Mikä suomalaisilla hyvin tienaavia vastaan?
Mammapalstallakin huomannut ajoittain ankeaa lynkkäystä varakkaita ihmisiä kohtaan ja haluaisin oikeasti tietää, mitä se on muilta pois jos joku tienaa hyvin ja saa ostettua itselleen vaikka kaksinkappalein niitä urheiluautoja ja siihen päälle kattohuoneiston Helsingin ydinkeskustasta. Ymmärrän sen, että varakkaiden veronkiertely yms. keinottelu suututtaa, mutta mitä pahaa se kovalla työllään rahansa ansainnut lääkäri/juristi/ekonomi/yrittäjä/you-name-it on tehnyt? Verojahan hekin maksavat, vai liittyykö tähän nyt vahva suomalainen naapurikateus, ettei osata iloita toisen puolesta, vaan nähdään vain se mitä ITSELTÄ puuttuu?
Siskoni on OTM ja työskentelee asianajajana. Hän on jopa menettänyt lukio/yläasteaikaisia ystäviään virkansa takia. Moni olettaa, että raha vain tipahtaa pankkitilille ja se siitä? Siskoani pidetään automaattisesti leuhkijana ja ylimielisenä, jonka seuraksi tavalliset lähihoitajat eivät luokkakavereista kelpaa. Myönnän itsekin joskus kateellisena katsovani autohankintoja tai ulkomaan matkan kuvia, mutta tiedän hänen ansainneen sen. Asianajaksi tie oli siskolla kova. Halusi Helsinkiin kouluun ja haki useaan kertaan ennen kuin tärppäsi, sitten opiskeli hiki hatussa, kävi koulun ohella töissä ja yritti luoda suhteita lakimaailmaan. Sitten alkoi valmistumisen jälkeen ajojahti asianajajan tittelistä, jonka sai tosiaan vasta viisi vuotta valmistumisensa jälkeen. Nyt jatkuvassa ylityöputkessa, kun firmassa kilpaillaan osakkuuksista yms. Mutta silti, hän ei joidenkin mielestä ansaitse varallisuuttaan.
Anteeksi, kertomus siskostani meni hieman ohitse aiheen, mutta halusin antaa esimerkin. Saisinko nyt kuulla siis mammojen asiallisia mielipiteitä aiheesta? Vai olenko minä ainut, joka tällaista ilmiötä on havainnut?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:18"]
Miten niin ei ole pois keltään? Mistä ihmeesn pohjattomasta kaivosta sitä mammonaa löytyy? Nykyisin kun porukkaa laitetaan pellolle, yleensä ne kovapalkkaisimmat jää. Sen sijaan esimerkiksi nyt vaikka poliisihallinnossa olisi voitu pitää poliiseja enemmän töissä, jos ei olisi ollut tarpeen tuupata lisää palkkaa ylemmille, jo suuri palkkaisille pomoille.
[/quote] Ja mista pohjattomasta kaivosta loytyy mammonaa niille jotka eivat edes viitsi kayda missaan tuottavassa tyossa? Mika oikeus heilla on ottaa toisten ansaitsemia rahoja?
[/quote]
Sanopa nyt esimerkki tuollaisesta toiminnasta.
Uskokaa nyt jo idiootit, että rikkaat EI maksa eniten veroja! Ettekö te ymmärrä mitä välillinen verotus tarkoittaa? Tiedättekö, kuinka toimii osinkojen verotus? Entä pääomatulojen? Käyttäkää sitä nettiä joskus tiedonkin etsimiseen. vero.fi
"mitä se on muilta pois jos joku tienaa hyvin ja saa ostettua itselleen vaikka kaksinkappalein niitä urheiluautoja..."
Jos liikenteeseen tulee lisää arvokasta vierasta omaisuutta, liikennevakuutusmaksuni nousevat.
Miten niin ei ole pois keltään? Mistä ihmeesn pohjattomasta kaivosta sitä mammonaa löytyy? Nykyisin kun porukkaa laitetaan pellolle, yleensä ne kovapalkkaisimmat jää. Sen sijaan esimerkiksi nyt vaikka poliisihallinnossa olisi voitu pitää poliiseja enemmän töissä, jos ei olisi ollut tarpeen tuupata lisää palkkaa ylemmille, jo suuri palkkaisille pomoille.
Miksihän täällä hyvin toimeen tulevat käyttävät "tavallista" (sic) lähihoitajaa lähinnä haukkumasanana? Siskosi varmaan seurustelisi mielellään vapaa-aikanaan "tavallisten" (sic) lähihoitajien tai muiden pienituloisten kanssa?
En tiedä, miksi joillakin on niin kova hinku julistautua marttyyreiksi juuri ja nimenomaan maanmiestensä kamalan kateuden vuoksi. Jos joskus matkustelisitte, tietäisitte, että lähes jokainen kansa pitää itseään (tai siis muita samaan kansaan kuuluvia, ei nyt tietenkään itseään eikä lähipiiriään) maailman kateellisimpana. Minulla menee hyvin, mutta en ole koskaan kohdannut minkäänlaista kateutta. Ehkä siksi, että pystyn tulemaan luontevasti toimeen myös niiden lähihoitajien kanssa.
Kateudesta muuten sen verran, että esim. paperimiehet maksavat palkoistaan hirmuverot ihan ansiotuloveroina. Silti se ei estä korkeasti koulutettuja haukkumasta heitä ahneiksi paskiaisiksi. On ilmeisesti väärin, että duunareilla on yhtä hienot omakotitalot ja autot kuin koulutetuilla.
kyllä se kateus on se pääsyy. myös aika nopeesti ajatellaan että rahat on saatu puliveivauksella tai huijaamalla, eikä välttämättä kovalla duunilla.
En jaksa lukea koko pitkää tekstiäsi, joten vastaan vain otsikkokysymykseen. Suomalaisilla on hyvin tienaavia vastaan se, että nämä luulevat itsestään liikoja, vaativat outoja oikeuksia, ovat valmiita käymään surutta muiden kukkaroilla eli sanalla sanoen liian ahneita.
...lisään vielä, että yleensä nämä "puliveivaajat" jotka julkisesti teurastetaan, on maksanut lyhyessäkin ajassa enemmän veroja, kun nämä valittelijat maksavat koko työuransa aikana yhteensä. silti perkele vaan teuraaksi, koska yrittää vähän säästellä rahojaan.
suomessa 24% työssäkäyvistä ihmisistä on niitä netto veronmaksajia = yksityisellä sektorilla työnsä tekevät. kelatkaa sitä yhtälöä. ja se numero tulee pienenemään tulevaisuudessa. ei tarvii sen jälkeen miettiä mamujen lastenvaunuja, kun valtiolla ei ole enää varaa ylläpitää _mitään_.
Siskosi olisi piätnyt kaiken tuon opiskelun jälkeen mennä oikeusaputoimistoon töihin, ja työskennellä köyhien hyväksi ilamn palkkaa ja kahvitaukoja.
Mulla menee niin että poikaystäväni tienaa johtotehtävissä hyvin niin ystävät aina jaksaa vain vittuilla ja valittaa että "hyvähän sun kun poikaystäväs maksaa kaiken ja ootte rikkaita" ja ollaan parikymppisiä. Maksan minäkin mitä pystyn, olen opiskelija...
Itsekin melko hyvätuloisena (joskin täysin tavallisena asuntovelallisena) ihmettelen tätä usein. Kateus varmaan ainakin osasyynä.
Lisäksi itseäni sapettaa se, että vähemmän tienaavat eivät tunnu hahmottavan progressiivisen verotuksen vaikutusta. Verottaja vie tehokkaasti osan palkasta, mikä kyllä tasoittaa tuloeroja.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:20"]
Miksihän täällä hyvin toimeen tulevat käyttävät "tavallista" (sic) lähihoitajaa lähinnä haukkumasanana? Siskosi varmaan seurustelisi mielellään vapaa-aikanaan "tavallisten" (sic) lähihoitajien tai muiden pienituloisten kanssa?
En tiedä, miksi joillakin on niin kova hinku julistautua marttyyreiksi juuri ja nimenomaan maanmiestensä kamalan kateuden vuoksi. Jos joskus matkustelisitte, tietäisitte, että lähes jokainen kansa pitää itseään (tai siis muita samaan kansaan kuuluvia, ei nyt tietenkään itseään eikä lähipiiriään) maailman kateellisimpana. Minulla menee hyvin, mutta en ole koskaan kohdannut minkäänlaista kateutta. Ehkä siksi, että pystyn tulemaan luontevasti toimeen myös niiden lähihoitajien kanssa.
Kateudesta muuten sen verran, että esim. paperimiehet maksavat palkoistaan hirmuverot ihan ansiotuloveroina. Silti se ei estä korkeasti koulutettuja haukkumasta heitä ahneiksi paskiaisiksi. On ilmeisesti väärin, että duunareilla on yhtä hienot omakotitalot ja autot kuin koulutetuilla.
[/quote]
En tietenkään tarkoittanut lähihoitajaa haukkumasanana ja en itsekään ole mitenkään hyväpalkkaisella alalla, päinvastoin, joten en itseäni yrittänyt korottaa. Luin itsekin tekstini vielä kerran ja huomasin, että vähän ikävä viba tuosta tuli. Omaksi puolustuksekseni, siskoni entinen luokkatoveri on lähihoitaja ja katkaisi ystävyyssuhteen juurikin sillä, ettei kuulema tavallisen duunarin seura kelpaa. Ehkä siksi käytin niin luontevasti lähihoitajaa esimerkkinä. Olen pahoillani.
Sen enempää keskusteluun puuttumatta, tarkoitus oli vain herätellä ihmiset puhumaan aiheesta.
Ap.
Jaa-a, itse en ole koskaan ollut kateellinen kenellekään niin että ajattelisin että minulla ei ole kun tuolla ei ole, vaan ajattelen että olisipa kiva jos minullakin olisi, mitenkähän sen saisi, no jos lottoaisi...
Jotkut ihmiset vaan ovat katkeria ja vittumaisia luonteeltaan, ja puhuvat ikävästi niin rikkaille kuin köyhille, jos oma elämä on päin helvettiä joillekin tulee tarve haukkua kaikkia muita, ja ainahan sitä jonkun syyn keksii.
Minä en pidä suomalaisia yleisesti kateellisina, mutta minä olenkin eteläpohjalainen, tosin olen asunut 10 vuotta Helsingissä ja 14 vuotta keskipohjanmaalla. Minä olen ollut aina köyhä, joten ehkä sen takia minulla on vähän yksipuolinen mielipide asiasta. Tosin sen tiedän että isäpuolelle aikoinaan jotkut mulkkerot olivat tehtaassa kateellisia siitä kun isäpuolella oli pieni maatila, isäpuoli teki hitsarin töitä koko ikänsä ja pilasi keukonsa ja selkänsä sillä, ja kun EU tuli ei tullut edes sitä parin tuhannen markan tuottoa maatilasta mitä ennen, pelkkää työtähän se vaan tuotti. Mutta en usko että kaikki suomalaiset ovat yhtä tyhmiä kuin jotkut juopot hitsarit jotka kuvittelevat että kun on vähänkin maata, alkaa raha kasvaa puissa. Joku idiootti oli jopa sanonut että mitä sinä rikas ituniska täällä käyt töissä, viet toiselta mieheltä työpaikan, ei ajatellut ollenkaan kuinka kovat velat oli isäpuolella niskassa kun piti sukupolvenvaihdossa maksaa vanhemmille ja sisaruksille, ja uusi talo piti rakentaa kun vanhukset ja veli jäi vanhaan taloon asustamaan lopuksi ikää. Sille ei mitään voi, että jotkut ihmiset on vaan tyhmiä.
Kun minulla oli kello- ja kultaliike, sanoi pari mustalaisakkaa, että kyllä sinä olet onnellinen kun sulla on näin paljon kultaa, no eivät tajunneet että velkarahalla ne kaikki oli ostettu tiskiin, eikä siten olleet minun omistamiani. Samoin yksi ukko sanoi kun tinkasi jostain tavarasta hintaa alas, että ihan hyvin voit antaa kun kuitenkin näissä hinnoissa on puolet ilmaa. Vastasin että en tule minäkään sun työpaikalle sanomaan että sun palkasta on puolet ilmaa...
Minulle on ihan sama kuinka paljon ihmisellä on omaisuutta tai titteleitä, minulle merkkaa vaan se minkälainen ihminen on luonteeltaan ja miten käyttäytyy ym. Jos on ikävä ihminen joka vaikka rehentelee rahoillaan, niin en tykkää.
Sori virhe ekassa lauseessa, eli jos toisella on ja minulla ei.
12
Se, että muut tienaa on hyvä eikä huono.
Useinhan ajatellaan, että asianajajalle kun sanoo päivää, niin se maksaa jo viisi sataa. Asianajajilla on vähän tietynlainen maine. Itse olen julkinen oikeusavustaja ja ei mua kukaan juurikaan kadehdi. Tämä mun homma ei ole niin seksikästä kuin asianajajan vaikka käytännössä ihan samoja hommia teen. Toisin välillä toki saa kuulla, että miten rikas olen kun olen juristi. Mutta sama se. Itse olen tyytyväinen palkkaani ja tässä työssä on monia hyviä puolia jota ei yksityisen toimiston leivissä ole.
Useinhan ajatellaan, että asianajajalle kun sanoo päivää, niin se maksaa jo viisi sataa. Asianajajilla on vähän tietynlainen maine. Itse olen julkinen oikeusavustaja ja ei mua kukaan juurikaan kadehdi. Tämä mun homma ei ole niin seksikästä kuin asianajajan vaikka käytännössä ihan samoja hommia teen. Toisin välillä toki saa kuulla, että miten rikas olen kun olen juristi. Mutta sama se. Itse olen tyytyväinen palkkaani ja tässä työssä on monia hyviä puolia jota ei yksityisen toimiston leivissä ole.
Suomi on hyvinvointivaltio, maailman parhaita paikkoja elää ja olla. Yleinen sotienjälkeinen hyvinvointi on kulkenut käsi kädessä sellaisen politiikan kanssa, jossa valtio tasaa tuloja. Tuloerot ovat kuitenkin kasvaneet muutamana viime vuosikymmenenä, ja tämä kismittää monia. Kyseessä on 1980-luvun taitteesta alkanut uusliberaali suuntaus. Minusta aika itsestään selvää, että ihmisiä huolettaa ja ärsyttää tämä kehitys, onhan tiedossa että suurten tuloerojen valtiot ovat turvattomia ja levottomia paikkoja asua.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:30"]
[/quote]
Näin ollen siis ajattelisin, että siskosi kohtaama tylytys johtyy enemmänkin yleisestä käsityksesä asianajajista.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:18"]
[/quote] Ja mista pohjattomasta kaivosta loytyy mammonaa niille jotka eivat edes viitsi kayda missaan tuottavassa tyossa? Mika oikeus heilla on ottaa toisten ansaitsemia rahoja?