Jännittääkö muita lääkärillä käynti, vaikka olisi tuttu lääkäri?
Olen hyvin stressaantunut tulevasta lääkärikäynnistä. Olen epävarma siitä, osaanko esittää asiani oikein ja selkeästi, niin että lääkäri jaksaa kuunnella ja ymmärtää, eikä pidä idioottina. Lähes päivittäin harkitsen ajan perumista ja mieluummin vaivoista kärsimistä.
Kommentit (42)
Jännittää ja yritän välttää viimeiseen saakka. Työterveyslääkäriä pystyin välttelemään 12 vuotta, ennen kuin soitti esimiehelleni ja pakotettiin tarkastukseen.
Kannattaako sinne lääkärille mennä pienestä vaivasta? Jos on varmaa, ettei vaivaan kuole tai halvaannu.
Hyvä lääkäri osaa kysyä oikeat kysymykset, luoda miellyttävän ilmapiirin ja tutkia niin, että potilaan ei tarvitse jännittää.
Minua jännittää ihan aina. Olipa mikä tahansa lääkäri, labra, rokotus, tai vaikka mammografiaseulonta. En voi sille mitään. Mutta menen silti vaan. Olen hyväksynyt sen, että olen jännittäjätyyppiä. Ja olen siis jo 51- vuotias.
Joku vika on systeemissä jos joutuu pelkäämään lekurille menoa. Yksityisellä pelkää joskus vähemmän?
Et ole ainoa. (Omaa tilannettani en nyt avaa enempää.)
Mut toivotan sinulle tsemppiä!
Olispa kauheaa, jos lääkäri olisi joku tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Joku vika on systeemissä jos joutuu pelkäämään lekurille menoa. Yksityisellä pelkää joskus vähemmän?
Ei ole kiinni yksityisestä tai julkisesta. Sattuman kauppaa saako normaalin ja tervehenkisen kommunikointityylin osaavan lääkärin.
Kehitysvammaiselle sukulaiselleni julkisen puolen lääkäri naureskeli kun tämä oli kirjoittanut oireensa muistilapulle.
Yksityisellä erikoislääkäri ei edes kuunnellut. Laskutti vain ilmeisesti. Onneksi sain apua toiselta erikoislääkäriltä ja olen jälleen työkuntoinen.
Enemmän jännittää se että lääkäri ei kuuntele lainkaan, eikä ole kiinnostunut muusta kuin buranan määräämisestä ja jää vaiva täysin selvittämättä. Usein lääkäri ei halua tavata lainkaan, vaan päättää potilasta näkemättä ja kuulematta mikä vaivaa tai ei vaivaa. Yleensä ei edes pääse tähän asti, vaan hoitaja ajanvarauksessa torppaa koko käynnin.
Tsemppiä, pystyt kyllä, todella moni ymmärtää kyllä mistä puhut. Kirjoita paperille oleelliset asiat. Se vaan on pakko hoitaa nuo käynnit vaikka miten hirveältä tuntuisi. Itselläni oli eilen lääkäri ja kivuissa pari vrk valvoneena olin jo niin pahasti stressissä ja ylivireänä että vaikutin varmaan vähän oudolta 😃 Itsellä tulee suojakeinoksi sellainen helvetillinen reippaus ja "vahvuus" pahoissa paikoissa, adrenaliinit on niin kovat että melkein tuntuu kuin kivutkin hetkeksi katoaisi, semmoinen lähes kylmänhikinen shokkitila. Ja juu, on kauheita kokemuksia lääkäreistä että aina se pelottaa niin pirusti.
Mäkin pelkään lääkäreitä enkä ikinä halua hoitoon kuin pakotettuna mutta uskokaa tai älkää, olen itse sairaalassa töissä ja lääkäreiden kanssa joka päivä tekemisissä :d
No Suomessa on syytäkin pelätä kaikenmaailman puoskareita. Hyvät lääkärit on niin harvassa että se on jotain käsittämätöntä, senhän pitäisi olla aivan toisinpäin!
En ikinä haluaisi mennä tutulle lääkärille paljastamaan itsestäni mitään. Tuntematon lääkäri ei jännittäisi.
Eniten jännitti kun kesken vastaanoton tajusin että olen edellisenä kesänä pannut kyseistä tohtoria takaapäin. En tiedä tunnistiko hän, huoneessa oli koko ajan myös hoitaja joten en viitsinyt ottaa asiaa puheeksi.
Jos lekuri ei ole kiinnostunut kuuntelemaan ja tuntuu pitävän idioottina niin kyllä se vika on ihan vaan siinä lääkärissä.
Kyllä, mulla aika kuukauden päästä ja jo nyt ahdistaa ajatus. Mulla on kyllä ahdistuneisuushäiriö. Mutta nyt on pakko mennä fyysisen syyn takia, en tiedä miten kestän. Mulla myös verenpaineet ja syke aina pilvissä lääkärin luona, mutta ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän jännittää se että lääkäri ei kuuntele lainkaan, eikä ole kiinnostunut muusta kuin buranan määräämisestä ja jää vaiva täysin selvittämättä. Usein lääkäri ei halua tavata lainkaan, vaan päättää potilasta näkemättä ja kuulematta mikä vaivaa tai ei vaivaa. Yleensä ei edes pääse tähän asti, vaan hoitaja ajanvarauksessa torppaa koko käynnin.
Sukulaistani yksi lääkäri ei suostunut ollenkaan tapaamaan. Määräsi vain lepoa ja toinen lääkäri määräsi tutkimatta antibiootteja. No tällä sukulaisellani olikin levinnyt syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mulla aika kuukauden päästä ja jo nyt ahdistaa ajatus. Mulla on kyllä ahdistuneisuushäiriö. Mutta nyt on pakko mennä fyysisen syyn takia, en tiedä miten kestän. Mulla myös verenpaineet ja syke aina pilvissä lääkärin luona, mutta ei muuten.
Älä vaan kerro häiriöstä, sitten laitetaan oireet sen piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos lekuri ei ole kiinnostunut kuuntelemaan ja tuntuu pitävän idioottina niin kyllä se vika on ihan vaan siinä lääkärissä.
Moni haluaa lääkikseen arvostuksen ja palkan takia. Jos on hyvä muisti ja matikkapäätä, niin miksi ei.
Kyllä, aina. Kirjoitat paperille niin et unohda