöyryytystä, vaikka teko olisikin tahallinen. Joku mummeli oli lisännyt karkkeja punnituksen jälkeen ja vartijat otti kiinni kassan jälkeen, mummeli säästi vilpissään 99 senttiä, mut sai roimat sakot. Kauppa taas voi vilpistään kohauttaa vaan harteitaan, "ai no voi kamaala miten se nyt tolleen??"
Itse en siis elä varkain, huvittaa vain tuo kaupan valta, saa tehdä melkein mitä vaan, kun vastassa on pikkupikku kuluttaja.
Kerran näin, kun heldelmäosastolla vartija tuli hakemaan mummon sivummalle. Oli ilmeisesti jostain kamerasta nähnyt hänen huijaavan. Minusta on ihan oikein, että valvotaan. Asiakkaatkin voivat laittaa palautetta ja äänestää jaloillaan, jos kauppa toimii epäreilusti.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:01"]
Enpä tunne yhtään tuollaista ihmistä. Taustalla ja kasvatuksella on tietenkin merkitystä.
Ala-arvoisen roskalehden linkki jäi tietenkin klikkaamatta.
[/quote]
Huutonaurua tässä kohtaa, av-palstalla surffaava mamma avautuu ala-arvoisesta roskalehdestä!
Olenko aivan tyhmän rehellinen kun en koskaan huijaa punnitessa? Minulle se on itsestäänselvyys.
Minun puolestani kauppa saa huijata ihan vapaasti. Itse en ole huijannut. Mutta suon toki muille oikeuden elää omien ideaaliensa mukaisesti tai niistä välittämättä. En vain asioi sellaisissa kaupoissa enkä sellaisten ihmisten kanssa jotka huijaavat.
Huijarit, muistakaas sitten että tuo punnituksessa huijaaminen ei ole näpistys vaan kovemmin rangaistava petos. :D
Ja tahallisuus on se taikasana, on ihan eri asia jos asiakas vahingossa punnitsee klementiinit halvemman omenan näppäimellä, kuin se että punnituksen jälkeen näkyy kamerassa miten punnittuun klementiinipussiin lisätään hedelmiä.
Ja sama pätee kauppaan, vaa'an heitto on varmasti huolimattomuutta, tahallisuus siinä tulee jos ei virheen huomioimisenkaan jälkeen korjata heittoa.
Hyvä jos on porukkaa, joka ei harrasta mitään vilppiä kaupassa. Mutta valitettavan paljon on myös näitä, jotka pitävät punnittaessa tuotetta irti vaa'asta jotta paino näyttäisi vähemmän/punnitaan kotimaisia ulkomaisten hinnalla. Sitten on tietty vielä tämä klassinen, että lisätään punnitsemisen jälkeen lisää tuotteita pussiin.
Joissain kaupoissa on kuulema myös luovuttu kokonaan antamasta alennusta rikkoontuneesta tuotteesta, koska asiakkaat rikkovat itse niitä tuotteita saadakseen ko. tuotteen halvemmalla.
Taas tätä ajattelua, että yksi vilppi tai peräti rikos jotenkin oikeuttaisi toisen. Naapuri ajaa kännissä autolla, niin kohtuutonta on minua ylinopeudesta sakottaa. Repe saa sakot, kun löi Rapea nyrkillä naamaan, ja Repe on niin vihainen tuomiostaan, kun Rape kuitenkin oli ensin juonut hänen viinansa.
Ei se ole mitään huijaamista vaan varastamista. Ihan turha söpöstellä tuollaisilla sanoilla.