Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kokeillut nyt viikon gluteenitonta ruokavaliota...

Vierailija
05.09.2014 |

On ollut mielenkiintoista huomata, että näinkin pienessä ajassa voi tapahtua iso muutos. Olen siis kärsinyt sekalaisista vatsaoireista, rampannut lääkärillä milloin minkäkin syyn takia (kouristelut, löysä uloste jne.) eikä syytä ole löytynyt, kuten ei myöskään vatsan pallomaiseen turvotukseen. Nyt viikon jälkeen olen huomannut että oloni on paljon parempi, olen pirteämpi ja vatsavaivat ovat vähentyneet todella huomattavasti. Yhtenä päivänä olin juhlissa joissa söin keliaakikoille tarkoitettua kakkua- söin kolme (!) palaa, eikä vatsa murahtanutkaan! Söin toisena päivänä gluteenittoman jäätelön tötteröineen päivineen (maissivohveli), ei oireita.

Kun miettii lääkäreiden asennetta, käy väkisinkin mielessä että jonkinlainen vehnäyliherkkyys taitaa vaivata monia suomalaisia, mutta siihen voi olla haastavaa saada apua. Täälläkin näkee usein ketjuja, joissa valitellaan vatsaoireita, mutta lääkärit sanovat sen johtuvan -vuodesta toiseen- lähinnä ärtyneen suolen oireyhtymästä...

Mielestäni gluteeniton ruokavalio on ollut hyvä ratkaisu ja suosittelen kokeilemaan sitä, jos vatsa vaivaa. Olen syönyt viljojen tilalla riisiä, perunaa ja maissia. Nuudeleista pidän, joten siirryin riisinuudeleihin. Nykyään kaupasta saa vaikka mitä gluteenitonta, hinnat ovat tosin melko korkeat joissakin tuotteissa, mutta minä en jäänyt kaipaamaan leipää koska en ole sitä kipujen vuoksi syönyt koskaan paljon.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa FODMAP dieetti. Sen yksi osa on gluteenipitoisten viljojen välttäminen.

Vierailija
2/9 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin voinut kirjoittaa tuon itse! Ihan samanlaiset kokemukset. Vatsani on rauhoittunut paljon ruokavalio muutoksen myötä. Olen laihtunut myös :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 2, tutustun asiaan!

Vierailija
4/9 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja myrkylliset viljat/ james braly, Ron hoggan

Vierailija
5/9 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, hieno juttu! Omalla kohdallani en vielä ole laihtumista huomannut, mutta turvotus on lähtenyt liikkeelle.

Vierailija
6/9 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, kiitos kirjavinkistä!

Vierailija
7/9 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:55"]

On ollut mielenkiintoista huomata, että näinkin pienessä ajassa voi tapahtua iso muutos. Olen siis kärsinyt sekalaisista vatsaoireista, rampannut lääkärillä milloin minkäkin syyn takia (kouristelut, löysä uloste jne.) eikä syytä ole löytynyt, kuten ei myöskään vatsan pallomaiseen turvotukseen. Nyt viikon jälkeen olen huomannut että oloni on paljon parempi, olen pirteämpi ja vatsavaivat ovat vähentyneet todella huomattavasti. Yhtenä päivänä olin juhlissa joissa söin keliaakikoille tarkoitettua kakkua- söin kolme (!) palaa, eikä vatsa murahtanutkaan! Söin toisena päivänä gluteenittoman jäätelön tötteröineen päivineen (maissivohveli), ei oireita.

Kun miettii lääkäreiden asennetta, käy väkisinkin mielessä että jonkinlainen vehnäyliherkkyys taitaa vaivata monia suomalaisia, mutta siihen voi olla haastavaa saada apua. Täälläkin näkee usein ketjuja, joissa valitellaan vatsaoireita, mutta lääkärit sanovat sen johtuvan -vuodesta toiseen- lähinnä ärtyneen suolen oireyhtymästä...

Mielestäni gluteeniton ruokavalio on ollut hyvä ratkaisu ja suosittelen kokeilemaan sitä, jos vatsa vaivaa. Olen syönyt viljojen tilalla riisiä, perunaa ja maissia. Nuudeleista pidän, joten siirryin riisinuudeleihin. Nykyään kaupasta saa vaikka mitä gluteenitonta, hinnat ovat tosin melko korkeat joissakin tuotteissa, mutta minä en jäänyt kaipaamaan leipää koska en ole sitä kipujen vuoksi syönyt koskaan paljon.

[/quote]

Jos on vehnäallergia, miksi siihen gluteenitonta ruokavaliota suosittelet, eikö pelkkä vehnätön riittäisi?

Vierailija
8/9 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Vuosi gluteenitonta takana!

Vierailija
9/9 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, ei ole varmistusta siitä, onko vehnäALLERGIA vaiko mikä kyseessä...gluteeniton on mielestäni kätevin, koska ei tarvitse veikata jokaisen viljan kanssa erikseen että käykö vai eikö. Jättää vaan välistä tai korvaa esim. riisillä yllättävän helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä