Lapsi kitisee kun ketsuppi on loppu, on tottunut käyttämään sitä usean ruoan kanssa. Miten saisin ymmärtämään että rahat piti käyttää ensisijaiseen ruokaan?
Yleensä meillä on ollut ketsuppia, ja lapsi on siihen tottunut. Viime aikoina on ollut kuitenkin tiukkaa, ja olemme joutuneet karsimaan tuollaisia "ylimääräisiä" juttuja ruoastakin...Kyllä lapsikin varmasti mieluummin valitsisi lihapullat kuin ketsupin, jos vain toisen saisi.
Tuntuu ettei 5-vuotialla riitä ymmärrys, vaikka kuinka yritän juurta jaksain ja perustellen selittää...Aina vain samaa kitinää aterioilla...Miten olette ratkaisseet tällaisen ongelman?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eihän ketsuppipullo montaa euroa maksa??
X-tra tomaattiketsuppi 1kg, 0,49/kpl eli 0,49 €/kg Prismasta
Mikä on saman kokoisen sinappipullon hinta? Olen sen verran porvari että minulla varaa ostaa jopa Meiran vastaavia tuotteita,
Vierailija kirjoitti:
Itse olen köyhä työtön, mutta tuhlaan silti Heinzin ketsuppiin. Muuta ketsuppia en mielelläni syö. Heinzin ketsupin halvinkin pullo maksaa Prismassakin yli 2 euroa. Ainakin netin mukaan Xtran 1 kilon ketsuppi maksaa Prismassa 0,49 euroa. Tuote on varmaan kamalaa, mutta halpaa ja tuollaisen ostaminen ei vaadi suurta säästämistä.
Heinzin ketsuppi toki on turhan kallista, mutta saahan köyhällä työttömälläkin jotain luksusta olla. Todellakaan en edes joudu luopumaan mistään tai säästämään mistään saadakseni ostettua tämän pullon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka köyhä pitää olla että ei muka voi ketsuppia ostaa?
Ostaisitko itse ketsuppipullon, jos sen takia jäisi esimerkiksi leipä tai kalapuikot ostamatta?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta viimeksi ostin lapsille jotain Pirkka-ketsuppia, joka maksoi alle 2 euroa K-marketissa, halvempiakin ketsuppeja olisi varmasti saatavilla. En tietenkään jättäisi ketsupin takia pääruokia ostamatta, mutta voisin ostaa esimerkiksi halvempaa leipää ja miettiä jollekin päivälle jonkin tosi halvan ruuan. Onhan ketsuppi vähän turhake, mutta mieluummin maksaisin euron ketsupista nipistäen sen jostain muualta, kuin kuuntelisin päivästä toinen kiukuttelua. Yksi vaihtoehto voisi olla hakea viikon leivät leipäjonosta, niin rahaa jää lasten ketsuppiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään ihmiset tekevät lapsia jos eivät pysty elättäämään heitä. Jos olisin sä olisin vaikka ulos mennyt kerämään pulloja sen 1 € verran .
Suıh ınotto ostarin vessassa veisi 5-7 minuuttia ja tuottaisi sinulle verovapaana 50-75 €. Mutta ei ilmeisesti kelpaa helppo raha kun siihen liittyy työnteko. Sitten saat ihan vapaasti kuunnella lapsesi valitusta eikä uhriutumisesi kiinnosta ketään.
Vierailija kirjoitti:
No et viisivuotiaalle puhu tuollaisia! Keksi jotakin muuta.
Miksei viisivuotiaalle voisi puhua rahasta? Tottakai voi ja pitääkin!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
X-tra tomaattiketsuppi 1kg, 0,49/kpl eli 0,49 €/kg Prismasta
Mikä on saman kokoisen sinappipullon hinta? Olen sen verran porvari että minulla varaa ostaa jopa Meiran vastaavia tuotteita,
Itse taas olen köyhä työtön, mutta suostun ostamaan vain kallista Heinzin ketsuppia.
Kyllä ketsuppia pitää olla. Kuka ei osta lapselleen ketsuppia, häh? Sinapin vielä ymmärtäisin, eihän sitä hevon kukkua syö kukaan. Ketsuppipullo mätters!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään ihmiset tekevät lapsia jos eivät pysty elättäämään heitä. Jos olisin sä olisin vaikka ulos mennyt kerämään pulloja sen 1 € verran .
Olen eri, mutta mistä löytää pulloja tuollaista määrää? Itse olen poiminut nyt kesäkaudella kaikki pullot ja tölkit, mitä on tullut vastaan, ja saldo oli yksi iso kokispullo uimakopista, yksi colatölkki tien varresta ja yksi kaljatölkki. Ja nämä siis 3 kk:n aikana. Jos nyt lähtisin etsimään ketsuppirahoja, en todennäköisesti löytäisi mitään, tai sitten korkeintaan yhden tölkin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kaikesta olet tinkinyt ap, siis sen ketsupin lisäksi?
Toivottavasti sinulla ei mene rahas tupakkaan, alkoon, limuihin, kahviin tms.
Miksi kahvia ei saisi ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Ketsuppi on kyllä niin halpaa, että ihme on, jos siihen ei ole varaa. Toisaalta, lapsen olisi ihan hyvä oppia eroon siitä, joten anna kitistä jos kitisyttää. Kyllä se ennen pitkää lopettaa, jos vain sanot ettei ketsuppia nyt ole tarjolla.
Halpaa tai ei mutta aloittaja kertoi että ovat karsineet ylimääräistä pois, eli ketsuppi ei muun muassa ole välttämätön. Ovat ilmeisesti karsineet siis myös muita tuotteita.
Eikä mielestäni ole edes terveellistä jos sitä joka päivä syö.
Lapsi kitisee muutaman päivän mutta tottuu, ei pidä tosiaan antaa periksi, nätisti voi asiasta mainita.
Lapselle ketsuppia kirjoitti:
Laita tilinumero, mä laitan sulle ketsuppipulloon rahan.
Hyvä idea. Olen mukana.
Nyt sitten vaan tukikonserttia pystyyn ja ties vaikka pääsisi television johonkin avautumisohjelmaan.
Lööppikamaa joka tapauksessa.
Nyt vaan toimeksi!
Ei lapsen ymmärrys ole ongelma vaan oma ymmärryksesi. Laita korvatulpat. Pettymyksensieto on tärkeä taito, jonka lapsesi oppii nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulla ei mene rahas tupakkaan, alkoon, limuihin, kahviin tms.Miksi kahvia ei saisi ostaa?
Jos raha ei riitä edes ketsuppiin niin kannattaa se silloin varmaan ennemmin käyttää ravintoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulla ei mene rahas tupakkaan, alkoon, limuihin, kahviin tms.Miksi kahvia ei saisi ostaa?
Jos raha ei riitä edes ketsuppiin niin kannattaa se silloin varmaan ennemmin käyttää ravintoon
Toisaalta aika moni pystyy jättämään aamupalan väliin, kun juo kahvia. ja lopulta tulee halvemmaksi juoda aamulla vain kuppi kahvia kuin syödä aamupala. Lisäksi kahviin tottunut saa todennäköisesti päänsärkyä tai voimakasta väsymystä, jos yht'äkkiä lopettaa kahvin juomisen, ja edelleen luulen, että kahvinjuonti tulee halvemmaksi kuin vaikka särkylääkkeet. Toki voi vaihtaa halvempaan kahviin, esim. väliaikaisesti käyttää pikakahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen verran liikaa, ikävä kyllä...
ap
Käypä kuule kävelyllä, 4-7 tölkin palauttamisella, kaupasta riippuen, saat sen ketsuppipullon. Mutta ihan toinen juttu on, että ei kannattaisi opettaa lasta syömään ketsuppia niin ettei ilman tule toimeen. Se ei mitään terveellistä tavaraa ole.
ketsuppi on kyllä ihan terveellistä. Siinä on runsaasti lykopeenia, joka on vahva karotenoidi.
ketsupissa on muistaakseni 5x enemmän lykopeenia kuin samassa määrässä tomaattia.
Ketsuppi on täten ihan "superfood".
Perhe jossa ei rahaa lapsen ketsuppiin mutta molemmat vanhemmat tupakoi ja viikonloppuisin menee laatikko kaljaa?
Oisko parempi kun työnnät lapsen takaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen verran liikaa, ikävä kyllä...
ap
Käypä kuule kävelyllä, 4-7 tölkin palauttamisella, kaupasta riippuen, saat sen ketsuppipullon. Mutta ihan toinen juttu on, että ei kannattaisi opettaa lasta syömään ketsuppia niin ettei ilman tule toimeen. Se ei mitään terveellistä tavaraa ole.
ketsuppi on kyllä ihan terveellistä. Siinä on runsaasti lykopeenia, joka on vahva karotenoidi.
ketsupissa on muistaakseni 5x enemmän lykopeenia kuin samassa määrässä tomaattia.
Ketsuppi on täten ihan "superfood".
Ohis, mutta ilahduttavaa huomata, että joku muukin on tietoinen tästä. Olen joskus puhunut ihmisille lykopeenista, mutta se on herättänyt lähinnä hilpeyttä, kun luulivat keksineeni koko jutun omasta päästäni. Mutta oikeassa olet, ketsupissa on lykopeenia, joka on terveellistä!
S-marketissa ketsuppi litran puteli 0,45 euroa.