Missä iässä vanheneminen alkaa kunnolla?
Kun huomaa ettei ole enää nuori ja tuntuuko se pahalta?
Kommentit (20)
Kun täytin 60, aloin tuntea itseni vanhaksi. Nyt olen 63 ja odotan eläkkeelle pääsyä 1,5 vuoden kuluttua. Työpäivän jälkeen ei meinaa jaksaa mitään ylimääräistä ja joka paikkaan sattuu.
Monella on ollut niin, että viimeiset 2 vuotta ennen eläköitymistä ovat todella raskaita. Niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Nelikymppisenä alkoi tuntua että ikääntymistä on havaittavissa, kun lapsi aloitti koulun. Oli paljon äitejä, jotka olivat niin paljon minua nuorempia. Yhtään ei lohduta, että vaihdevuodet ja murrosikä saattavat osua samaan aikaan.
Hmm, mitä tarkoitat "kunnolla"? 47-vuotiaana huomaan kyllä olevani reilusti keski-ikäinen, mutta en ole vielä mitenkään raihnainen tai vanhus. Elämä on edelleen aktiivista ja hyvää.
Eikä tämä minusta pahalta tunnu, kuuluu elämään, mutta onhan tässä omanlaistaan haikeutta. "Haihtuvi nuoruus niin kuin vierivä virta..."
Täytyy vain osata luopua asioista, joihin ei enää kykene, ja ottaa niiden tilalle jotakin uutta. Ei elämä vain nuoruuteen rajoitu.
45 ikävuoden jälkeen olen huomannut että ei esim. työpäivästä palaudu samalla lailla kuin ennen. Samoin noihin aikoihin kasvoissa alkoi näkyä vanheneminen kiihtyvällä tahdilla.
2v kuukautisten loppumisen jälkeen alkoi mulla mummoutuminen.
Mulla alkoi kans yt 48-vuotiaana. Tuntuu hirveältä. En tiedä sitten, miten se niin yks kaks alkoikin, vai onko syynä korona ja sen aiheuttama maskinpito töissä ja se, että on ehkä vähemmän menoja, kuin aikana ennen koronaa… 😥
Vierailija kirjoitti:
45 ikävuoden jälkeen olen huomannut että ei esim. työpäivästä palaudu samalla lailla kuin ennen. Samoin noihin aikoihin kasvoissa alkoi näkyä vanheneminen kiihtyvällä tahdilla.
Jooja itsellä on niin, että ei todellakaan voi valvoa missään juhlissa edes kello 01:een, muuten menee koko seuraava päivä vain täysin toipuessa… 😔Olen siis 48v kun tuon huomasin.
Äitini sanoi, että toimintakyky alkoi merkittävästi heikentyä 70+ vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kun täytin 60, aloin tuntea itseni vanhaksi. Nyt olen 63 ja odotan eläkkeelle pääsyä 1,5 vuoden kuluttua. Työpäivän jälkeen ei meinaa jaksaa mitään ylimääräistä ja joka paikkaan sattuu.
Täytin 59 ja nyt jo tuntuu ettei jaksa mitään.
N. 95 vuotiaana voi jo hieman kolottaa.
75 v näyttää olevan kulminaatioikä.
Sitä ennen vanheneminen tapahtuu pikku hiljaa.
Täytin alkuvuonna 70 ja nyt kesällä on alkanut tuntua, että olen vanha. Aloitekyky on heikentynyt eikä mikään enää oikein huvita. Ilmoittauduin vielä heinäkuun alussa muutamiin syksyn harrastuksiin, mutta nyt kaduttaa. Yhä enenevässä määrin olen alkanut ajatella, että perälauta häämöttää. Jos vielä jotakin aion tehdä, niin se on tehtävä aika pian, muuten jää tekemättä.
On tutkittu, että noin 35 ikävuoden jälkeen alkaa kroppa pikkuhiljaa rapistumaan ja ryppyyntymään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, olen nelikymppinen.
Yksilöllistä. Myös elintavoilla on vaikutusta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
75 v näyttää olevan kulminaatioikä.
Sitä ennen vanheneminen tapahtuu pikku hiljaa.
Siltä vaikuttaa. Täytin hiljattain 75v ja olen pitänyt itseäni kunnossa monin tavoin. Nyt alkaa ikä tuntua niin, että palautuu hitaammin kuin ennen.
Onneksi saan yleensä hyvin nukuttua ja silloin kun on huonompi yöuni, se tuntuu heti.
Alkoi n. 48v ja ei mieltäylentävältäkään tuntunut.