Työttömyystuella opiskelu?
Heippa!
Olen muuttamassa Suomeen kouluikäisen lapsen kanssa ensi tammikuussa. Minulla ei ole työpaikkaa odottamassa. Yliopistotutkinto löytyy, mutta sellaiselta alalta, jossa monen vuoden poissaolo näkyy, muutenkin vaikea työllistyä. Mietin että haluaisin opiskella jotain ihan uutta alaa, jotain käytännönläheistä, ammattiin valmistavaa... Olen katselut esim. lääkealan perustutkintoa, merkonomi-/tradenomiopintoja jne.
MUTTA.
Saanko noihin opintoihin enää mitään tukea, kun olen aikanani opintotuet jo käyttänyt? Saako työttömänä ollessaan olla jossain koulussa kirjoilla?
Ja sitten raha-asioista kysymys, mikäli joku tietäisi... Ostaisin tullessamme oman pienen asunnon, jossa asuisimme minä ja kaksi lastani. Jos joutuu elämään kuukausikaupalla työttömyystuella, opiskellen jos mahdollista, niin pärjätäänkö me? Asunnosta ei olisi velkaa, mutta noin muuten mietityttää: vanhemman lapsen koulukulut, nuoremman päivähoitomaksut, auton kulut, vakuutukset, vastike...
Tuli vaan mieleen tuosta, että jos 6000 euroa ansaitseva yksinhuoltajakaan ei Suomessa pärjää, niin mites työttömyystuella elävä, vaikka lainaa ei olisikaan? Tietääkö joku onko netissä jonkinlaista suuntaa antavaa elinkustannuslaskuria, minne voisi tulot ja menot syöttää?
Kiitoksia paljon jos joku osaisi auttaa, toki suuntaan itsekin heti Suomeen tultuamme työkkäriiin, mutta täältä kaukaa on vielä tällä hetkellä hankala asioita hoitaa, kaikki loppuvuoden aika kun tuntuu menevän lähtö-, muutto- ja omaisuusjärjestelyjen parissa.
Kirsi
Kommentit (9)
Ei ole mikään automaatio, että saisit opiskella työttömyystuella. Sen harkitsee tapauskohtaisesti TE-toimisto, katsoo että parantaisiko valitsemasi tutkintoon johtava koulutus oikeasti työllistymismahdollisuuksiasi vai ei.
Yleensä ottaen työttömyystuella, varsinkin jos ei ole ansiosidonnaistakaan siinä, opiskelu on kyllä yksinhuoltajalle taloudellisesti erittäin tiukkaa. Mutta ilmeisesti sinulla on jotain säästöjä jos pystyt asunnonkin ostamaan niin ettei velkaakaan edes tule? Ehkä olisikin järkevämpää ettet käyttäisi kaikkia rahojasi oman asunnon ostoon vaan asuisit vaikka vuokralla tai asossa opintojen ajan ja käyttäisit säästöjäsi elämiseenne?
Uskoisin, että voisit saada opintotukea toisen asteen opintoihin, vaikka olet korkeakouluopintojen kuukaudet käyttänyt jo. Opintotuki nyt tietysti on vielä heikompi kuin työttömyysetuus.
Kannattaa asennoitua siten että työttömyyskorvauksella opiskelu ei tule onnistumaan. Sitä ei nykyään helposti myönnetä.
Ei tule olemaan helppoa. Ensinnäkin sinulla on jo jokin ammatillinen tutkinto pohjalla. Et siis voi edes hakea yhteishaussa aikuiskoulutukseen, jos tähtäät esimerkiksi jollekin amk-alalle (sosionomi, tradenomi, lähäri jne.) Tämä muutos on tullut voimaan jo 2010 ja työvoimaviranomaiset ovat pihalla kuin ellun kanat, kun kyselet sieltä opiskelupolkuvaihtoehtoja.
Sitten toinen asia: opiskelu työmarkkinatuella on rajattu tutkintoon, jonka kesto on max. 2 vuotta. Jos löydät opiskelupaikan, työkkäri harkitsee myöntääkö sinulle tuen opiskeluajaksi vai ei.
Työkkärin omat työvoimapoliittiset koulutukset ovat melkein ainoa reitti päästä opiskelemaan aikuisena tai sitten pitää olla alla jokin työpaikka, jonka ohessa opiskelet. Valtaosa ns. aikuiskoulutusta on noita. Tällä hetkellä työvoimapoliittiset koulutukset ovat tukossa. Työllistäviksi katsotuilla (lue:matalapalkka-alat) kursseille otetaan murto-osa hakijoista. Suhdeluku on jotakuinkin 400 hakijaa/ 30 hyväksytään kurssille.
Kaiken kaikkiaan tilanne riippuu siitä, millainen koulutus sinulla on pohjalla - työllistyisitkö siltä pohjalta tai onko sinulla muuten vain runsaasti työkokemusta ja osaamista, että löytäisit sitä kautta työpaikan.
Ok, kiitos vastauksista! Eli kyllä, säästöjä on juuri sen verran, että saamme ostettua pienen asunnon. Mutta mitä tuossa laskeskelein vuokratason huomioon ottaen, että nimenomaan todella tiukkaa tulisi silloin, jos asuisimme vuokralla, ja kuukaudessa asumiseen menisi ainakin 800-900 e (vuokra) 250 e (vastike) sijaan? Toki rahaa olisi enemmän käyttöön ja elämiseen, mutta sittenpä ne säästöt olisivat pian menneet... Äh, ehkä mun pitää vaan katsoa josko löytäisin heti jonkun työpaikan (olen kielitaitoinen, joten luulisi että jonkun asiakaspalvelutyön löytäisin), ja unohdan opinnot, varsinkin jos se katkaisisi työttömyyskorvauksen.
Ja jos koulutus kestää 3v, niin viimeiseksi vuodeksi joudut opintotuelle. Miehelleni myönnettiin opiskelu työmarkkinatuella, mutta nyt viimeisenä vuonna selvisikin ettei se kata kuin kaksi vuotta, jonka jälkeen siirtyy opintotuelle.
Kannattaa selvittää nuo uudet opintomuutokset, mitä on tullut eli esim, jos on jo perustutkinto alla, niin seuraava pitää käydä aikuiskoulutuksessa jne
Mitä olet opiskellut ap? Millaisia töitä teit ulkomailla ollessasi? Pystyisitkö jatkamaan Suomessa näiden pohjalta?
Heh, työkokemus... Valmistuin aikanaan suoraan kotiäidiksi ulkomaille, nyt ollut kotona siis 8 vuotta. Olemme asuneet maissa, joissa ilman paikallista kielitaitoa ei olisi tehnyt omilla opinnoillani (biokemia) mitään, ja toisaalta päätimme jo silloin, että nyt mennään miehen uran ehdoilla, kartutetaan omaisuutta jne. No, kannattiko, en tiedä. Mutta olen suuresti nauttint kotiäitivuosistani, ja saanut samalla aikaa miettiä, mitä itse isona "ihan oikeasti" haluan tehdä. Joku markkinointiin liittyvä voiis olla mun juttu, toisaalta voisin mennä ihan apteekkiinkin myyjäksi (liippaisi vähän omiakin opintoja liki), toista yliopistotutkintoa farmaseutiksi en jaksa enää tehdä, enkä varsinkaan jos opintoja tuetaan vain sen kaksi vuotta. Hmm, katsotaan.
Täällä jotain tietoa työttömien opiskelusta: http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/omaehtoinen_opiskelu/index.html