Miksei kaikki ole juuri sellaisia kuin minä?
Kommentit (10)
Minäkin olen mukava ihminen, mutta kyllä tylsää voisi olla jos kaikki olis just niinku mä, ei kenenkää kans voisi väitellä mitää :(
Mene jatkamaan ap sitä sun edellistä, taso-keskustelua.
Minä olen ainakin senverran ristiriitainen tyyppi, että väittelen ihan sujuvasti keskenäni. Ottakaa minut kloonattavaksi niin kaikki järjestyy.
Sartren sanoin: "Helvetti on Toiset."
Vakavammin... ongelmana on se, että olemme rakentaneet maailmasta sellaisen, ettei mitään "karsintaa" enää ole ihmisiä kohtaan. Kaikki lisääntyvät ja saavat elää. Se on tietenkin hyvä juttu, mutta siitä todellakin seuraa se, että ihmiset separoituvat ja erkaantuvat toisistaan yhä enemmän ja enemmän. Osasta meistä tulee ihmisvihaaja natseja, ja toiset taas ovat jo kolmannessa polvessa syrjäytyneitä, ja uutta lasta vain pukkaa tulemaan, vaikka ne entisetkin ovat jo huostaanotettuja. Asiaan tietenkin kuuluu, etteivät jälkimmäisen kaltaiset ihmiset tietenkään tajua ollenkaan minkäänlaista syy yhteyttä oman käytöksensä ja oman köyhyytensä välillä. Näitä taas vedättävät poliittisesti sitten nämä "kaikkea kivaa ihan kaikille ja ihan ilmaiseksi" vedättäjät. Maksaja puolella alkaa taas usko loppumaan, kun koko bruttokansantulosta kerätään veroina ja veroluontoisina maksuina laskentatavasta riippuen jo noin 60-70%, ja vieläkään tämä kerättävä raha ei enää riitä yhteiskunnan menoihin.
Ei tähän ole olemassa mitään hyvää ja kaikille sopivaa ratkaisua. Jossain vaiheessa vain tätä hyvinvointia on pakko alkaa ajamaan alaspäin. Näin vain tulee käymään. Sitten kaikki ovat tyytymättömiä, ja ihan syystäkin. Hyvinvointivaltiossa oli nimittäin hyvä elää. Rikollisuus ja ihmiskauppa ja kaikki muu ikävä tulee myös tulevaisuudessa lisääntymään, ja yhä isompi osa ihmisistä myös lankeaa liiallisesti nautintoaineisiin. Tosiasia on myös sekin, että noin 70-80% sairauksista on aivan täysin itse aiheutettuja. On ihan perusteltua kysyä, miksi meidän muiden on näitäkin juttuja jatkuvasti rahoitettava. Ja mikä helvetin idea on käyttää rahaa johonkin "kuntouttamiseen", jos samalla muusta terveydenhoidosta alkavat rahat jo loppumaan ? Edes noinkaan valistunut ja korkeasti koulutettuja asiantuntijoita täynnä oleva järjestelmä ei näemmä kykene minkäänlaiseen sisäiseen asioiden priorisointiin. - Ei hyvältä näytä.
Ihmiset eivät ole oikein älykkäitä. Kaikki haluvat vain itselleen lisää rahaa, vaikka parempi lääke siihen onnellisuuden puuttumiseen olisi saada itselleen enemmän viisautta.
Ymmärrän kysymyksen sisällön oikein hyvin. Vastausta siihen minulla ei ole.
-.-
Sartren helvetti on toiset tarkottaa myös sitä, että muut voivat halutessaan vaikuttaa vapauteesi, terveyteesi ja kuolemaasi....vaikka kaikki olisivat samanlaisia keskenään, ne on siltä AINA toisia.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 04:05"]
Sartren helvetti on toiset tarkottaa myös sitä, että muut voivat halutessaan vaikuttaa vapauteesi, terveyteesi ja kuolemaasi....vaikka kaikki olisivat samanlaisia keskenään, ne on siltä AINA toisia.
[/quote]
Ainoa mahdollisuus ristiriidattomaan ja täydelliseen elämään, jossa ei ole kärsimystä, olisi se että kaikki ihmiset yhdessä toimisivat kuin yksi ihminen. Eli jokainen olisi erinlainen ja ainutlaatuinen, mutta vain yksi osa sitä yhtä ja samaa "ihmistä" jossa jokaisella on oma paikkansa. Kuka hammas, kuka silmä, kuka nenä, korva tai hiuskarva. Silloin myös kehotus rakastaa lähimmäistä kuten itseään, toteutuisi kirjaimellisesti.
Menee kristillisiin vertauskuviin, mutta tästä voisi ajatella myös kristinuskon synti käsityksenkin tulevan. Kaikki ovat syntisiä, eli kaikki pystyy parhaimman tahtonsakin huomioiden ottamaan toiset huomioon vain rajallisesti...joten, jokainen on syntinen :(... Synti on olla auttamatta kärsiviä, mutta noiden kärsivien helvetti ei ole sinä, vaan noiden kärsivien llähimmät ihmiset eli toiset...
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 03:37"]
Okei, hyvä tietää. EVVK.
[/quote]
EVVK = En Voinut Vastustaa Kiusausta?
Siis en tarkoittanut Sartresta johdetun synti ajatuksen,duh, vaan yleisemmällä tasolla tuolla logiikalla jokainen todella on syntinen, jonka kristinuskon rakentajatkin ovat joskus valaistuspäissään keksineet...
Okei, hyvä tietää. EVVK.