Suolan käyttö ja nirsoilu
Mikä on ihmisten ongelma, kun jatkuvasti kuulee valitusta ruokapöydässä "hyi, ihan liian vähän suolaa!" ja sitten kaadetaan aina purkillinen siihen päälle. Ai niin, suomalaisten nirsoutuminen ja liika suolaisen ravintolahötön vetäminen. Pasta pitää keittää suolaisessa vedessä, valmiiksi suolattuihin pakastekeittoihin lisätään suolaa, käytetään maustesekoituksia joissa 70% suolaa yms... Ei ihme, että verenpainelääkitys tai ainakin sen tarve on varmaan joka kolmannella keski-ikäisellä. En käsitä, mihin te tarvitsette sitä hemmetin suolaa. Suolan tarve päivässä on vain n. 3g, mutta suomalaisten saanti jopa kolminkertaista. Miksi sitä pitää lisätä joka asiaan kun ei niin ennen suolan helppoa saatavuuttakaan tehty?
En koskaan keitä mitään suolavedessä ja hyvin maistuu, harvemmin lisään minkään pihvinkään päälle muuta kuin ehkä vähän mustapippuria. Ei lähes mikään ruoka oikeasti kaipaa suolaa! Lopettakaa sen käyttö oman terveytenne hyväksi ja opetelkaa maustamaan OIKEASTI.
Kommentit (45)
En minä ainakaan käytä paljon suolaa, sen vähensin minimiin kun esikoinen syntyi 20 vuotta sitten. Tiedän kyllä ihmisiä jotka lisää suolaa ilman maistamatta. Ja valmiit ruuat on aina liian suolaisia.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:37"]
No sinä et sitä ehkä kaipaa, mutta itse en ainakaan pidä mauttomasta ruuasta.
[/quote]
Koska suola onkin ainoa mauste...? Huoh.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:44"]
Jos on puutetta tietyistä mikroravintoaineista, ei suolaa maista kovin hyvin ja sitten sitä tarvitsee lisätä aina vaan enemmän ja enemmän, kun keho koittaa tasapainottaa tilannetta. Se, ettei suolaa tunnu olevan tarpeeksi, voi olla oire, eikä välttämättä merkki siitä, että kokki ei ole osannut hommaansa.
[/quote]Tämä.
[/quote]
Opettelisit käyttämään mausteita. Mieto ruoka on parempi vaihtoehto kuin tönkkösuolattu.
Kuka syö pastaa tai pakastekeittoja? Huh.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:42"]
[/quote]
[/quote]
suola tuo maut esiin. ei sitä nyt kilokaupalla tarvii laittaa, mutta jonkin verran kyllä.
[/quote]
Opettelisit käyttämään mausteita. Mieto ruoka on parempi vaihtoehto kuin tönkkösuolattu.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:42"]
Mun pitäisi käyttää enemmän suolaa. Verenpaine on liian matala. En vain osaa :( Suomessa osa saa myös liian vähän jodia.
[/quote]
Miten voit olla noin avuton. Jos sulla on suolapaketti kaapissa niin nakkaa siitä suuhun. Tai sekoita veteen, ei ole vaikeeta!
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 19:42"]
[/quote]
[/quote]
suola tuo maut esiin. ei sitä nyt kilokaupalla tarvii laittaa, mutta jonkin verran kyllä.
[/quote]
Sinulla ei vain ole makuaistia, kun olet sen suolalla pilannut.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:43"]
Mun pitäisi käyttää enemmän suolaa. Verenpaine on liian matala. En vain osaa :( Suomessa osa saa myös liian vähän jodia.
[/quote]
Miten voit olla noin avuton. Jos sulla on suolapaketti kaapissa niin nakkaa siitä suuhun. Tai sekoita veteen, ei ole vaikeeta!
[/quote]Kaikessa suolassa ei ole jodia. Miten voit olla noin tietämätön?
Itse olen jo vähän vanhempi henkilö, mutta olen kärsinyt koko ikäni liian matalasta verenpaineesta. Minun pitää lisätä ylimääräistä suolaa jatkuvasti ruokiini. Näitä "nuoria" ruokafanaatikkoja kyllä löytyy nykyään jokaiselta keskustelupalstalta. Kyllä, laitan aina suolaa ruokaan maistamatta sitä ensin.
Mun mielestä ruoat on tosi usein liian suolaisia.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:57"]
[/quote]
[/quote]
Luetun ymmärtämis vaikeuksia?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 11:57"]
[/quote]
[/quote]
Luetun ymmärtämis vaikeuksia?
[/quote]Vaikeuksia yhdyssanoissa?
mä en voi oikein muita mausteita syödä kun suolaa ja yrttejä. yrteistä en oikeastaan edes tykkää joten sitä suolaa tulee sitten laitettua aika reippaasti. onneksi on matala verenpaine niin ei haittaa!
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:44"]Jos on puutetta tietyistä mikroravintoaineista, ei suolaa maista kovin hyvin ja sitten sitä tarvitsee lisätä aina vaan enemmän ja enemmän, kun keho koittaa tasapainottaa tilannetta. Se, ettei suolaa tunnu olevan tarpeeksi, voi olla oire, eikä välttämättä merkki siitä, että kokki ei ole osannut hommaansa.
[/quote]
Mistähän voisi tuollaisia oireita tulla? Kerrotko?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 21:44"]Jos on puutetta tietyistä mikroravintoaineista, ei suolaa maista kovin hyvin ja sitten sitä tarvitsee lisätä aina vaan enemmän ja enemmän, kun keho koittaa tasapainottaa tilannetta. Se, ettei suolaa tunnu olevan tarpeeksi, voi olla oire, eikä välttämättä merkki siitä, että kokki ei ole osannut hommaansa. [/quote] Mistähän voisi tuollaisia oireita tulla? Kerrotko?
[/quote]Sinkki on tavallisin. Taustalla voi olla myös monia muita, vakavampiakin ongelmia, jos makuaistin kanssa tulee ongelmia. http://en.wikipedia.org/wiki/Dysgeusia
Pasta kyllä itseasiassa kuuluu keittää suolavedessä eikä se ole mikään suomalainen tapa.
Kyllä suola tuo maun paremmin esiin. En itse ikinä lisää mihinkään valmisruokiin suolaa (yök) mutta tottakai esim. perunamuusiin, kalan päälle, kasvistenkeittoliemeen ym. on pakko laittaa jonkin verran suolaa, että maku paranee. Ei paljoa, mutta ilman suolaa en todellakaan jättäisi.
Mielestäni käytän suolaa varsin maltillisesti, mieheni sitten taas lisää suolaa jopa voileivän päälle. Näyttää ja maistuu ällöttävältä.