4500€/kk nettona, rahat ei riitä mihinkään!
Tienaamme miehen kanssa Suurin piirtein tuon verran nettona, mies lääkäri, minä sairaanhoitaja. Tuntuu, ettei rahat riitä mihinkään! Meillä on kaksi lasta ja 250 tuhatta lainaa rivitaloasunnosta. Lainan hoitoon ja vastikkeeseen menee 2000 kuukaudessa. Autoihin varmaan 500, laskuihin, vakuutuksiin ym. toiset 500, 600 euroa päivähoitomaksuihin, nyt jäljellä 900, josta pitäisi maksaa ruoka, vaatteet, kodin hankinnat, harrastukset... Suomen verotus on kyllä uskomattoman kovaa!
Kommentit (63)
Kaikki erikoistuvat lääkärit tekevät keikkaa yksityisellä tai päivystyksissä. Kysäisin pojaltani hänen tuloistaan. Erikoistuvan lääkärin palkka on hänen tapauksessaan 4.150€kk ja lisäksi tulee kahden illan yksityisvastaanotoista viikossa keskimäärin 3.500 euroa/kk. Oikein hyvät tulot.
Meillä on samat tulot ja lainaakin 200 000 euroa. Lyhennämme lainaa 1500 eurolla ja melko tarkalleen 500 euroa menee muihin asumiskuluihin eli sähkö, jätehuolto, hälyytys, kiinteistövero ja vakuutus. Päivähoitomaksuihin 500, lasten harrastuksiin 400, autot 500 muut laskut, vaatekulut, lahjat, ulkonasyömiset ja huvitukset 400 ja ruokaan jää joka kuukausi 700 euroa mutta yleensä saamme säästöön noin 200 euroa. Säästötililtä maksamme sitten yllättävät kulut ja matkat.
Eihän tässä rikastumaan pääse, mutta ihan hyvää elämää elämme näinkin. Jouluna lähdemme matkalle, sen jälkeen on taas vähän säästettävä.
Erikoistuvilla on Helsingissä surkeat tulot! Ovat sairaalan orjatyövoimaa! Nyt tuntuu hyvältä päätökseltä myydä toinen auto, myös ruokakuluissa voisimme säästää. Nyt taitaa mennä 700 euroa kuussa ruokaan. Jos sen saisi jotenkin 500 euron terveellisyydestä kauheasti tinkimättä. Esim viikonloppu viinipullon voisi jättää pois, samoin vähentää ulkonäsyömistä ja valmisruokaa.
Meillä tismalleen saman nettotulot, mutta menot on huomattavasti pienemmät. Emme asu pääkaupunkiseudulla, mutta suuressa kaupungissa kuitenkin. Asuntolainaa lyhennämme vain 900 e/kk, sitä jäljellä 98 000 euroa. Ei meilläkään riittäisi rahat jos menisi 2000 euroa lainanlyhennykseen. Eikö sitä lainanlyhennystä voisi tosiaan pienentää, lyhennätte sitten myöhemmin enemmän kun tulot nousee.
Mitä nuo "laskut" ovat ja paljonko niihin menee vakuutuksien jälkeen? Aina ihmettelen tuota tapaa piilottaa kuluja epämääräiseen käsitteeseen laskut, niin kuin niitä vain tulisi eikä takana olisi kulutusvalintoja.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 10:57"]Asumiseen menee ihan liikaa tuloihin nähden. Helpointa on sopia pankin kanssa, että maksatte vain korot erikoistumisen ajan ja humpsis - teille jää yli 1000 euroa enemmän. Pääkaupunkiseudulla on niin hyvät julkisen liikenteen yhteydet, että autotkin voisi myydä pois.
Ja tuloja voi lisätä päivystämällä pari viikonloppua kuussa - taas tulisi 1000 euroa lisää.
[/quote]
Lyhennysvapaan otto saattaisi lisätä tuloja paljon enemmänkin. Esim. 300.000€ lainasta 1% koron osuus on vain 250€/kk. Kaikki muu sitten vastiketta ja lyhennystä.
Meillä sama. Netto yht. 4500-5000e ja rahat joka kuu loppu. Asintolainaan 1500e ja autoon n. 200e eli elämiseen jää yli 2000e. Hullulta kuulostaa että kaikki aina menee. Missään ei toki tingitä.
Mun netto on 1900 e ja melkein joka kuu jää tonni säästöön. No jaa, ei ole lapsia (eikä tule) ja asun pk-seudun ulkopuolella, jossa asumiseeni menee 400e/kk. Mutta veikkaanpa, että saisin pari satasta/kk säästettyä, vaikka asuisin pk-seudulla ja minulla olisi yksi lapsi.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:19"]
Meillä sama. Netto yht. 4500-5000e ja rahat joka kuu loppu. Asintolainaan 1500e ja autoon n. 200e eli elämiseen jää yli 2000e. Hullulta kuulostaa että kaikki aina menee. Missään ei toki tingitä.
[/quote]
Kai ne loppuu jos jääräpäisesti ei suostu tinkimään mistään vaan pitää aina saada mitä haluaa? Kannattaisko noilla jättituloilla säästääkkin. Mulla jäisi 5000€ tuloista 4000€ kuussa säästöön jos en tuhlailisi asumisen+ruoan jäljeen suuremmin.
Toivon että isotuloiset joutuu työttömiksi niin tietää miltä 800€/kk nettona tuntuu :) ei tekisi politiikoillekkaan pahaa
Laskuissa on sähkö, vesi, netti, autojen huollot, kattavat vakuutukset (kotivakuutus, autokaskot, miehelle ja mulle henki ja sairasvakuutus, lapsille tapaturmavakuutukset). Noihin kaikkiin menee keskimäärin 500 kuussa, kahden auton bensat 500. Onhan toi paljon mutta selviättekö oikeasti vähemmällä? Lainaan tosiaan menee paljon rahaa, lyhennetään nyt enemmän kuin olisi pakko, joten ehkä voitaisiin löysätä se pari sataa ja lyhentää sitten reippaammin kun mies erikoistunut.
Ei käytetä luottokorttia koskaan! Eli laskut ei ole mitään luottokorttilyhennyksiä. En käy edes kampaajalla vaan värjään itse ja kaveri leikkaa. Huoh. En olisi ikinä uskonut että ollaan tässä tilanteessa. Meillä kuitenkin ihan hyvät tulot. Miten pienituloiset perheet oikein pärjäävät pk seudulla???
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:43"]
Laskuissa on sähkö, vesi, netti, autojen huollot, kattavat vakuutukset (kotivakuutus, autokaskot, miehelle ja mulle henki ja sairasvakuutus, lapsille tapaturmavakuutukset). Noihin kaikkiin menee keskimäärin 500 kuussa, kahden auton bensat 500. Onhan toi paljon mutta selviättekö oikeasti vähemmällä? Lainaan tosiaan menee paljon rahaa, lyhennetään nyt enemmän kuin olisi pakko, joten ehkä voitaisiin löysätä se pari sataa ja lyhentää sitten reippaammin kun mies erikoistunut.
[/quote]
Toisesta autosta luopumalla säästäisitte paljon (kasko, huollot, bensa). Auto on hirveä rahasyöppö. Vettä ja sähköä voi säästää. Olettehan kilpailuttaneet sähkösopimuksen?
Tommoset 4-5 tonnin nettotulot taitaa olla Suomessa se yleisin tulotaso kahden aikuisen perheessä. Normaalia keskiluokkaa siis. Meillä myös tuollaiset tulot 2 lapsen ja 2 aikuisen perheessä. 5h ja keittiö asunto Helsingissä, kantakaupungin ulkopuolella ja lainaa on ehkä joku 150 tonnia vielä jäljellä. Ollaan toki pienempiä asuntoja ehditty tässä jo viimeiset 10v. maksellakin, ennen tätä nykyistä isompaa asuntoa.
Mutta kyllä näillä tuloilla pärjää oikein hyvin Helsingissäkin. Meillä on kaksi autoa ja kerran vuodessa käydään ulkomailla. Ollaan remontoitu ja ostettu uusia huonekaluja ja kodinkoneita. Käydään joka kuukausi ravintolassa syömässä jne. ja silti jää vähän säästöönkin. Luottokorttilaskut maksetaan aina heti pois, niitä ei jätetä koskaan roikkumaan, sillä korko niissä on kova.
Kyllä musta ap:n perheessä on talouden hallinnan ongelma. Jotain uusavuttomuutta tuo on, jos ei muka rahat riitä.
Oudolta kuulostaa. Meillä samat tulot ja kaksi ala-asteikäistä lasta. Pärjätään hyvin, tosin meikäläinen on pätkätyössä ja työttömyys odottaa ensi vuonna, siksi on pakko laittaa kaikki ylimääräinen säästöön. Asumiskulut meillä noin 1300e/kk, yksi auto, yksi lomamatka per vuosi. Emme elä mitenkään erityisen säästeliäästi mutta olen kyllä pyrkinyt vähentämään shoppailua radikaalisti ihan ekologisista syistä ja tavarapaljouden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:43"]
Laskuissa on sähkö, vesi, netti, autojen huollot, kattavat vakuutukset (kotivakuutus, autokaskot, miehelle ja mulle henki ja sairasvakuutus, lapsille tapaturmavakuutukset). Noihin kaikkiin menee keskimäärin 500 kuussa, kahden auton bensat 500. Onhan toi paljon mutta selviättekö oikeasti vähemmällä?
[/quote]Itsellä on esimerkiksi
sähkö~40e
vesi sis. vastikkeeseen
netti 10e (mokkula)
auton huolto vuodelta jyvitettynä ~30e
kotivakuutus 10e
auton kasko+liikenne 40e
bensaan 30e
ei tapaturma- eikä henkivakuutuksia
--- yhteensä 160 euroa. Teillä menee tonni. Ei ne tapaturma ja henkivakuutukset voi montaa sataa kuussa teillä tehdä. Eli kyllä, halvemmalla todellakin voi selvitä!
Ajelette autoilla ihan älyttömästi, jos oikeasti 500 (!!!) euroa kuussa menee jo polttoaineeseen. 1.6e/litra ja 6l/100mk tuo tarkoittaa yli 5000km (viisituhatta) kuukaudessa. Ihan tajuton määrä ajelua. Joko asutte järjettömän kaukana työpaikoista, tai ajelette koko vapaa-aikanne huvikseen. Tuosta olisi varmaan reippaasti pihistämisen varaa.
Mä tienaan yksinhuoltajana saman enkä ole edes lääkäri. Miehesi tosiaan kannattaa ryhtyä joko osittain tai kokonaan yksityislääkäriksi.
Oli pakko laskea omat tulot, kun ap:n tilanne kuulosti niin uskomattomalta. Eli meidän nelihenkisen perheen nettotulot n. 3500 e/kk (olen vielä hoitovapaalla). Rivarista lainaa 200 000, lyhennykset ja vastike yht 1250e/kk. Pidän tarkkaa kirjaa kaikista menoista, pyritään siihen, että aina jää 200-300 e säästöön. Ei pahemmin pihistellä kunhan menot pysyvät tavoitteen alla, enemmänkin voisi vyötä kiristää. Meillä on vain yksi auto, itse kuljen julkisilla.
Asutaan myös pk-seudulla, joten kyllä täältä halvempiakin asuntoja löytyy. Eri asia sitten, onko valmis muuttamaan "maalle" ;) Valinnoista tuntuu olevan tässä tapauksessa kyse. Halutaan hyvä asuinpaikka, uudehko talo, kaksi autoa ym. Me ostettiin näin ensiasunnoksi vähän vanhempi asumus, rempataan nyt tätä ja katsotaan, josko joskus pääsisi ihan rakentamaankin :)
Ap:lle vinkiksi: kirjaa vaikka kuukauden tai parin ajan ylös kaikki tulot ja menot, siitä näkee helposti ns. ylimääräiset kulut, joita voisi karsia. Meillä ainakin on täysin totta sanonta "pienistä puroista syntyy iso joki", eli esim. monet pienet ruokaostokset kasvattavat ruokalaskua älyttömiin mittoihin...
Missä vitun Monacossate asutte kun rivitalopätkä maksaa noin saatanasti?
Noin iso laina on valinta. Harrastuskulut on valinta. Kodin hankinnat, vaatekulut ja ruokamenot - niissäkin voi valita.
Noilla tuloilla jos ei pärjää, niin se on itse valittu.
Meillä nettotulot 3800e/kk. Kaksi lasta ja työtön mies. Lainaa maksetaan 800e/kk pois. Ruokakauppaan menee n. 1000e/kk. Pari tonnia voidaan käyttää autoihin, vakuutuksiin, lasten harrastuksiin, kauneushoitolaan, viinaan ja matkusteluun. Ei tee tiukkaa.