Kotoa pois muuttanut opiskeleva lapsesi, asumistuen määrä/kk?
Paljonko hällä menee vuokraan/kk? Entä muuhun elämiseen?
Kommentit (15)
En ihan ymmärrä 2 kommenttiasi, toisaalta eipä minun onneksi tarvitsekaan.
Ap, meillä nuori saa asumistukea n.250€/kk ja toisen mokoman opintotukea, kattavat 200€ vaille vuokran jonka me sitten maksamme.
Elämisen rahat opintolainalla+meidän rahoilla.
Vuokra on teoreettinen eli sopimuksessa on 660 e/kk, asumistukea saa 420 e/kk. Asunto on meidän vanhempien, lapsen ei tarvitse maksaa meille vuokraa ja ilmoitamme verottajalle vuokratulot ja vuokrasta tehtävät vähennykset maksaen lopulta tulosta nolla euroa veroa.
Muistaakseni se oli jotain noin 250 euroa.
Vuokra 520 € +vesimaksu 19 €. Asumistuki 319 €.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra on teoreettinen eli sopimuksessa on 660 e/kk, asumistukea saa 420 e/kk. Asunto on meidän vanhempien, lapsen ei tarvitse maksaa meille vuokraa ja ilmoitamme verottajalle vuokratulot ja vuokrasta tehtävät vähennykset maksaen lopulta tulosta nolla euroa veroa.
Ja näin jälkikasvu oppii kuinka petos tehdään <3
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 520 € +vesimaksu 19 €. Asumistuki 319 €.
Ennen tähän olisi saanut asumislisää max. 201€. Miksi opiskelijat valittavat pienentyneestä opintorahasta, kun käytännössä asumistuki kompensoi pudotuksen 100%?
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon pitää olla vuokrasta tehtävät vähennykset, jos ette maksa mistään veroa. Minä myöskin omistan lapseni vuokra-asunnon ja vaikka on tehty remontteja, joita saan vuosittain vähentää, niin ei nyt sentään ihan niin mene, että mitään verotettavaa vuokratuloa ei jää.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä 2 kommenttiasi, toisaalta eipä minun onneksi tarvitsekaan.
Ap, meillä nuori saa asumistukea n.250€/kk ja toisen mokoman opintotukea, kattavat 200€ vaille vuokran jonka me sitten maksamme.
Elämisen rahat opintolainalla+meidän rahoilla.
Eri kuin 2 mutta eivät minunkaan vanhempani kyllä tiedä asumistukieni määrää sun muita. Tuskin edes muistavat ne jos olen joskus sattunut mainitsemaan asiasta.
Minun opiskelija lapseni saa asumistukea ja opintotukea yhteensä n. 520 e, en valitettavasti muista mikä on asumistuen osuus (jonkun verran yli 300 taisi olla). Hän maksaa vuokraa minulle (omistan siis tuon asunnon) 470 e ja siihen sisältyy myös vesi+sähkö+netti+parkkipaikka. Vuokra on juuri sen verran minkä verottaja vielä hyväksyy, jotta voin sitten vähentää vuokratuloista yhtiövastikeet yms.
Asumistuen määrän voi laskea kelan laskurilla. Todella erikoinen kysymys, joka ei edes ole esitetty suoraan kohderyhmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerro ihmeessä, missä tuossa on petos. Siinäkö, että kerrotaan verottajalle rehellisesti, mikä on vuokra ja mitkä vähennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon pitää olla vuokrasta tehtävät vähennykset, jos ette maksa mistään veroa. Minä myöskin omistan lapseni vuokra-asunnon ja vaikka on tehty remontteja, joita saan vuosittain vähentää, niin ei nyt sentään ihan niin mene, että mitään verotettavaa vuokratuloa ei jää.
Esimerkiksi kylpyhuoneremontti on helposti yli 8000 e, sen saa jaksotettua kahdelle vuodelle. Sitten olohuone ja eteinen melkein saman verran jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerro ihmeessä, missä tuossa on petos. Siinäkö, että kerrotaan verottajalle rehellisesti, mikä on vuokra ja mitkä vähennyksiä.
Miten olisi asumistuen nostaminen kun ei maksa vuokraa?
Olen kotoa muuttanut opiskeleva täysi-ikäinen lapsi eivätkä vanhempani tiedä noita asioita. Olen aikuinen ja hoidan itse, ehkä sinunkin lapsesi kannattaisi?