Kun avioseksi loppuu; tyydyt tilanteeseen, korvaat itsetyydytyksellä, lähdet vieraisiin vai jokin muu luova ratkaisu?
Varmasti muillakin kuin minulla on kokemuksia seksin hiipumisesta ja jopa täydellisestä loppumisesta pitkäaikaisessa parisuhteessa. Syyt, jotka ovat johtaneet tilanteeseen, ovat aina yksilöllisiä ja tapauskohtaisia. Niistäkin voit kertoa, mutta enemmän kiinnostaa, miten olet ratkaissut ei-toivotun tilanteen: tyytymällä todellisuuteen, täyttämällä tarpeesi itsetyydytyksellä, lähtemällä etsimään seksiä muualta, lähtemällä kokonaan pois parisuhteesta, jollain muulla luovalla tavalla.
Asiallisista pohdinnoista voi olla arvokasta apua ongelman ytimessä eläville. Kiitos.
Kommentit (32)
Ekasta liitostani lähdin ton takia. Kun ei ollut toisella osapuolella halua korjata tilannetta niin se oli helppo päätös. Sama juttu nykyisen kanssa. Jos seksi loppuu ilman selvää syytä kuten sairautta eikä toinen halua tilannetta korjata niin mitäpä siihen jäämään.
Olen ollut koko ikäni pitkässä parisuhteessa, jossa on seksiä ja vaimon haluja vielä riittänyt. Mutta olen jo vuosia miettinyt mitä tekesin, jos vaimon halut loppuisi kokonaan. Joskus leikilläni vaimolle tokaissutkin, että jostain yksin jääneestä tutusta naisesta saisi hyvän kakkosvaimon, mitä voisi käydä välillä hoitamassa jos kotona on hiljaisempaa. Vaimon mielestä ei ole ollut ollenkaan hyvä juttu ja olen ollut aistivinani mustasukkaisuutta. Me molemmat olemme kuitenkin alusta lähtien olleet sitä mieltä, että parisuhteessa on seksiä ja niin kauan kuin on, ei toinen saa käydä vieraissa. Meillä minä olen ollut koko ajan se halukkaampi osapuoli ja tuo puolileikillään oli puolitosissaan. Eli voisin käydä auttamassa yksinäisiä tuttuja. Nyt meillä on ikää yli 60v ja seksielämä vähän hiipumaan päin vaimon puolelta. Jos nyt niin huonosti kävisi, ettei enää pystyisi naimaan, niin uskoisin, että pääsisimme sopimukseen siitä, että kävisin välillä naimassa vieraissa. Rakastamme toimiamme, joten tiedämme olevamme loppuiän yhdessä.
Onneksi olemme aina pystyneet keskustelemaan seksistä ja kaikesta muustakin asiasta.
Ei ole kokemusta seksin tyrehtymisestä kokonaan, joten tämä ei välttämättä vastaa kysymykseen. Joka tapauksessa, jos avioliitossani näin kävisi, niin veikkaan että korvaisin itsetyydytyksellä. Meillä on tässä 25 vuoden ajalta jo niin paljon yhteistä, että pelkkä seksin loppuminen ei tekisi sitä tyhjäksi, ellei siihen sitten liittyisi jotakin muutakin kitkaa.
Tietyssä mielessä teenkin sitä jo pienessä mittakaavassa. Tavallaan täydennän omaa seksiäni itsetyydytyksellä, koska itseäni kiinnostaa hieman laajempi kirjo kuin vaimoani, ja näitä alueita sitten harrastan fantasioimalla. Voisin kuvitella että jos vaimon halut hiipuisivat (epätodennäköistä), niin pystyisin laajemminkin hoitamaan tarpeeni sillä tavalla. Ainakin siinä tapauksessa, että ei tulisi mitään syyllistämistä tai nalkutusta että pitääkö sitä hyi taas runkata, vieläkö se muka jaksaa kiinnostaa.
Kaikilta tähän mennessä kantaa ottaneilta painavia pohdintoja ja täyttä asiaa, joissa tuntuvat aidot omat kokemukset, pitkälliset pohdinnat ja tilanteen aiheuttama epävarmuus. Kiitos.
Itsekin painiskelin vuosia kasvavan ongelmavyyhden kanssa. Mietin miettimästä päästyäni, onko seksi niin tärkeä osa-alue parisuhdetta, että sen takia kannattaa irtautua kokonaan muutoin asiallisesti toimivasta avioliitosta.
Minulla on sellainen käsitys (saatan olla väärässä), että yleensä naista pidetään "pettävänä lenkkinä" seksihaluissa ja että miehet kärsivät useammin puutteesta parisuhteessa. Meillä kuitenkin minä, nainen, riuduin vähenevän, yksipuolistuvan ja lopulta kokonaan ehtyneen seksin kanssa.
Masturbointi, vaikka sinänsä mahtavaa onkin, oli kuitenkin yksinäistä korviketta. Maksullisia gigoloita en harkinnut, koska seksistä ei mielestäni makseta rahalla. Oheissuhde olisi sekoittanut perhe-elämän pahemman kerran salailuineen.
Lopulta otin eron. Selkeä ja lopullinen ratkaisu. Kerran se kirpaisi, mutta nyt en kadu.
Ratkaisin toistaiseksi asian niin, että ihastuin toiseen mieheen ja tyydyttelen itseäni fantasioimalla hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Kun avioseksi loppuu, loppuu avioliittokin.
Äkisti ajateltuna kuulostaa liian yksinkertaiselta tulkinnalta ja ratkaisulta, MUTTA kun todellisuutta pysähtyy miettimään, sisältävät nuo 5 sanaa totuuden siemenen sijaan kokonaisen totuuden siemensyöksyn.
Vierailija kirjoitti:
Kun avioseksi loppuu, loppuu avioliittokin.
Näin meilläkin. Paitsi jos se johtuu esim. sairaudesta. En kestäisi tilannetta jossa vaimo ei enää haluaisi minua, vaikka itse haluaisin vaimoa. Toistaiseksi kaikki hyvin, ja seksiä joka päivä. Yli 20v ollut.
Meiillä vaimo lopetti seksin kokonaan, kun täytti 55, ei sairauden takia vaan puuttuvan halun. Löysin parin vuoden kuluttua naapurikaupungista 60 km päästä viehättävän 50-vuotiaan naisen, joka ryhtyi suhteeseen, vaikka sanoin, että tuskin eroan. Kun vaimo sai suhteemme selville, hän sanoi, ettei halua erota talousasioiden vuoksi. Pitäisi ostaa kaksi uutta asuntoa, hieno, kallis kesähuvila jäisi vain toiselle, sijoitusasuntoja pitäisi myydä (eivät käy meille asunnoiksi), jne.
Hän sallii minulle kaksi iltaa viikossa klo 17-23, jolloin voin vierailla toisen naisen luona. Näin on mennyt jo vuosia. Nyt korona sotki tilannetta kun Uusimaakin oli suljettu. Myös kesällä tapaamiset ovat harvempia, mutta sitäkin kiihkeämpiä. En valita kun kumpikaan nainen ei ole eroni kannalla. Ja kaikkien seksitarve tulee tyydytetyksi.
Itsellä sikäli outo tilanne, että minulla on ikää 33 vuotta, ja avopuolisolla 35 vuotta. Naiseni on siis minua kaksi vuotta vanhempi. Noin pariin vuoteen en ole saanut seksiä kuin vain joskus. Aina on joku syy miksi ei käy.
Olen itse löytänyt itseäni huomattavasti vanhemman naisen salasuhteeseen. Salarakkaalla ikää on jo 61 vuotta, mutta seksihaluja on sitäkin enemmän. En ole ylpeä itsestäni, mutta ainakin voin tyydyttää haluni. Ei ne seksihalut siis iästä ole kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sikäli outo tilanne, että minulla on ikää 33 vuotta, ja avopuolisolla 35 vuotta. Naiseni on siis minua kaksi vuotta vanhempi. Noin pariin vuoteen en ole saanut seksiä kuin vain joskus. Aina on joku syy miksi ei käy.
Olen itse löytänyt itseäni huomattavasti vanhemman naisen salasuhteeseen. Salarakkaalla ikää on jo 61 vuotta, mutta seksihaluja on sitäkin enemmän. En ole ylpeä itsestäni, mutta ainakin voin tyydyttää haluni. Ei ne seksihalut siis iästä ole kiinni.
Juu eivät ole iästä kiinni. Mutta näköjään mies on aina mies, ja puhuu "voin ainakin tyydyttää haluni".
Mites se ketju joka poistettiin, " miehet surkeita rakastajia vai mietn sen meni".. eivät miehet itsekkäitä ole.. me vaan LUULLAAN nin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu eivät ole iästä kiinni. Mutta näköjään mies on aina mies, ja puhuu "voin ainakin tyydyttää haluni".
Mites se ketju joka poistettiin, " miehet surkeita rakastajia vai mietn sen meni".. eivät miehet itsekkäitä ole.. me vaan LUULLAAN nin!
Joo hei, muistio sille joka sen ketjun poistatti: huono ajatus. Sama homma leviää aina kymmeneen naapuriketjuun poiston jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo hei, muistio sille joka sen ketjun poistatti: huono ajatus. Sama homma leviää aina kymmeneen naapuriketjuun poiston jälkeen.
Tottakai. ei asia häviä minnekkään vaikka miten ketju poistetaan. Eikä aihe, vaikka miehet haluaisivat sen kuoliaaksi vaientaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan vaimo on lopettanut seksin suhteesta, eli laiminlyö suhdetta, eikä välitä kumppanistaan. Miten oikein saat tämän miehen itsekkyydeksi?
Kun seksi loppui, löysin tuttavapiiristä salarakkaan hän kärsi samasta ongelmasta kuin minä se oli minun ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan vaimo on lopettanut seksin suhteesta, eli laiminlyö suhdetta, eikä välitä kumppanistaan. Miten oikein saat tämän miehen itsekkyydeksi?
Tottakai on ain yksittäistapauksia puoleen ja toiseen, eihän kaikki miehet tietenkään ole itsekkäitä tai huonoja rakastajia; eivätkä kaikki naiset pihtaa. Miksi pitäisi yleistää.
Se on mennyt vaiheittain
1. tyytyy tilanteeseen ja hoitaa itse itsensä
2. yrittää vielä, ja vetoaa toiseen, että jos toinen voisi edes vähän auttaa (jos ei muuten niin kielllä, sormilla)
3. tyytyy uudestaan tilanteeseen, hoitaa itse itseään, taistelee katkeroitumista vastaan
4. selittää toiselle, että suhde ei voi jatkua tämän seksin hiipumisen takia, lähtee pois suhteesta
5. nuollaan haavoja, itketään loppunutta suhdetta, etsitään laastari tai pari, ja löydetään uusi parempi suhde
Toistaiseksi tyytynyt vuosia jo tilanteeseen ja omatoimisuuteen. Vaimoa ei kiinnosta enää muut kuin omat harrastuksensa.
Mielessä kuitenkin pyörii asia jatkuvasti.
Käydäkö muualla, onko maksulliset ratkaisu?
Lähteäkö muuten suht kelvollisesta /sisaruksellisen kaltaisesta suhteesta kun se yksi asia ei enää toimi vaikka itsellä olisi haluja? Kiinnostuneita kyllä on tutuissakin, tuntemattomista en tiedä, kaipa niissäkin voisi vielä hyvä vaihtoehto löytyä.
Ei tämä yksinäinen elämä parisuhteessa helppoa ole.
M50+