Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jännittääkö muita lääkärillä käynti, vaikka olisi tuttu lääkäri?

Vierailija
16.08.2021 |

Olen hyvin stressaantunut tulevasta lääkärikäynnistä. Olen epävarma siitä, osaanko esittää asiani oikein ja selkeästi, niin että lääkäri jaksaa kuunnella ja ymmärtää, eikä pidä idioottina. Lähes päivittäin harkitsen ajan perumista ja mieluummin vaivoista kärsimistä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, sano lääkärille, että sua jännittää. Se jo helpottaa jännitystä. Ja se lääkäri on varmasti nähnyt valtavan määrän jännittäviä potilaita vastaanotollaan.

Toiseksi, kuten joku jo sanoi, kirjoita asiasi paperille. Laita vaikka ranskalaisilla viivoilla oireet ja muut asiat ylös ja sitten käyt asian siitä paperista läpi lääkärin kanssa. 

Vierailija
22/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittää, taustalla monet huonot kokemukset lääkäristä, jolloin on tutkittu hutaisten ja tuntunut, ettei kuunnella ja oteta todesta, vaikka ihan aiheesta käynyt vastaanotolla. Tuntuu, että lääkärikäyntiin pitää varautua täällä kuin oikeudenkäyntiin ja itse vaatimalla vaatia tutkimuksiin pääsyä, muuten mitään ei tapahdu. Ja tutkimuksetkin on usein hoidettu aivan vasemmalla kädellä esim. ultraäänilaitteella suunnilleen hipaistu tutkittavaa kohtaa ja marssittu sanaakaan sanomatta pois huoneesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jännitä. Tee muistilappu tärkeistä asioista, että tulee kaikki hoidettua.

Vierailija
24/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikäynti jännittää lähinnä silloin kun käynnin tulos vaikuttaa jotenkin elämään. Eli myönnetäänkö jatkoa esimerkiksi ajokortille tai lentolupakirjalle tai jollekin muulle omassa elämässä tärkeälle asiakirjalle jonka voimassaoloon tarvitaan lääkärintodistus. Jos lääkäriin taas mennään sairauden takia niin silloin lääkäri on yleensä empaattinen ja ymmärtäväinen eikä niinkään tilanne ole jännittävä.

Vierailija
25/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, sano lääkärille, että sua jännittää. Se jo helpottaa jännitystä. Ja se lääkäri on varmasti nähnyt valtavan määrän jännittäviä potilaita vastaanotollaan.

Toiseksi, kuten joku jo sanoi, kirjoita asiasi paperille. Laita vaikka ranskalaisilla viivoilla oireet ja muut asiat ylös ja sitten käyt asian siitä paperista läpi lääkärin kanssa. 

Mä kerran tein listan ja lääkäri nauro mulle päin naamaa, ei kiva.

Vierailija
26/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mulla aika kuukauden päästä ja jo nyt ahdistaa ajatus. Mulla on kyllä ahdistuneisuushäiriö. Mutta nyt on pakko mennä fyysisen syyn takia, en tiedä miten kestän. Mulla myös verenpaineet ja syke aina pilvissä lääkärin luona, mutta ei muuten.

Koittakaa ajatella että se tilanne ei ole omassa hallinnassa ja se on pakko hyväksyä, vaikka se vaikeaa onkin. Vaikka miten miettisi strategioita ja murehtisi ja pohtisi uudestaan ja uudestaan, et voi kontrolloida lopputulosta. Voit vain tehdä parhaasi ja tsempata itseäsi myötätunnolla. Mikä tahansa sen käynnin lopputulos on, pitää luottaa että kaikesta lopulta selviää. Vaikka miten helvetillistä olisi. Jaksakaa taistella itsenne puolesta. Te pärjäätte kyllä.

T. Vuosien lääkärirumbat läpikäynyt, kaiken terveydenhuollossa kokenut

Vierailija
27/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu käynnin aiheesta.  Yleensä ei jännitä, jos on tuttu lääkäri ja samasta vaivasta on ennenkin asioinut. Sitten jännittää, jos on jotain uutta vaivaa. Silloin jos on huolena mitä tarkastuksessa selviää, ei jännitys kohdistu lääkäriin. 

Vierailija
28/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo on ollut täysin asiatonta käytöstä lääkäriltä. Kai sanoit siitä hänelle ja teit valituksen? Kyllä niitäkin perus käytöstavat ja vieläpä asiakaspalvelusäännöt koskee! 

Vierailija
29/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä jännittää. Liikaa huonoja kokemuksia ja aivan absurdejakin virhediagnooseja. Eivätkä joudu ikinä edes kantamaan vastuuta tunaroinneistaan

Vierailija
30/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yhteen aikaan lääkärikammo ja tuntui, että en uskalla kertoa mitään. Kirjoitin sitten ennen käyntiä paperille  annoin sen lääkärille. Niin riitti kun vastasin vaan kyllä tai ei.

Vierailija
31/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo on ollut täysin asiatonta käytöstä lääkäriltä. Kai sanoit siitä hänelle ja teit valituksen? Kyllä niitäkin perus käytöstavat ja vieläpä asiakaspalvelusäännöt koskee! 

No en, silloin olin ujo ja hölmö nuori aikuinen. En kyllä tiedä kykenisinkö siihen nykyäänkään, mulla on lääkärikammo pahana.

Vierailija
32/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, etten jännitä, mutta verenpaineen mittaus paljasti piilostressin! :D Kotimittauksilla aina aamuisin alhainen/ihanne ja illalla ihanne/normaali, mutta lääkärin vastaanotolla se joutui kysymään, onko mulla mittaria kotona, jotta voisin seurailla. Ja ihan tuttu lääkäri, jota tapailin perussairautenii merkeissä vuosia 1-2 x vuodessa, tosi mukava.

Vierailija
33/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on lääkärillä käynti mennyt ihan pieleen, mulla oli kerran mahavaivoja, johon hain lääkitystä.. Kotona aloin katsoa, miten sitä käytetään ja silloin huomasin, että lääke on antibekteeinen ihonhoitolääke. Valituksen jälkeen myönsi tehneensä virheen ja sain sitten sen oikean lääkkeen, mutta väärää lääkettä ei apteekki voinut korvata.

Vierailija
34/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ahdistaa ja jännittää, kun ei ne lääkärit kuuntele. Tahtovat vain nopeasti eroon. Tämän vuoksi vältän viimeisen asti lääkäriin menoa.

Vierailija
35/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittäisi enemmän, jos olisi tuttu lääkäri. Onneksi siitä ei ole pelkoa, lääkärit vaihtuu aina, kun käy yleislääkärillä harvoin, ja kerran vuodessa erikoislääkärillä, joka on minulla ollut aina eri erikoistuva opiskelija, joka valmistuttuaan lähtee muualle. Mutta se ei haittaa, kun krooninen sairaus on kurissa ja nuhteessa, eikä sen kanssa mitään ihmeellistä tapahdu.

Vierailija
36/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee joku äkkijyrkkä. 😧😬

Vierailija
37/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulin, etten jännitä, mutta verenpaineen mittaus paljasti piilostressin! :D Kotimittauksilla aina aamuisin alhainen/ihanne ja illalla ihanne/normaali, mutta lääkärin vastaanotolla se joutui kysymään, onko mulla mittaria kotona, jotta voisin seurailla. Ja ihan tuttu lääkäri, jota tapailin perussairautenii merkeissä vuosia 1-2 x vuodessa, tosi mukava.

Tämä voi tosiaan olla totta. Muistan yhden työhaastattelu nuorena, jossa mielestäni olin ihan rento. Kyseessä oli kesätyö ja olin jo valmistautunut, etten saa paikkaa, kun ei ollut kokemusta alalta. Haastattelija oli vanha mummo, joka tuumasi, että sua varmaan jännittää.  Saat paikan! 

Vierailija
38/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jännittää. Siksi, koska yleensä lääkärissä käyminen johtaa AINA pitkäaikaisiin ja täysin hyödyttömiin jatkotoimiin ja stressi senkun lisääntyy. Mitään hyvää ei siitä koskaan seuraa.

Vierailija
39/42 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen jännittää aina. Mut ei enää pahemmin vastaanotolla. Jos vaiva on nolo esim peniksessä tai peräaukossa se tutkimus ei niinkään minua jännitä mutta se kertominen ja siitä puhuminen lääkärille hävettää ja jännittää.

Vierailija
40/42 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko on lääkäri ja olen käynyt hänen vastaanotollaan useammankin kerran. Silloin jännitti kun sisko kokeili eturauhasta.