Kummassa suurempi bensan kulutus: automaattivaihteisessa vai manuaalissa?
Kommentit (14)
-jos kaasuttelet hirveesti niin vie enempi löpöä
-jos koneesta ei ole pidetty huolta eli ei kunnossa vie enempi löpöä
-uuet autot vie yleensä vähiten löpöä
ja ihan sama onko kyseessä manuaali vai automaattivaihteinen
syytä en tiedä mut tutuilla on ihan identtiset autot, merkki, malli, moottorintilavuus, vuosiluku kaikki. toisella manuaali ja toisella automaatti. automaatti vie 10l/100km ja manuaali 6-7l/100km
Jos et jarruta vaihteilla niin vie enempi löpöä. Automaatilla sitä harvemmin tulee tehtyä.
Eihän automaattia voi pitää paikallaan ilman jarrua jos vaihde on kohdassa D (kuten se yleensä on ajon aikana...)
Manuaalilla pystyy itse vaikuttamaan enemmän kulutukseen mutta jos on kova kaasuttelemaan ja tekemään ääliömäisiä äkkikaasutus-jarrutus pyrähdyksiä niin kumpikin auto vie paljon bensaa.
Vierailija:
Eihän automaattia voi pitää paikallaan ilman jarrua
Ehkä mulla oli väärä sanavalinta, kun sanoin harvemmin tulee tehtyä. .mut kummiski :)
Olettaen siis, että autojen moottoritilavuudet sekä kuski ym.
reunaehdot pysyvät samoina.
Tietysti isompi moottorinen auto kuluttaa enemmän kuin pienempi,
ja raskas kaasujalka polttaa bensiiniä enemmän kuin taloudellinen
ajotyyli.
Ripeät kiihdytykset vievät vähemmän bensaa (ei tarkoita sitä että koko ajan ajetaan lutu pohjassa ja revitellään vaan nopeasti rajoitusnopeuteen), mieheni opiskelee juuri linja-autonkuljettajaksi ja siellä on taloudellista ajoa opeteltu ja ihan on mittareilla katsottu että säästöpossuun kilahtaa enemmän rahaa kun harrastaa ripeitä kiihdytyksiä!
(tai voit tehdä sen kerran). Manuaalissa ei mikään vaikuta vaihteisiin, manuaalilla voit ajaa isolla vaihteella ihan kengurupensalle asti mutta automaatissa kun nostat kaasulta jalan niin auto päättää mitä vaihdetta käytetään (eli et voi itse tehdä moottorijarrutuksia vaan automaatti päättää niistä vaihteista sinun puolesta).
Vierailija:
Kuule kyllä se linja-autokin...
Vierailija:
...
Ripeät kiihdytykset vievät vähemmän bensaa (ei tarkoita sitä että koko ajan ajetaan lutu pohjassa ja revitellään vaan nopeasti rajoitusnopeuteen), ...!
Linja-auto tai henkilöauto. Taloudellisinta on nopea kiihdytys matkavauhtiin. Katsokaa vaikka Motivan sivuilta jos ette usko. Löytyy kohdasta Kuluttajille > Taloudellinen ajaminen.
Ja sitten on myös dieseliä käyttäviä linja-autoja.
Dieseliä polttoaineena käyttävä auto muuten kuluttaa
vähemmän polttoainetta kuin _vastaava_ bensiiniä
käyttävä auto. Diesel-autoilla kannattaakin ajaa paljon
ja pitkiä matkoja.
Vaikka ajattelen tämän nyt naisenlogiikalla niin... jos heittää automaatissa vapaalle niin auto ei enää tiedä mitä vauhtia mennään tai mikä vaihde on tarpeen seuraavaksi. Sitten kun tulet mäen alle ja haluat jatkaa ajoa vaihteella (manuaalilla laittaisit vaikka 4silmään) niin ei se automaatti taida tietää mikä vaihde on laitettava silmään vaan se aloittaa sieltä 1 ja sen en usko tekevän hyvää moottorille ja vaihteistolle....
mutta myös diselautolla kannattaa ajaa taloudellisesti, ei se diselkään ilmaista ole!
Automaatissa.