Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alatie vai sektio 3. asteen repeämien jälkeen?

Vierailija
05.09.2014 |

Tuli mieleen tuosta alatie VS sektio -keskustelusta. Synnytin esikoisen alateitse, suht nopea normisynnytys, mutta paikat eivät antaneet pätkääkään periksi. Minulle leikattiin episiotomia, emättimen sisään tuli repeämiä ja ulompi sulkijalihas katkesi, eli sain 3. asteen repeämät. Minut ommeltiin nukutuksessa laikkaussalissa, enkä päässyt heti miehen ja lapsen luo. Olin aika kauan kipeä, mutta nyt 1,5 vuotta myöhemmin lähes parantunut. Ainoastaan peräaukon tienoille on jäänyt tunnottomuutta ja vessassakäynti on välillä vaikeaa. Haluaisin toisen lapsen. Sairaalasta lähtiessä kätilöt ja lääkärit suosittelivat sektiota jos joskus saan vielä lapsia, ja itsekin olin aluksi sen kannalla. Toisaalta, kaikesta huolimatta alatiesynnytys oli omalla tavallaan hieno kokemus ja haluaisin kokea sen uudelleen. Ainoa pelkoni on, että repeän uudelleen yhtä pahasti (tai pahemmin!), eikä enää saada korjattua... Oletteko synnyttäneet uudelleen alateitse vaikeiden repeämien jälkeen? Miten kävi? Olisiko sittenkin kannattanut pyytää sektio?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio

Vierailija
2/5 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei repeämät ennakoi uusia repeämiä. Huono tuuri vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 17:16"]

No ei repeämät ennakoi uusia repeämiä. Huono tuuri vain.

[/quote]

Niin olen kuullut, että ekan synnytyksen repeämät eivät suoraan tarkoita, että repeää uudelleen... Mietin vain, miten katkera olisin, jos ottaisin riskin ja sitten repeäisin taas ihan törkeän pahasti. :/ Toisaalta, eihän sektiokaan riskitön ole... Perhana!

-ap

Vierailija
4/5 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arpikudos ei jousta yhtä hyvin kuin terve, vahingoittumaton iho. Repeää tai ei, mutta kuuntelisin hoitohenkilökunnan suositusta tuossa asiassa.

Vierailija
5/5 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että kun raskaudut, raskaus päättää puolestasi kummalla tavalla vauva syntyy. Voi olla etinen istukka tai lukuisia muita syitä joilla päädyt sektioon. Toisaalta jos haluat kokeilla alakautta, tuskin sinua estetäänkään.

ystäväni repesi oikein kunnolla esikoisen synnytyksessä(aika samoin taisteluvammoin kuin sinäkin). seuraava syntyi 2v myöhemmin alakautta eikä tullut edes nirhaumaa.

itselläni esikoinen syntyi ahtaan lantion vuoksi sektiolla (lantio kuvattiin ja mitattiin jopa) ja kolme seuraavaa lasta alakautta ihan ongelmitta. ja se sektioitu esikoinen oli kooltaan kaikista pienin :) eli niin ne ammatti-ihmistenkin arviot elää ajan myötä...

Eli:raskaudu ensin ja kysele uutta arviota sitten kun  synnytystapa-arvio on ajankohtainen. Voi ollakin, että suosittelevat nyt alatiesynnytystä, jos kaikki ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä