Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko hylännyt läheisen, jolla mielenterveysongelmia? Minä aion tehdä niin.

Vierailija
15.08.2021 |

Nyt tuntuu siltä että tämän astian ääri on saavutettu. Läheiseni on raskas, täysin itsekeskeinen ja vaatii apua omilla ehdoillaan.

Tiedän kyllä, että nämä kuuluu taudinkuvaan, mutta enää se tieto ei auta omaan jaksamiseen. En vaan enää pysty tähän.

Onko muilla kokemuksia tällaisesta tilanteesta? Jos et ole enää auttanut tai pitänyt yhteyttä / vastannut, onko se lopullisesti ollut siinä, vai onko vain tauko riittänyt?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hylännyt alkoholistivanhempani.

Ja moni on hylännyt minut masennukseni ja työkyvyttömyyseläkkeeni vuoksi.

Vierailija
22/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso sanoi moro ja näkemiin.Mene sinä länteen minä lähden itään.

Lääkäri kirjoitti ketipinor reseptin.Sitten tuli Kelasta postia.Mt-eläke 46-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinut myös hylätään jos joskus sairastut vakavasti. Kannattaa myös miettiä toisinpäin asioita , että itsekin voi sairastua joskus. Hienolta ihmiseltä kyllä kuulostat ...

Tätähän tämä nykyaika. Minä olen, minä kuormitun, minä ja minä. Eipä sillä jokainen käyttäkööt elämänsä miten haluaa.

Mielenterveysongelmainen voi oikeasti olla persoonaltaan todella vaativa, hankala ja takertuvainen. Tai tarvia jatkuvaa vakuuttelua ja kannattelua, ei pysty vastaamaan tai päättämään itse mistään mitään. Sairaudentunnoton. Tai vaatii tietynlaista kohtelua, hänet pitäisi huomioida tietyllä tavalla, ymmärtää ihan loputtomiin monenlaisia oikkuja-olkoonkin, että ne ainakin osittain johtuisivatkin psyykkisestä sairaudesta. Tällainen kannattelu ja hoitaminen ei kyllä kuulu pakosti kenellekään kaverille tai läheisellekään pitkässä juoksussa, eikä kukaan voi vaatia, että kenenkään "ei ammattilaisen" läheisen pitäisi pystyä tai jaksaa tuollaista loputtomiin. Ammattilaisten apua sellainen ihminen tarvii.

Joo, kuulostaa kyllä siltä, että pääosin tuossa on kyse jostain muusta kuin varsinaisesta psyykkisestä sairaudesta.

ohisohis

Vierailija
24/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinut myös hylätään jos joskus sairastut vakavasti. Kannattaa myös miettiä toisinpäin asioita , että itsekin voi sairastua joskus. Hienolta ihmiseltä kyllä kuulostat ...

Jaksatko sinä 10 kertaa päivässä soittavaa ihmistä joka loukkaantuu jos ei ole aikaa nähdä ja haukkuu itsekkääksi

Vierailija
25/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on itsekeskeistä, että hän haluaa apua omilla ehdoillaan. Eikö se ole nimenomaan hyvä ja toivottava asia. Vai vaatiiko jotain mahdotonta. Ei hänen ongelmansa hoitaminen voi olla sitä että joku muu kontrolloi ja määrää, sehän ei häntä paranna. 

Vierailija
26/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaksatko sinä 10 kertaa päivässä soittavaa ihmistä joka loukkaantuu jos ei ole aikaa nähdä ja haukkuu itsekkääksi

Minulla on tällainen läheinen. Vastaan hänelle kerran pari viikossa, sen mukaan miltä tuntuu. 

Kokonaan välien katkaiseminen on aika ekstremeä, muuta oman voinnin mukaan.

eri

Vierailija
27/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa hylätä. Itselläni ainakin eräs alkoi roikkua niin, että olis pitänyt olla koko ajan käytettävissä ja ymmärtämässä. Mulla ei ole koulutusta tuohon ja olin jo pari vuosikymmentä kuunnellut hänen omituisia kuvioitaan. Kun aloin panna hanttiin, hän haukkui mut. Siinä näin sopivan pakotien ystävyyssuhteesta. Otti myöhemmon yhteyttä toivoen, että palattais taas samaan kuin ennen. No deal. Pärjään ilman häntä.

Mt-vammaiset saa ammattilaisilta apua. Taviksella (ainakin itselläni) alkoi pää hajota pyörityksessa.

Vierailija
28/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut hylkäämään monia mt-ongelmaisia ja myös ns "terveitä" jatkuvan huonon käytöksen vuoksi. Nuorena se tuntui väärältä mutta kantapään kautta opin, että se on ainoa järkevä tapa jos haluan itse säilyttää oman elämäniloni. Minullakin on rajat ja oikeudet.

Vierailija
29/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen mt ongelmainen on oma persoonansa. On helppoja ja on todella vaikeita mt ongelmaisia. Harvemmin kuitenkaan se mt ongelmainen on kuin Nalle Puhin Ihaa aasi. Leppoisa ja hiljainen. Monella on mt ongelmien lisäksi persoonallisuushäiriö ja se tekee niistä äärimmäisen raskaita, jopa vaarallisia muille.

Vierailija
30/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole kokenut läheisen mielenterveysongelmia kun tällaista kommentoit. Aina ei ole kyse masennuksesta joka sekin on toki raskasta. Voi olla aggressiivista ja harhaista käytöstä, raivokohtauksia, silmitöntä haukkumista, perättömiä syytöksiä. Ei siinä voi, osaa eikä jaksa auttaa.

Vierailija
31/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on itsekeskeistä, että hän haluaa apua omilla ehdoillaan. Eikö se ole nimenomaan hyvä ja toivottava asia. Vai vaatiiko jotain mahdotonta. Ei hänen ongelmansa hoitaminen voi olla sitä että joku muu kontrolloi ja määrää, sehän ei häntä paranna. 

Hyvä ja toivottava asia olisi se, että hakee apua ammattiauttajilta eikä vaadi sitä yksipuolisesti tuttaviltaan. Ei hänkään saa kontrolloida ja määräillä muita ihmisiä.

Vierailija
32/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän tämä nykyaika. Minä olen, minä kuormitun, minä ja minä. Eipä sillä jokainen käyttäkööt elämänsä miten haluaa.

No ei sitä toista tarvitse loputtomiin kannatella oman terveytensä uhalla. Olen myös törmännyt mielenterveysongelmaiseen ja lopulta oli pakko laittaa välit poikki. Mikään hoito ei kelvannut ja kaikkien olisi pitänyt pyöriä tämän henkilön pillin mukaan. Vaikka olisi mikä sairaus niin johonkin se raja on vedettävä.

Vierailija
33/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä/lähisuvussa mulla on ainakin 5 ihmistä joilla on voimakkaita väkivallantekijän traumoja. Ne traumat on jo niin pahoja ettei ne henkilöt enää edes yritä auttaa itseään, ei edes yritä käsitellä omia ongelmiaan, ei ikimaailmassa suostu kuuntelemaan ketään, vaan ne vain yrittää tehdä muille väkivaltaa. Joten joo, oman turvallisuuteni vuoksi jouduin "hylkäämään" heidät tai siis katkaisemaan välit ja hakemaan lähestymiskieltoa.

Vierailija
34/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on sairas, hänelle tehdään hoitosuunnitelma ja sitä noudatetaan. Ei syöpäsairaskaan lähde (toivottavasti) ehdottelemaan hänelle sopivaa hoitoa, joka toteutetaan potilaan omilla ehdoilla. Jos hoitoon ei pysty sitoutumaan, ennuste ei välttämättä ole kovin hyvä. Miksi mielenterveyspotilaan hoito pitäisi toteuttaa potilaan omien toiveiden mukaan? Kun se toive voi olla ihan mitä vain meditaatiosta akupuntioon ja kaikesta lääkityksestä ja terapiasta kieltäytymistä. Jokainen saa toki itse päättää ottaako hoitoa vastaan, itsehän hän joutuu sairautensa kanssa elämään.

Vierailija
35/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko mielenterveysongelmista kyse, jätin kaveri koska hänen tärkein puheenaiheensa oli kavereittensa jatkuva pilkkaaminen ja vähättely, pilkkas varmaan minuakin seläntakana samoin kun muitakin, en vaan enää jaksanut kuunnella.

Vierailija
36/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää aidosti kun sanotaan että mt-ongelmaiset ovat vaikeita/hankalia, itsekkäitä ja kaatavat pahan olonsa muiden päälle.

Olen sairastanut vuosien ajan masennusta ja on myös muita ongelmia. Silti olen hyvin empaattinen, sydämellinen ja kiltti muita ihmisiä kohtaan. Olen ollut liiankin kiltti, olen ihan joutunut harjoitella itsekkyyttä ja vain itseni ajattelemista. Olen aina auttanut ja kuunnellut muita ja minua pidetään mukavana ihmisenä ja ystäviä on monia.

Mitä minä en nyt ymmärrä vai johtuuko masennukseni osin liiasta kiltteydestä? Se keskitie kun olisi paras tie kulkea. En millään tunnista itseäni noista kuvauksista, kuulen sina muilta kuinka olen aito ja mutkaton ja minun kanssani on helppo jutella ja olla. Masennus on kai jo niin iso osa minua että se ei kaada minua alleen vaan olen toimintakykyinen vaikka toisinaan on myös huonoja päiviä.

Ihmisillä voi olla monenlaisia mielenterveydellisiä ongelmia, ja masennus ei ole niistä pahimmasta päästä. Ihan eri asia on esimerkiksi skitsofreniaa sairastava, joka ei suostu syömään lääkkeitä. Jos oireina on sairaudentunnottomuuden lisäksi vielä agressiivisuus, niin ei ihme jos ihmiset ei jaksa.

Ok, varmasti näin se onkin kuten sanoit ja myös eräs toinen kommentoija. Itse olen hyvin tietoinen sairaudestani ja saanut kuulla osaavani käsitellä asioita syvällisesti ja realistisesti. Siitä huolimatta lääkitys ja terapia eivät ole auttaneet niin että masennus paranisi kokonaan. Olen todennäköisesti onnekkaampi kuin moni muu ja kiitollinen siitä, vaikka toisinaan mieli mustenee ja elämänilo häviää päiväksi pariksi.

Sairaudentunnoton, ripustautuva tai pahan olonsa jatkuvasti toisen päälle ”oksentava” on varmasti pidemmän päälle äärimmäisen raskas. Itseään on suojeltava eikä kaikkia pysty, osaa ja voi auttaa kuka tahansa.

Vierailija
37/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on sairas, hänelle tehdään hoitosuunnitelma ja sitä noudatetaan. Ei syöpäsairaskaan lähde (toivottavasti) ehdottelemaan hänelle sopivaa hoitoa, joka toteutetaan potilaan omilla ehdoilla. Jos hoitoon ei pysty sitoutumaan, ennuste ei välttämättä ole kovin hyvä. Miksi mielenterveyspotilaan hoito pitäisi toteuttaa potilaan omien toiveiden mukaan? Kun se toive voi olla ihan mitä vain meditaatiosta akupuntioon ja kaikesta lääkityksestä ja terapiasta kieltäytymistä. Jokainen saa toki itse päättää ottaako hoitoa vastaan, itsehän hän joutuu sairautensa kanssa elämään.

Tämä. Jos ei hoito ja apu kelpaa, niin sitten niitä ei tulisi toisilta vaatiakaan. On käsittämätöntä, että yhteiskunta sallii sen, että mt potilaat katsovat oikeudekseen pompottaa terveitä ja vaatia milloin mitäkin heidän ehdoillaan. 

Vierailija
38/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on ollut 3 ns ystävää jotka ovat uhkailleet itsarilla. kaikille olen sanonut SIITÄ VAAN samalla heistä on tullut entisiä ystäviä. HULLUJA MINÄ MINÄ NARSISTEITA EI TARVITSE TUKEA. loiset luulevat että he ovat jotenkin tärkeitä. jo kansan talouden kannalta on hyväksi että nämä loiset poistuisivat

Vierailija
39/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Nykyaikana ihmiset on hyviä kristittyjä? Hienoa kuulla tuo.

Jeesus uhrasi itsensä kaikkien ihmisten puolesta, jotta yhdenkään ihmisen ei enää ikinä tarvitse uhrata itseään. Kenenkään ei tarvitse uhrata itseään, ei mistään syystä, ei minkään puolesta, ei kenenkään puolesta.

Jos toisen ihmisen auttaminen tuntuu sinusta raskaalta, kuormittavalta, siltä että uhraat siinä itseäsi - niin lopeta se auttaminen. Enää yhtään älä itsestäsi uhraa tai Jeesus kuoli ristillä turhaan.

Jokainen käyttäkööt elämänsä miten haluaa? Niin. Kristitty käyttää elämänsä siten kuin Jeesus toivoo kristityn elävän - elää uhraamatta itseään.

Vierailija
40/42 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos ei hoito ja apu kelpaa, niin sitten niitä ei tulisi toisilta vaatiakaan. On käsittämätöntä, että yhteiskunta sallii sen, että mt potilaat katsovat oikeudekseen pompottaa terveitä ja vaatia milloin mitäkin heidän ehdoillaan. 

No millähän tavalla sinun mielestäsi "yhteiskunta" voisi estää tai kieltää ihmisten välisen kommunikoinnin? Viranomaiset kieltäisivät mt-potilaita pitämästä kehenkään yhteyttä?