Tradenomi: missä töissä ja paljonko tienaat?
Olen harkinnut alanvaihtoa sotepuolelta pois ja miettinyt tradenomin koulutusta. Tradenomien työllistyminen kuitenkin mietityttää. Eli te, joilla kyseinen koulutus, oletko työllistynyt hyvin ja missä työskentelet? Paljonko palkka/kk? Ja näköjään useampi suuntautumisvaihtoehto, joten sekin kiinnostaisi, että mihin suuntauduit.
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön. Tulonani on ollut pelkkä työmarkkinatuki 540 euroa, joka on nyt käsittämättömästä syystä katkaistu. Tuloni ovat siis jatkossa 0 euroa. Tradenomiksi ei kannata opiskella. Myönnän suorittaneena väärän koulutuksen. Päivääkään en ole koulutustani vastaavaa palkkatyötä tehnyt.
Olen siis itsekin harkinnut sote-alaa työllistymisen toivossa. Valitettavasti se ei vaan oikein taida sopia kun kärsin mm. ahdistuksesta. Sosionomin koulutukseen olen kylläkin joskus hakenutkin, mutta en ole päässyt. Nythän pääsy ei-ensikertalaisena olisi vieläkin vaikeampaa. Lähihoitajan koulutuksessa ainoa motivoiva tekijä olisi taas juurikin se, että töitä todennäköisesti löytyisi. Toisaalta lähihoitajan koulutukseen pakotetaan hakemaan tyyliin kaikki, jolle muutakaan ei keksitä. Varmaan itsekin joudun tuonne vielä hakemaan. Kyllähän toisaalta sote-alan hallintohommista olen oikeasti kiinnostunut.
Olen siis liiketalouden tradenomi. Opintojen työharjoittelunkin suoritin vain koulun projektissa. Mitään yhteyksiä, suhteita tai työkokemuksia oikeasta palkkatyöstä en ole onnistunut hankkimaan. Tiedän kyllä työn saamisen olevan kohdallani mahdotonta. En oikeastaan enää edes yritä. Paljon muitakin ongelmia löytyy. Nyt ihan ensimmäisenä joudun sopeutumaan siihen, että menetän työmarkkinatuen käsittämättömästä syystä.
Olen Tietotekniikan tradenomi. En tiedän tuleeko meitä muualta kuin entisestä ns. ATK-insituutista, oli silloin kun minä opiskelin muuttunut Heliaksi, jossa sitten pystyi opiskelmaan siten, että suuntasi itsenstä joko tekniseen toteutukseen, suunnitteluun tai tietoliikenteeseen. Ei siis ehkä ihan vastaa sitä yleistä Tradenomi, tietojenkäsittely linjaa. Mutta ajat muuttuvat joten en oikeastaan enää tiedä mitä missäkin amk:ssa opiskellaan.
Mutta tuo oli ainakin aikoinaan arvostettu oppilaitos, ja sieltä vedettiin töihin kesken opintojenkin porukat. Valmistuin v. 2005 ja nykyisin palkka minulla järjestelmäsuunnittelijan työssä pk-seudulla on 5200 e / kk, lisäksi palkkioita tulee vuosittain vaihtelee siinä 6000 - 9000 e /vuosi välillä, riippuu siitä miten tavoitteet on kunakin vuonna saavutettu, tuossa on sekä henkilötason, että koko yritystason tavoitteita.
Veroasiantuntija, palkka 4200/kk. Liiketalouden tradenomi (valmistunut 2014 ja pari äitiyslomaa sen jälkeen pidetty)
Taloushallinto oli koulutusala, valmistuin noin 6 vuotta sitten. Työkokemusta alalta oli jo ennen opiskelua.
Nyt talouspäällikkönä ja palkka n. 5000 €.
Välillä vähän nolottaa kun suurin osa alaisista onkäynyt yliopiston, mutta ei se koulutus kaikkea takaa vaan pitäisi tehdä niitä töitäkin..
Tradenomi kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmasta. Työskentelen kirjastonhoitajana, palkka n. 2500e bruttona.
Laskentatoimen tradenomi. Laskutusta ja kirjanpitoa pienessä firmassa keski-Suomessa. Vähän päälle 2600 e/brutto.
Meille haetaan pk-seudulle aspa-hommiin henkilöä, tradenomi olisi hyvä koulutus. Ei ainuttakaan suomenkielistä hakijaa! Että nykyään ei oikein tarjonta ja kysyntä kohtaa….
Teollisuustuotteiden myynnintuki, palkka kokemuksesta riippuen 2500-3000€/kk
Olen tradenomi ja työskentelen henkilöstöhallinnon erityisasiantuntijana keski-euroopassa, netto 7400/kk
Kaupungilla olen toimistotehtävissä ja palkka n.2500€/kk. Ensi keväänä nousee reilulla satasella palkka kun saan 10 vuoden kokemuslisän. (Olen Tradenomi YAMK) Paljon on ollut työuralla sijaisuuksia ja määräaikaisia töitä, tälläkin hetkellä olen määräaikaisessa työsuhteessa. Olen opiskellut ennen tätä työtä ja nyt työn ohella sosiaali-ja terveysalan tutkintoa..
hoitaja pieni
et ikinä pääse samaan tulotasoon tradenomina kuin nykyisessä työssäsi
mutt
hoitajat kitisee AINA palkoistaan
Opiskelin liiketaloutta ja nyt töissä tilitoimistossa 2500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
hoitaja pieni
et ikinä pääse samaan tulotasoon tradenomina kuin nykyisessä työssäsi
mutt
hoitajat kitisee AINA palkoistaan
Sanoinko missään vaiheessa olevani hoitaja?
T. Ap
Kiitos tähän astisista vastauksista 😊 jos vielä löytyy kokemuksia niin mielelläni luen niistä.
5500 yksityinen iso firma, esimiesrooli.
Ajan rekkaa, palkka n. 2500-2700€/kk
Digitaalisen liiketalouden tradenomi, valmistunut viime vuonna, mutta mistään ei koulutusta vastaavaa työtä saa ☹️
Opiskelin monimuotona Liiketalouden tradenomiksi aikuisiällä, kun olin varastotyöntekijä.
Valmistuin 2017 ja nyt töissä sovellustalossa, palkka 4500€/kk. Opinnot vedin läpi mahdollisimman nopeasti keskenkertaisella keskiarvolla, mutta harkoissa + töissä panostin ja sitä kautta edennyt.
Rehellisesti, korkeampaakin palkkaa on tarjottu mutta otin sen sijaan tämän nykyisen työn jossa työnkuva mielekkäämpi.
Ite oon sosionomi ja lähen nyt opiskelee tradenomiksi. En ole tyytyväinen sosiaalipuolen töihin. Vaatimukset ovat suhteettomia palkkaan nähden ja koen olevani liian kunnianhimoinen noihin hommiin. Ehdottomasti kannattaa lähteä opiskelemaan.
Oon liiketalouden tradenomi, pankissa töissä. Brutto 3150 e/kk, sen lisäksi tullut yleensä muutama tonni vuotuista tulospalkkiota, tänä vuonna taisi tulla 6000 e.
Suurin osa opiskelukavereista työllistynyt hyvin. On siellä muutama kaupan kassakin, mutta selvästi vähemmistöä. Kukaan ei ole työtön.
Olen liiketalouden tradenomi. Työskentelen pk-seudulla. Aloittaessani palkka oli 2200€/kk. 1,5v päästä pääsin parempaan hommaan ja palkka nousi 2600€/kk. Nyt olen työskennellyt vuoden tässä pestissä.
Tarkoitus on tästäkin edetä. Pikkuhiljaa saa nostettua palkkaa. Toki tehtävien vaativuus ja vastuu kasvavat sen myötä mikä itselle vain positiivista ja tavoiteltavaa.