Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri saikulla enemmän kuin töissä

Vierailija
16.08.2021 |

Työkaveri saikuttaa taas. Nyt lapsi kipeä. Milloin taas itse kipeä. En valehtele yhtään, jos sanon, että työkaveri on enemmän poissa kuin töissä. Sitten päsmäröi silloin kun on töissä. Saikuttajat on pahimpia työkavereita ja lusmuimpia. Miten kestätte näitä? Itsellä alkaa huumori loppua ja kohta tekee mieli sanoa suorat sanat asianosaiselle. Mielestäni on itsekästä olla poissa koko ajan ja nostaa palkkaa. Työkaverilla selvästi motivaatio-ongelmia tai ongelmia muussa elämässä niin ei jaksa töitään ja tekee näin.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tänä kesänä yli kaksi kk sairauslomalla. Töihin palattuani höpöttelin ummet ja lammet lähimmille työkavereille poissaolon syystä koska utelivat tietenkin ja tiedän että heitä kiinnosti.. Valehtelin siis ihan täysin. Terveydentilani ei todellakaan kuulu töissä työkavereille, enkä tule sitä kertomaan.

Joten ap, pidä se huoli omista asioistasi! En todellakaan välttämättä tiedä oikeaa syytä. Vihaan kaltaisiasi ihmisiä.

Vierailija
42/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä palkanalennuksesta mutta myös meillä tuo raja on 30 päivää vuodessa ja sen jälkeen poissaolot ovat palkattomia. 15 poissaolopäivän jälkeen keskustelu työnantajan ja työterveyden kanssa.

Vaikuttaa siltä, että ap:n työnantaja on tässä vähän lepsu eikä hoida hommaansa.

Höpö höpö, tuo 30 päivää koskee yhtäjaksoista saman sairauden takia olevaa sairauslomaa. Tuokin tes kohtainen ja pituus riippuu työsuhteen kestosta. Tuon jälkeen saa Kelan sairaus

Päivärahaa. 10 sairausloma päivän jälkeen työnantaja saa Kelasta korvausta itselleen siihen asti, kun palkan maksu jatkuu.

Ei muuten tarkoita yhtäjaksoista 30 tai 60 päivän sairaslomia, vaan sairaslomien yhteismäärän lukumäärää vuodessa.

Näin oli ainakain julkisen puolen KVTES työehtosopimuksissa, kun olin vielä kunnan puolella töissä.

Toki se on tess-kohtainen, kun kukaan työnantaja tuskin neuvotteluissa sopinut niin, että työntekijä saa sairastaa vaikka puolet vuodesta, ilman että  hänen palkkansa putoaa.

Ja nuo sairasloma päivät voivat jakautua eri puolille vuotta.

Sillä eihän Kela enää korvaa työnantajalle, työntekijän palkkaa, kun tietty määrä sairaslomia päiviä vuodessa on täynnä.

Sehän tulis työnantajalle helvetin kalliiksi ja vois joutua vaikka konkurssiin:

Jos työnantajan pitäis samaan aikaan maksaa täyttä  palkkaa sairaslomalle olevalle työntekijälle ja samalla maksaa täysi palkka uudelle työntekijälle, eli sijaiselle, joka tekee saikulla olevan työntekijän duunit.

Ei näitä juttuja tuulesta temmosta, vaan niihin olemssa tess:t ja lait ja Kelan määräykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna olla. Mieti seuraavaksi sitä, miksi asia on sinulle niin tärkeä. Mitä sinua hyödyttää kälkättää asiasta nettikeskusteluissa tai työpaikan kahvihuoneessa? Nauti työstäsi, terveydestäsi ja palkastasi ja tee niin hieno elämä itsellesi, että ei tarvitse jauhaa muista ihmisistä.

Eri. Eihän tuo asia kiinnostaisi paskaakaan, mutta kun ne hommat kaatuvat muiden tehtäviksi omien hommien lisäksi. Yritys maksaa palkkaa tuottamattomalle henkilölle ja lisäksi ylityöt hänen hommien tekemisestä. Itse esimiehenä en katsonut tuollaista ollenkaan, kolmikantakeskustelu, jonka seurauksena hr sopi uudesta työajasta asianomaisen kanssa. Sopivasti sitten yt:ssä hänen hommansa lopetettiin. Ihan v..n oikein.

Vierailija
44/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin tänä kesänä yli kaksi kk sairauslomalla. Töihin palattuani höpöttelin ummet ja lammet lähimmille työkavereille poissaolon syystä koska utelivat tietenkin ja tiedän että heitä kiinnosti.. Valehtelin siis ihan täysin. Terveydentilani ei todellakaan kuulu töissä työkavereille, enkä tule sitä kertomaan.

Joten ap, pidä se huoli omista asioistasi! En todellakaan välttämättä tiedä oikeaa syytä. Vihaan kaltaisiasi ihmisiä.

Ja minä vihaan sinun kaltaisiasi. Ao

Vierailija
45/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ärsyttävää, mutta itsekin paljon ollut nyt korona aikana pois, koska lapset sairastaa ja itse saan usein saman taudin ja töihin ei saa mennä oireisena tietysti missään, mutta eteenkään kun teen hoitotyötä. On ollut todella ahdistavaa aikaa, koska ennen en ollut koskaan pois. Flunssassa töissä ja lapset hoidossa jos pieni flunssa tai sitten joku isovanhempi vahti, nyt ei onnistu mikään, vaan saa joka kuukausi juosta koronatesteissä milloin kukakin perheestä. Sarja saikuttajat on toki pahimpia, mutta suurin osa varmaan ei ole lusmuamassa. Itsekin tiedän, että jos on pois niin työkaverit tekee tupla työt ja tuplavuorot, koska ihmiset vaan on hoidettava vaikka joku puuttuisi. 

Vierailija
46/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on heinäkuun lopusta asti ollut ilmeisesti mt-syistä saikulla eräs työkaveri. Instaa kuitenkin päivittää ahkerasti ja vaikuttaa nauttivan kesästä. Vähän ärsyttää kun aloitimme tämän työkaverin kanssa samaan aikaan viime vuoden heinäkuussa, ja hän on valehtelematta ollut varmaan neljä kertaa saikulla tässä vuoden sisään, kun taas itse en ole ollut ollenkaan. Tiedän että saamme samaa palkkaa..

Vierailija
47/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös masennus, uupumus ja vastaavat voivat olla syinä poissaoloille. Osa ei halua niistä kertoa kellekään. Tosin usein ihmiset, jotka ovat taipuvaisia noihin, ovat monesti tunnollisia ja sinnittelevät viimeiseen asti kunnes kamelin selkä katkeaa. Ja se syyllisyyden tunne, kun joutuu olemaan poissa....

Vierailija
48/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin ketjuihin tulee aina saikuttajat puolustelemaan saikuttajia... Joo ymmärrän toki jos syy oikeasti jotain vakavaa, Mutta miksi se pitää kieltää etteikö jotku häikäilematta käytä hyväkseen saikku järjestelmää ja ole poissa. Niitäkin on!

No, itsellä menee ehkä vähän tunteisiin, kun tiedän, miten syyllinen olo on, jos ei vain pääse sängystä ylös töihin masennuksen takia. Ja sitten pelkää, että kaikki pitää huvisaikuttajana, laiskana yms. Toki tiedän, että on heitäkin, jotka käyttävät oikeasti hyväkseen järjestelmää eikä tämä koske minun kaltaisiani, mutta tämmöiset keskustelut laukaisevat helposti itsesyytökset yms. Lisäksi vähän ärsyttää se, että jos toisella on oikeasti syy poissaoloihin (kuten täällä mainitut syöpätapaukset), mutta silti leimataan laiskaksi, vaikkei oikeasti tiedetä taustoista mitään. Kovin moni ei halua avata terveydentilaansa muille työpaikalla.

Vierailija
49/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä palkanalennuksesta mutta myös meillä tuo raja on 30 päivää vuodessa ja sen jälkeen poissaolot ovat palkattomia. 15 poissaolopäivän jälkeen keskustelu työnantajan ja työterveyden kanssa.

Vaikuttaa siltä, että ap:n työnantaja on tässä vähän lepsu eikä hoida hommaansa.

Täh? Eihän tommosta ole olemassakaan?????

Kyllä on olemassa.

Se kulkee työelämässä nimellä:  Varhainen puuttuminen.

Työ päivien lukumäärä, ennenkuin palkka tippuu, vaihtelee työehtossopimusten eli tessi:en mukaan.

Tarkoitus on se, että työntekijän  sairauksiin puuttutaan mahdollisimman varhain, ja aletaan hoitaa hänen sairauksiaan siten, että terveys säilyy ja sairaslomat vähenevät.

Tämä on voimassa ainakin  kaikilla julkisen puolen työntekijöillä.

Tarkoituksena on estää se, ettei työntekijä joudu varhaiselle työkyvyttömyys eläkkeelle, mikä tulee yhteiskunnalle erittäin kalliiksi.

Paljon sairastava ohjataan työpaikoilla toisiin tehtäviin, voidaan antaa osa-aikatyötä jos se on mahdollista.  Ja lopuksi ohjataan kuntoukseen, että parareenko se työkyky, ja onko työntekijästä enää työelämään ollenkaan.  Jos mikään näistä ei onnistu, työnantajalla on oikeus iritsanoa työntekijä.   Ja tämäkin on aivan sopimuksissa sovittu, ja laillinen toimenpide.

Näyttää siltä, että täällä palstalla on suuri määrä ihmisiä, jotka eivät ole vuosikausiin olleet mukana työelämässä, eivätkä tiedä nykyisiä lakeja ja käytäntöjä.

Ei työntekijä itse päätä sairaslomasta, vaan lääkäri arvioi työkyvyn ja päättää sairasloman tarpeellisuudesta.

Jos työnantaja maksaa sairausajanpalkan, niin työnantaja sen voi hakea karessipäivät huomioiden Kelalta tai työntekijä hakea itse.

Suomessa Kela maksaa sairausajanpalkkaa n. vuoden ajan ja sen jälkeen se siirtyy työkyvyttömyyseläkkeeksi.

Joten vaikea uskoa näitä "turhia" sairaslomia, koska siitä päättää aina lääkäri vai onko esim. ap. jotenkin parempi arviointikyky työkaverinsa terveydestä kuin lääkärillä, joka on terv.huollon ammatilainen.

Vierailija
50/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella tiedän tälläisiä opettajia, jotka jäävät aina kotiin, kun lapsi sairas. Eikö sillä lapsella ole toista vanhempaan? On aika kohtuutonta työnantajalle, että joutuu järjestämään jatkuvasti pois olevan opettajan sijaiset ja lapsia kohtaan hirveää, että opettaja on koko ajan pois. Opettajan työtähän ei voi jättää tekemättä, koska lapsia ei voi jättää yksin.

Meidän perhe menettäisi rahaa, jos isä jäisi kotiin.

Ja julkinen talous kustantaa senkin, koska toisen vanhemman on taloudellisesti kannattavaa jäädä kotiin ja se on se, joka on julkisella töissä.

Pitäisi ottaa karenssin käyttöön, jolloin julkinen puoli ei ole aina maksajana kaikessa.

Vierailija
51/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt, miten kestätte?

Oikein hyvin kestän, sillä perisstteessa työkaverin saikut tai motivaation puute ei kuulu millään tavalla minulle, vaan teen omat työni parhaani mukaan.

Esimiehenä minua suunnattomasti ärsyttää ap. kaltaiset tyypit, selän takana paskanpuhujat, jotka heikentävät työilmapiiriä ja syö muiden työmotivaatiota.

Ja sitten ihmettelet työkaverin työmativaatiota? Miksiköhän.

Ja ap.lle..Työkaverin saikut ja työmotivaatio kuuluu johtoryhmälle, ei työkaverille.

Jaahas, saikkusaikuttaja puolustelemassa saikuttajia… Kuinka monta maanantaita olit viime vuonna töissä? Kummasti saikkusaikuttajilla maanantait on monesti niitä poissaoloja…terv. esimies.

Vierailija
52/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona on ollut oikea saikuttajien kehto… Joka nuhasta oltu joka ikinen viikko pois. Olisin työterveyslääkärinä laittanut tutkimuksiinntälläisen henkilön.

Vierailija
53/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, tuo 30 päivää koskee yhtäjaksoista saman sairauden takia olevaa sairauslomaa. Tuokin tes kohtainen ja pituus riippuu työsuhteen kestosta. Tuon jälkeen saa Kelan sairaus

Päivärahaa. 10 sairausloma päivän jälkeen työnantaja saa Kelasta korvausta itselleen siihen asti, kun palkan maksu jatkuu.

Ei muuten tarkoita yhtäjaksoista 30 tai 60 päivän sairaslomia, vaan sairaslomien yhteismäärän lukumäärää vuodessa.

Näin oli ainakain julkisen puolen KVTES työehtosopimuksissa, kun olin vielä kunnan puolella töissä.

Toki se on tess-kohtainen, kun kukaan työnantaja tuskin neuvotteluissa sopinut niin, että työntekijä saa sairastaa vaikka puolet vuodesta, ilman että  hänen palkkansa putoaa.

Ja nuo sairasloma päivät voivat jakautua eri puolille vuotta.

Sillä eihän Kela enää korvaa työnantajalle, työntekijän palkkaa, kun tietty määrä sairaslomia päiviä vuodessa on täynnä.

Sehän tulis työnantajalle helvetin kalliiksi ja vois joutua vaikka konkurssiin:

Jos työnantajan pitäis samaan aikaan maksaa täyttä  palkkaa sairaslomalle olevalle työntekijälle ja samalla maksaa täysi palkka uudelle työntekijälle, eli sijaiselle, joka tekee saikulla olevan työntekijän duunit.

Ei näitä juttuja tuulesta temmosta, vaan niihin olemssa tess:t ja lait ja Kelan määräykset.

Työnantaja maksaa sairaslomapalkan vain karanssipäivät, loput tulevat Kelalta. Ja jos tapaturma, vakuutusyhtiö maksaa työnantajalle eka päivästä alkaen.

Ja nuo 30pv ja 60pv tarkoittaa täydellä palkalla sairaslomalla, mutta sen ylimenevältä otetaan huomioon 6kk palkka ja siitä lasketaan sairaspäiväraha.

Vierailija
54/58 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona on ollut oikea saikuttajien kehto… Joka nuhasta oltu joka ikinen viikko pois. Olisin työterveyslääkärinä laittanut tutkimuksiinntälläisen henkilön.

On aloja esim. elintarvike, teollisuus, ettei saa edes tulla työpaikalle, jos on pienintäkään nuhaa tai flunssan oireita, näin työnantaja haluaa turvata turvallisen työympäristön ja firman toiminnan. Meillä ei edes tarvitse käydä lääkärissä, vaan käsky tulee esimieheltä ja yritysjohdolta. Jopa kesken työpäivän lähdetään kotiin esimiehen käskystä.

Tämä ihan turvallisuus syistä, erityisesti nyt korona aikana, sillä ei ole mitään luotettavia ja täysin pois sulkevia, etteikö korona tarttuisi myös pinnoilta. Ja yhdenkin korona altistuminen voi tehdä kymmenientuhansien, ellei satojentuhansien tappiot yritykselle. Ja sitä riskiä ei oteta.

Vierailija
55/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp!

Vierailija
56/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, tuttua. Lähin työkaveri saikuttaa aina kesä perjantait että pääsee ajoissa mökille. Loman jälkeen jää suoraan viikoksi Saikulle tai käy päivän töissä ja jää loppuviikoksi Saikulle. Sairastaa reumaa että sen varjolla onnistuu aina tarvittaessa saada sairaslomatodistus. Vähänkö käy hermoille kun minulla aina kahden työt kun rouva saikuttaa. Onhan tästä esimiehen kanssa keskusteltu, mutta kun ei ole sijaista niin ei ole....

Vierailija
57/58 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat valehdella ja olla hankala? Miksi aikuinen ihminen ei pysty sanomaan rehellisesti työkavereille että en halua puhua sairaudestani/ vaivastani, kiitos kun olette huolissanne, mutta toivon, että kunnioitatte yksityisyyttäni tämän asian suhteen, ja pahoitella poissaoloista muille aiheutuvaa vaivaa?

Meillä on pieni työyhteisö ja yksi usein sairaslomalla hyvin tavallisen työperäisen vaivan takia. Asiassa ei ole mitään kiusallista, mutta jostain syystä haluaa tätä muilta salailla. Asenne on juuri tuo "ei kuulu mun asiat muille". Mulle on syyn kertonut. Mutta tämä salailu aiheuttaa kaikenlaista närää ja spekulointia ja todellakin vaikuttaa työilmapiiriin. Rehellisesti kertomalla saisi sympatiaa ja taatusti kaikki ymmärtäisi. Muut myös voisivat tietäessään miettiä omassa työssään, etteivät aiheuta samaa vaivaa itselleen. Mutta ei, täytyy olla hankala, kyräillä ja vihata "uteliaita".

Vierailija
58/58 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri , keski-ikäinen Jatta (nimi muutettu) ilmoittaa sairaslomastaan 15 min ennen työvuoroa kahvilassa pomolle tekstiviestinä!? Silmätulehdus, nilkka venähti, koko yön ripulissa ym ym. Aina se 3 päivää poissa.

Kertoi ihan itse että ilmoittaa ihan harkitusti ihan -itun myöhään siksi koska työnantaja on kuulemma hänelle ollut paskamainen, niin hän sitten kostaa takaisin.

Siinä on vaan semmoinen epäloogisuus, että me työkaverit ollaan ihan ku-ssa sen takia! Työnantaja vaan määrää jonkun jäämään ja tekemään lisävuoroja, kun niin lyhyellä varoitusajalla ei kertakaikkiaan saa ketään sijaista töihin. Ja yks vaan vetää lonkkaa kotona, koska varpaankynsi kasvanut sisään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme