Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selittäkää eräs asia ilmastonmuutoksesta tälle tyhmälle eli minulle

Vierailija
16.08.2021 |

Olen selkeästi tyhmä kun en ymmärrä tätä yksinkertaista asiaa mutta miten kummassa ilmastonmuutos ja jäätiköiden sulaminen tulee nostamaan Päijänteen veden pintaa kahdesta kolmeen metriin ja korkeintaan neljä tai viisi metriä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näin väitetään? Annatko linkin.

Vierailija
2/9 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka paljon asiasta tiedänkin, en ole nähnyt mitään joka viittasi järviveden pinnan tasoon. Tietysti voi olla kyseessä merenpinnan nousun aiheuttama laskuvesien hidastuminen tai odotettujen sademäärien raju kasvu. Asiaa on sen verran vaikeaa ennustaa, että ehkä tuo oletus on hieman liian tarkka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päijänteestä en tiedä, mutta noin yleensä järvien vedenpinta Euroopassa nousee mikäli Alpeilla yms jäät sulavat nopeammin -> sulanut jää ohjautuu jokiin ja sitä kautta järviin.

Jonkin verran vettä meille valuu pohjoisen tuntureilta jokia pitkin, mutta en tiedä minkä järvien vedenpinta riippuu näistä.

Vierailija
4/9 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne päijänteeseen mikään tulva-aalto yllä.

Mutta kun miettii että mistä vesi tulee ja mistä vesi menee, niin olettaisin että moni laskujoki muuttuu vähäksi aikaa nousujoeksi, ja pohjavedet nousevat ennen pitkää meriveden mukaisiksi. Ainakin minun mökkikaivoni, 40 metriä merenlahdesta, noudattelee täsmälleen meriveden pintaa. Näen yhdellä silmäyksellä laiturille että kuinka korkealla on meri, ja sen perusteella tiedän että uskaltaako kastella puutarhan märäksi ja tankata saunan vesisäiliöt vai onko, kuten keskikesällä usein, vedestä pulaa niin että kaivosta uskaltaa laskea vain ämpärillisen kerrallaan ettei pumppu hörppää ilmaa.

Vierailija
5/9 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas oli ihmisiä herättelevä yleisökirjoitus Keskisuomalaisessa eikä ole ensimmäinen kerta mutta minulla on jäänyt jotain ymmärtämättä tai oppimatta ilmastomuutoksesta kun en pysty jotenkin ymmärtämän että miten se yks kaks voisi yht äkkiä nostaa järvien pinnankorkeutta. Mutta mikäli asia kiinnostaa niin käy ostamassa lehti tai tilaa verkko julkaisu. En linkitä koska juttu on vain tilaajille ja siitä tulisi vain valitusta että miksi olen taas laittanut linkin juttuun joka on maksumuurin takana.

Ap

Vierailija
6/9 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas oli ihmisiä herättelevä yleisökirjoitus Keskisuomalaisessa eikä ole ensimmäinen kerta mutta minulla on jäänyt jotain ymmärtämättä tai oppimatta ilmastomuutoksesta kun en pysty jotenkin ymmärtämän että miten se yks kaks voisi yht äkkiä nostaa järvien pinnankorkeutta. Mutta mikäli asia kiinnostaa niin käy ostamassa lehti tai tilaa verkko julkaisu. En linkitä koska juttu on vain tilaajille ja siitä tulisi vain valitusta että miksi olen taas laittanut linkin juttuun joka on maksumuurin takana.

Ap

Yleisönosastossa voidaan pähkäillä mitä vaan. Kirjoittaja on ymmärtänyt väärin.

Vierailija
7/9 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat puhuneet golf virran heikkenemisestä , kääntymisestäkin ? Sitten se tuleekin pohjolaan taas jääkausi ?  Heittävätkö tiedemiehet noppaa analyysihinsä , jotta kalliit iki-istujan paikat säilyvät ?  Minen usko mitään , ennenkuin itse näen ja älyän maalaisjärjellä . 

Vierailija
8/9 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Met hukutaan kaikki mökille jos 3m nousee

Vierailija
9/9 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Horoskooppisi kirjoitti:

Ovat puhuneet golf virran heikkenemisestä , kääntymisestäkin ? Sitten se tuleekin pohjolaan taas jääkausi ?  Heittävätkö tiedemiehet noppaa analyysihinsä , jotta kalliit iki-istujan paikat säilyvät ?  Minen usko mitään , ennenkuin itse näen ja älyän maalaisjärjellä . 

Tossa kohtaa kannattaa sitten tunnustaa ymmärryksensä rajat. 

Jotkut asiat ovat aidosti monimutkaisia ja monitahoisia. Eikä kaikkia mekanismeja edes tunneta, tai niiden suuruutta esimerkiksi. 

Kovin moni tykkäisi että ilmasto olisi yksinkertaista kuin yhteenlasku tai auton katsastuttaminen. 

Mutta ei se ole. Asiat vaikuttaa toisiinsa, ja limittyvät ja lomittuvat. Mitä voi sanoa varmaksi, on se että ilmasto muuttuu, eikä muutos ole suotuisa - lajit eivät vain ehdi sopeutua tällä muutosnopeudella. Ääri-ilmiöt tulevat korostumaan. Tähän päälle se, että resursseja tuhotaan kiihtyvällä vauhdilla. Mitä hyvää on esimerkiksi sademetsien hakkaamisessa? Me emme saa käyttää maata jotta saadaan rehua nautakarjalle. Kalastus Tyynellämerellä on kestämätöntä. 

Ei mitenkään häävit tulevaisuudennäkymät.