Akateemisia TYÖLLISTÄVIÄ koulutuksia?
^
Kommentit (24)
Ei kaikilla opeilla ole hyvä työtilanne. Kyllä opettajienkin paikoista taistellaan.
Lääkäri ja eläinlääkäri.
Valtaosa akateemisista aloista ei valmista tiettyyn ammattiin, jolloin työllistyminen on hyvin pitkälle kiinni omasta aktiivisuudesta eikä niinkään opiskellusta alasta.
Olin työttömänä ja hankin opettajan pätevyyden. Olen edelleen työtön, jokaista paikkaa hakemassa on n. 30 pätevää opettajaa.
Erityisopettaja tai lastentarhanopettaja, varma vakituinen paikka heti. Muut opet saavat lähinnä määräaikaisia alkuun. Psykologeista on pulaa esim. kouluissa ja neuvoloissa, mutta esim. työterveyteen vaikea päästä. Teknisillä aloilla työllisyys ihan ok, mutta jos putoat kelkasta vaikea päästä takaisin. Lääkärit ja hammaslääkärit pystyvät sanelemaan työehtonsakin. Farmaseutteja haetaan tällä hetkellä paljon.
Psykologeista on pulaa, mutta palkan maksajia ei kuntapuolella ole. Opettajaksi on turha pyrkiä, sillä opettajien tarve vähenee rajusti lähivuosikymmeninä.
Lääkis taitaa olla ainoa tällä hetkellä takuuvarma työllistäjä. Eikä siitäkään ole pitkä aika, kun lääkäreitä oli joukoittain työttömänä, olisiko 10-20v?
Minkä aineen opettaja olet? Itse hankin opettajan pätevyyden entisen tutkinnon päälle lukemalla pedagogiset ja luokanopen monialaiset. Töitä on riittänyt hienosti, vaikka ollaan yliopistokaupungissa ja pk-seudun ulkopuolella. Itsellä opetettavat aineet matematiikka ja kemia + luokanopettajan pätevyys.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 19:41"]
Olin työttömänä ja hankin opettajan pätevyyden. Olen edelleen työtön, jokaista paikkaa hakemassa on n. 30 pätevää opettajaa.
[/quote]
No, ei ollut työttömänä. Työttömiä lääkäreitä oli lama-aikana pahimmillaan ihan muutama ja siitä Lääkäriliitto sai kauhean hepulin ja heti koulutusmääriä leikattiin. Kaikilla aloilla oli silloin työttömyyttä ja lääkäreillä kaikista vähiten.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:02"]
Lääkis taitaa olla ainoa tällä hetkellä takuuvarma työllistäjä. Eikä siitäkään ole pitkä aika, kun lääkäreitä oli joukoittain työttömänä, olisiko 10-20v?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 19:41"]
[/quote]
Jotain kaupan kassan hommia hakee 5-kertainen määrä, eli ole onnellinen vähästä kilpailusta.
PUHETERAPEUTTI! Koulutus akateeminen. Logopedian opinnot on se mitä pitää suorittaa jotta voi pätevöityä puheterapeutin ammattiin.
Historia, filosofia, bioteknologia, sukupuolentutkimus, etnologia, taidehistoria.. Siinä muutama varma työllistäjä!
Opettaja.