Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kouluissa pidetään yu-kisoja?

Vierailija
07.09.2014 |

Ketä lasta se innostaa liikkumaan, että heti kun ensimmäisen kerran pääsee kokeilemaan pituushyppyä/kuulantyöntöä/korkeushyppyä, niin tulos mitataan ja verrataan toisiin? Miksi lasta ei opeteta kilpailemaan itseään vastaan, parantamaan omia suorituksiaan ja kannustamaan kaikkia. Minun mielestäni kilpaileminen pitäisi olla vapaaehtoista tai kuulua vapaa-aikaan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistetäänhän kaikissa muissakin aineissa oppilaat järjestykseen niin miksi ei liikunnassa?  kukaan ei sano , että on epäreilua antaa 5 matematiikassa , mutta on tosi paha vaatia hyvää suoritusta liikunnasta :D

Vierailija
22/29 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhosin suunnattomasti liikuntaa koulussa juuri siitä syystä että olin ikäluokan pienin. Murrosikäni alkoi muutaman vuotta myöhässä. 

Missään kohtaa ei kannustettu vaan tuo ole enemmänkin  lannistamista. Omat lapseni olen opettanut lintsaamaan liikunnasta mikäli menee julkiseksi nörryyttämiseksi.

Kaikkea kuitenkin pitää kerran kokeilla. Ei paskaa koukuruokaakaan tarvitse syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:20"]

pistetäänhän kaikissa muissakin aineissa oppilaat järjestykseen niin miksi ei liikunnassa?  kukaan ei sano , että on epäreilua antaa 5 matematiikassa , mutta on tosi paha vaatia hyvää suoritusta liikunnasta :D

[/quote]

Erona on vain se, että sitä matematiikan 5:sta ei julkisteta koko luokalle ja panna vielä kaiken lisäksi koko koulun nähtäville ilmoitustaululle. Opettaja ei myöskään säti 5:n saajalle (usein vielä luokkakavereiden kuullen), kuinka hän voi olla noin tyhmä matematiikassa. Liikunnassa sen sijaan nämä menettelyt ovat monessa koulussa ihan arkipäivää (ei onneksi sentään kaikissa).

Vierailija
24/29 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt sekoitettu normaalit liikuntatunnit ja yleisurheilukisat. Liikuntatunneille on kaikkien osallistuttava, mutta kisoihin menevät vain parhaat ja kisoja käydään muita luokkia ja muita kouluja vastaan.

Tosin meillä oli peruskoulussa aikoinaan liikuntapäiväkisoja, joissa jokaisen oli ihan pakko osallistua kahteen lajiin. Minä yleensä osallistuin pallonheittoon ja kuulantyötöön, pääsi helpoimmalla. Olin ja olen siis edelleen köntys.

Vierailija
25/29 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:20"]

[/quote]

Erona on vain se, että sitä matematiikan 5:sta ei julkisteta koko luokalle ja panna vielä kaiken lisäksi koko koulun nähtäville ilmoitustaululle. Opettaja ei myöskään säti 5:n saajalle (usein vielä luokkakavereiden kuullen), kuinka hän voi olla noin tyhmä matematiikassa. Liikunnassa sen sijaan nämä menettelyt ovat monessa koulussa ihan arkipäivää (ei onneksi sentään kaikissa).

[/quote]

Outoa. Omilta kouluajoiltani muistan että meillä kyllä julkistettiin ne koenumerot koko luokalle. Taitaa riippua koulusta?

Vierailija
26/29 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa yu-kisoihin osallistuminen on aina ollut vapaaehtoista. Osallistumattomille keksitään muuta tekemistä, eli hyvin usein kuitenkin jotain liikunnallista. Ja kyllä itse ainakin alkusyksyn liikuntatunneilla harjoitutan yleisurheilulajeja, ilman mittaamista ja kilpailua. 

Mitä taito- ja taideaineiden numeroarviointiin tulee, niin opena koen, että arviointi on hankalaa. Mutta kuitenkin joku lapsi saattaa olla heikko lukuaineissa, mutta loistaa vaikkapa liikunnassa tai kuvataiteessa. Mielestäni on itsetuntoa kohottavaa, että edes jostakin tulisi hyvä numero.

t. Luokanope Kymenlaaksosta

Vierailija
27/29 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on takana se, että yritetään murskata älykkäiden, rauhallisten ja ajattelutyöstä pitävien itsetunto pienestä pitäen. Pointtina ei ole tutustua erilaisiin lajeihin ja luoda liikunnan iloa, vaan kilpaileminen ja järjestykseen laittaminen sekä lliikunnallisesti heikoimpien _julkinen esiin nostaminen_. Ja vaikka kunka toitetaan, että 'ihan hyvässä hengessä mennään ja niitä heikoimpiakin kannustetaan niinku voittamaan itsensä', niin kyllä se vain nakertaa itsetuntoa kun vuosi toisensa jälkeen on aina häviäjien joukossa, vaikka yrittäisi mitä, ja se vielä tuodaan koko koulun nähden esiin.

Vierailija
28/29 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihasin koulujen välisiä yleisurheilukisoja. Ei yhtään helpottanut, että siihen pakotettiin.

Vierailija
29/29 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:12"]

Tässä on takana se, että yritetään murskata älykkäiden, rauhallisten ja ajattelutyöstä pitävien itsetunto pienestä pitäen. Pointtina ei ole tutustua erilaisiin lajeihin ja luoda liikunnan iloa, vaan kilpaileminen ja järjestykseen laittaminen sekä lliikunnallisesti heikoimpien _julkinen esiin nostaminen_. Ja vaikka kunka toitetaan, että 'ihan hyvässä hengessä mennään ja niitä heikoimpiakin kannustetaan niinku voittamaan itsensä', niin kyllä se vain nakertaa itsetuntoa kun vuosi toisensa jälkeen on aina häviäjien joukossa, vaikka yrittäisi mitä, ja se vielä tuodaan koko koulun nähden esiin.

[/quote]

Voisiko sitä vapaa-ajalla vähän harjoitella ikäänkuin kotiläksynä???  Vai pitäisikä englannissa huonojen oppilaiden vain luovuttaa ja masentua??  :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme