Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermosärky pelkästään nenänvarressa?

Vierailija
16.08.2021 |

Onko jollain ollut pistelyä tai särkyä nenänvarressa? Mulla ei ole koskaan ollut mitään nenän tai kasvojen alueen tapaturmia tms. Oireilu alkoi samoihin aikoihin, kun minulla jumittui toinen puoli niskasta. Myös kipu ja pistely on pääosin samalla puolella. Joskus myös lievää toisella puolella. Aluksi joku pään äkillinen liike aiheutti kipua nenänpäähän, mutta nyt en osaa yhdistää mihinkään.

Oireet eivät ole kokoaikaisia, mutta minua lähinnä stressaa se, ettei kukaan lääkäri ole osannut sanoa syytä kivulle. Nenä ei ole arka, vaan kipu tuntuu enemmän hermostolliselta. En myöskään ole löytänyt itse asiasta tietoa. Voisiko siis joku hermopinne vaikuttaa? Muualla kasvoissa ei ole oireilua, niska/takaraivo ovat usein lievästi jumissa.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko käyny neurologilla, jos asia vaivaa? Useimmiten kyl neurologisissa sairauksissa oireita on laajemmin. Voisko just joku hermopinne aiheuttaa? Vähän samoin kun jotkut niskan jumit voi säteillä esim. sormiin.

Vierailija
2/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika randomilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko käyny neurologilla, jos asia vaivaa? Useimmiten kyl neurologisissa sairauksissa oireita on laajemmin. Voisko just joku hermopinne aiheuttaa? Vähän samoin kun jotkut niskan jumit voi säteillä esim. sormiin.

Olen käynyt neurologilla, mutta ei osannut sanoa tuohon mitään. Niskajumin totesi. Sen tiesin itsekin, mutta tämä nenän oireilu kiusaa enemmän, kun tuntuu että kellään ei ole samaa vaivaa eikä siitä löydy tietoa. Nenään näyttäisi hermot tulevan otsalta ja silmien alueelta, mutta niissä ei ole ollut mitään oireita. ap

Vierailija
4/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan sinulla olla ”termostaatti” jotenkin sekaisin? Minulla yhteen aikaan lämmin vesi poltteli hartioilla ja ohimoa pisteli. Minulla juurikin niska- ja hartiaseutu oli todella jumissa. Oireet sitten lähtivät, kun sain lihakset rennoiksi. Siihen meni kyllä vähän aikaa.

Vierailija
5/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toispuoleinen niskajumi aiheutti ”repäisyjä” takaraivo-otsa-nenä- linjalla. Tietyt niskan liikkeet provosoivat näitä nenänpäähän ulottuvia pistoja. Repäisyn jälkeen alue tuntui jotenkin puutuneelta.

Voimistin ja jumppasin niskaa ja nämä oireet ensin vähenivät ja sitten loppuivat.

Jos sulla tuo oireilu ei liity liikkeeseen, niin voisikohan just olla joku niskan hermopinne. Onko sulla muualla kropassa kipuja tai pistelyjä, jos olisi fibromyalgiaa.

Vierailija
6/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot 30-50-vuotias nainen, lopeta stressaaminen niin oirekin poistuu.

Vierailija
7/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni?

Vierailija
8/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sluderin neuralgia

Vierailija
9/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla toispuoleinen niskajumi aiheutti ”repäisyjä” takaraivo-otsa-nenä- linjalla. Tietyt niskan liikkeet provosoivat näitä nenänpäähän ulottuvia pistoja. Repäisyn jälkeen alue tuntui jotenkin puutuneelta.

Voimistin ja jumppasin niskaa ja nämä oireet ensin vähenivät ja sitten loppuivat.

Jos sulla tuo oireilu ei liity liikkeeseen, niin voisikohan just olla joku niskan hermopinne. Onko sulla muualla kropassa kipuja tai pistelyjä, jos olisi fibromyalgiaa.

Jos muistan oikein niin mullakin ennen tätä pistelyä repäisi pari kertaa toispuoleisesti takaraivolta nenänpäähän asti, kun tein tietynlaisen äkkiliikkeen. Niska oli mulla silloin tosi jumissa ja oli kaikenlaisia ”repäsyjä” paljon. Niska on jo paljon parempi, nykyään siis lähinnä nuo nenäoireet kiusaavat. Tai pelottavat. Voisikohan tosiaan olla, että joku hermo on ärtynyt niistä aiemmista ja nykyisistä jumeista?

Muualla kropassa ei ole kipuja, mitä nyt välillä rasituksesta liikunnan jälkeen tai sairaana. ap

Vierailija
10/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot 30-50-vuotias nainen, lopeta stressaaminen niin oirekin poistuu.

Ikäryhmään kyllä kuulun ja stressiäkin on vaihtelevasti :) Kun saisi katkaisijalla suljettua!

Vierailija
11/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreeni?

Ei ole diagnosoitu koskaan migreeniä. Voiko se oireilla nenän alueella ilman varsinaista kovaa päänsärkyä? ap

Vierailija
12/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikohan sinulla olla ”termostaatti” jotenkin sekaisin? Minulla yhteen aikaan lämmin vesi poltteli hartioilla ja ohimoa pisteli. Minulla juurikin niska- ja hartiaseutu oli todella jumissa. Oireet sitten lähtivät, kun sain lihakset rennoiksi. Siihen meni kyllä vähän aikaa.

Ei varmaan mahdotonta ole. Tosin aluksi oireet tulivat jonkun äkkiliikkeen seurauksena, joten silloin yhdistin ne niihin ”repäisyihin”. Voisikohan tosiaan hermosto olla mulla vähän sekaisin, herkkänä, kun on ollut muuten paljon niskajumia. Jos minulla vaan kohdistuu sitten ne pistelyt nenän alueelle, toisin kuin sulla ohimolle? ap

Vierailija
13/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla (oikeesti ) vasemman käden peukalon sisäpuoli niin kipeänä ollut jo yli 2 kk, että jos sitä painelee tai sillä ottaa otteen vaikka kahvikupista, niin järjetön kipu ja se jää jomottamaan pitkäksi sikaa. Koukistaa peukaloa ei voi yhtään, kipu tuntuu nivelessä ja pitkin vasenta laitaa.

Kukkaruukkua nostin ja siihen putosi ruukku lattialle kun kipu iski hetimiten. Mihinkään en ole satuttanut ja koskaan ennnen ei tämmöstä.ole ollut.

Mobilaatti ei auta. Mikä ihmejuttu tää voi olla. Kohta varmaan meen kortisonipiikille ?

Vierailija
14/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä Fysioksella tai vastaavalla fysioterapeutilla joka osaa tehdä arvion niskan ja hartioiden alueesta. Jos ongelma on jumissa olevat lihakset, niskahartiaryhti, niskan fasettilukko tms, niin he osaavat tutkia, ja sieltä tulee varmasti kommenttia jos kyseessä voisi olla jotain niskan magneettikuvausta edellyttävää - vai hoituuko itseharjoitteilla tai fysioterapeutin manipulaatiolla.

Niskanikamaongelmaisena suosittelen yleisesti kuntosalin soutuliikettä, niskan kaksoisleuka-harjotetta (https://www.spine-health.com/wellness/exercise/easy-chin-tucks-neck-pain), sekä seinäenkeleitä (https://www.youtube.com/watch?v=M_ooIhKYs7c), joiden perään niska- ja hartialihasten rentouttavaa hengitysharjoituksia selällään maaten. Näitä viikon pari kun tekee ja tunnustelee, oppii tuntemaan onko kyseessä ihan "turhan kanssa" harjoittelua vai ovatko ko. lihakset todellakin jumissa.

Vierailija
15/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukuin viime yön huonossa asennossa ja herättyäni tunsin kovaa särkyä niskassa. Edelleenkään en saa päätä kauhean hyvin käännettyä kumpaakaan suuntaan ja se särky on levinnyt hartioihin ja olkapäähän. Et ole ainoa, joka kärvistelee niskakivun aiheuttamista kivuista.

Vierailija
16/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootkos käyny k piikillä?

Tästä se alkaa...

Vierailija
17/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venyttely, jumppa, kasvojumppa, palleahengitys.

Vierailija
18/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla (oikeesti ) vasemman käden peukalon sisäpuoli niin kipeänä ollut jo yli 2 kk, että jos sitä painelee tai sillä ottaa otteen vaikka kahvikupista, niin järjetön kipu ja se jää jomottamaan pitkäksi sikaa. Koukistaa peukaloa ei voi yhtään, kipu tuntuu nivelessä ja pitkin vasenta laitaa.

Kukkaruukkua nostin ja siihen putosi ruukku lattialle kun kipu iski hetimiten. Mihinkään en ole satuttanut ja koskaan ennnen ei tämmöstä.ole ollut.

Mobilaatti ei auta. Mikä ihmejuttu tää voi olla. Kohta varmaan meen kortisonipiikille ?

Voisiko olla rannekanavaoireyhtymä?

Vierailija
19/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käydä Fysioksella tai vastaavalla fysioterapeutilla joka osaa tehdä arvion niskan ja hartioiden alueesta. Jos ongelma on jumissa olevat lihakset, niskahartiaryhti, niskan fasettilukko tms, niin he osaavat tutkia, ja sieltä tulee varmasti kommenttia jos kyseessä voisi olla jotain niskan magneettikuvausta edellyttävää - vai hoituuko itseharjoitteilla tai fysioterapeutin manipulaatiolla.

Niskanikamaongelmaisena suosittelen yleisesti kuntosalin soutuliikettä, niskan kaksoisleuka-harjotetta (https://www.spine-health.com/wellness/exercise/easy-chin-tucks-neck-pain), sekä seinäenkeleitä (https://www.youtube.com/watch?v=M_ooIhKYs7c), joiden perään niska- ja hartialihasten rentouttavaa hengitysharjoituksia selällään maaten. Näitä viikon pari kun tekee ja tunnustelee, oppii tuntemaan onko kyseessä ihan "turhan kanssa" harjoittelua vai ovatko ko. lihakset todellakin jumissa.

Kiitos vinkeistä! Työfyssari ei tähän sanonut mitään, sain tosin niskaa vahvistavia voimisteluohjeita. Salikortin hommasin juuri ja seutuliike varmasti hyvä! Pitää varmaan käydä jollain toisella fyssarilla, jos nenän alueen vaivat jatkuvat. Lähinnä huolettaa, jos niskassa olisikin jotain kulumaa tms. ja pahentaisin asiaa treenillä. Fyssari ja neurologi kyllä aiemmin tutkivat käsin niskan eikä todenneet mitään huolestuttavaa. Nyt vaan oireet ärtyneet. ap

Vierailija
20/61 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nukuin viime yön huonossa asennossa ja herättyäni tunsin kovaa särkyä niskassa. Edelleenkään en saa päätä kauhean hyvin käännettyä kumpaakaan suuntaan ja se särky on levinnyt hartioihin ja olkapäähän. Et ole ainoa, joka kärvistelee niskakivun aiheuttamista kivuista.

Auts, toivottavasti kivut helpottavat pian! Niska saa kyllä kaikenlaisia oireita aikaan. Itseä vaan stressaa, että voiko tosiaan vaikuttaa nenänpäähänkin, hullua! Oletko kokeillut kuivaneulontaa koskaan? Minulla se auttoi hyvin, kun kerran oli juurikin kipua hartioissa ja olkapäissä. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme