Mikä on pääomatulon tappio?
Sain verotuspäätöksen ja siellä kummittelee tollanen, viimeinen vähennysvuosi 2020. Mitä mun pitää tehdä saadakseni jotain hyötyä tosta?
Kommentit (8)
Tai tappiollinen osakekauppa ja 6 vuotta aikaa vähentää se.
Hyvin tuo toimii kun osaa...
Nimim: Verotettava tulo alle 400€ verovuonna 2013.
Miten saan hyödyn itselleni? Pitääkö olla pääomatuloa, että voi vähentää?
Ja rehellisesti en edes tiedä mistä tuollainen summa on syntynyt. En ole myynyt tappiolla asuntoa tai osaketta.
Minä kysyisin tätä samaa asiaa! Voiko se olla pääomatulon tappiota, että olisi saanut vähentää asuntolainan korkoja pääomatuloista, mutta koska sellaisia ei ole ollut niin vähennystä ei ole voitu tehdä? Tämä selittäisi asian omalla kohdallani. Minulla ei ole muuta omaisuutta kuin tuo asunto enkä ole myöskään myynyt mitään.
Nyt vahvistetussa verotuksessa noita tappioita oli vähennetty automaattisesti viime vuoden pääomatuloistani, ja maksettavaa veroa ei sitten jäänytkään ollenkaan. Yllätyin toki iloisesti mutta haluaisin silti tietää, miksi näin tapahtui. :)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:58"]
Minä kysyisin tätä samaa asiaa! Voiko se olla pääomatulon tappiota, että olisi saanut vähentää asuntolainan korkoja pääomatuloista, mutta koska sellaisia ei ole ollut niin vähennystä ei ole voitu tehdä? Tämä selittäisi asian omalla kohdallani. Minulla ei ole muuta omaisuutta kuin tuo asunto enkä ole myöskään myynyt mitään.
Nyt vahvistetussa verotuksessa noita tappioita oli vähennetty automaattisesti viime vuoden pääomatuloistani, ja maksettavaa veroa ei sitten jäänytkään ollenkaan. Yllätyin toki iloisesti mutta haluaisin silti tietää, miksi näin tapahtui. :)
[/quote]
Selvennän vielä, että viime vuosi oli siis ensimmäinen ikinä kun minulla oli pääomatuloja. Nämä tappiot ovat tulleet aiemmilta vuosilta.
Asuntolainan korkovähennys tehdään ensisijaisesti pääomatuloista, mutta toissijaisesti alijäämähyvityksenä ansiotuloista, joten se ei jää sinne roikkumaan vuodesta toiseen. Siitä en kyllä osaa sanoa, jos ei olisi ansiotuloja riittävästi vaan korkovähennys olisikin suurempi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 16:15"]
Asuntolainan korkovähennys tehdään ensisijaisesti pääomatuloista, mutta toissijaisesti alijäämähyvityksenä ansiotuloista, joten se ei jää sinne roikkumaan vuodesta toiseen. Siitä en kyllä osaa sanoa, jos ei olisi ansiotuloja riittävästi vaan korkovähennys olisikin suurempi.
[/quote]
Minulla on ollut myös äärimmäisen pienet ansiotulot monta vuotta. Ihan kiva kyllä, että sen vähennyksen saa nyt sitten takautuvasti ja ei ole mennyt hukkaan tulottomuuden takia.
5/6
Mistä tuo pääomatilon tappio voi johtua? Itsellä ei ole ollut osakkeita tai myyntiä omaisuudesta. Voiko joku laina vaikuttaa?
Olet myynyt tai muuten luovuttanut omaisuuttasi tappiolla, esim. saanut asunnostasi vähemmän kuin mitä olet siihen itse sijoittanut.