Onko 5vrk ikäinen kalafile tuoretta?
Olen tarkka, tiedän sen, mutta en haluaisi ostaa esim lohifilettä jonka pyynnöstä lähes vko. Ja sellaisia tuntuu kauppojen kalatiskit olevan väärällään, helvetin raivostuttavaa!!!! asutaanko me jossain sisämaassa keskellä suurta Amerikan mannerta vai mikä mättää kun ei kaupoista saa tuoretta, max2vrk pyynnistä, kalaa???
ARRGH!!!!
Kommentit (12)
Ei ole 5 vrk vanha kala tuoretta. Itse ostan vaan sellasta, jonka pyynnistä on max 3 vrk ja syön saman päivän kuluessa. Ihmettelen myös, miksi monissa kaupoissa on myynnissä jopa 7 vrk sitten pyydettyä kalaa!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:41"]
Ei ole 5 vrk vanha kala tuoretta. Itse ostan vaan sellasta, jonka pyynnistä on max 3 vrk ja syön saman päivän kuluessa. Ihmettelen myös, miksi monissa kaupoissa on myynnissä jopa 7 vrk sitten pyydettyä kalaa!
[/quote]
Ja mä asun Turussa, joten luulisi, että sitä samana tai edellisenä päivänä pyydettyä kalaa olisi tarjolla ihan joka päivä näin rannikolla.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:42"]
[/quote]
Ja mä asun Turussa, joten luulisi, että sitä samana tai edellisenä päivänä pyydettyä kalaa olisi tarjolla ihan joka päivä näin rannikolla.
[/quote]
Eikö turussa ole kauppahallia?
Laatu ja tuoreus maksaa. Valivali.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
On. Olen sieltä pari kertaa saanut niin pilaantunutta kalaa, että enää en sieltä hae. Kupittaan Cittarissa on nyt onneksi alkanut olemaan aika tuoretta kotimaista kalaa, onneksi. Ja kyllä, laatu ja tuoreus maksaa, ja olen valmis maksamaan - tarjouksellakaan en osta yli 5 vrk ikäistä kuollutta kalanpalaa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 11:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
On. Olen sieltä pari kertaa saanut niin pilaantunutta kalaa, että enää en sieltä hae. Kupittaan Cittarissa on nyt onneksi alkanut olemaan aika tuoretta kotimaista kalaa, onneksi. Ja kyllä, laatu ja tuoreus maksaa, ja olen valmis maksamaan - tarjouksellakaan en osta yli 5 vrk ikäistä kuollutta kalanpalaa.
[/quote]
Ok. Onko turun kauppahallissa kala oikeesti huonoa?
Helsingissä tota oikeasti tuoretta kalaa kun ei saa muualta kuin halleista, hintakin on sen mukainen =)
Tukusta saa kalat aina vähintään päivän tuoreempina kuin kaupasta. Osa kalatukuista myy myös kuluttajille suoraan. Pääkaupunkiseudulla on useampia vaihtoehtoja, E.Eriksson ja Arvo Kokkonen ainakin toimineet jo pitkään.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:18"]
Tukusta saa kalat aina vähintään päivän tuoreempina kuin kaupasta. Osa kalatukuista myy myös kuluttajille suoraan. Pääkaupunkiseudulla on useampia vaihtoehtoja, E.Eriksson ja Arvo Kokkonen ainakin toimineet jo pitkään.
[/quote]
Joo, noi unohtui hallien lisäksi =) Kokkosen haittana on sijainti.
Ei ole tuoretta. En osta 5vrk vanhaa kalaa vaikka ne säilöttäisiin missä jäissä. En osta vanhaa maitoakaan, miksi sitten kalaa.
Kalan tuoreutta on kahta lajia:
1. Sellaista, joka ei ole vielä yhtään pilaantunut
2. Sellaista, joka on Tuoretta
Kaupasta saa ykköstä, itse kalastaen tai rannassa kalastajalta ostaen kakkosta.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 12:35"]Ei ole tuoretta. En osta 5vrk vanhaa kalaa vaikka ne säilöttäisiin missä jäissä. En osta vanhaa maitoakaan, miksi sitten kalaa.
[/quote]
Kerro ihmeessä missä määritellään että kala on vanhaa 5vrk päästä? Olet ennenkin ostanut sitä ihan hyvillä mielin, et vain tiennyt sitä kun kaupat saivat vielä valehdella kalan pyyntipäivästä.
Monikin kauppa myisi mielellään tuoreempaa kalaa, mutta kun se kala kiertää tukun kautta, se on jo kauppaan saapuessaan 3 päivää vanhaa. Kannattaa myös muistaa kun ostaa ruodotonta lohifilettä, että se on vähintään päivän vanhempaa koska ruotoja ei voi nyppiä heti kalan noston jälkeen, vaan vasta kun kala on jonkin aikaa levännyt.
Pyytäjät antavat kalalle viimeisen käyttöpäivän, miksi kaupat eivät myisi sitä viimeiseen mahdolliseen päivään saakka? Eikö ola parempi että nykyään ne päivät oikeasti ilmoitetaan, pari vuotta sitten aina valehdeltiin että juu, eilen on tullutta! Vaikka totuus oli ihan toinen.
Kala ei ole niin herkkä pilaantumaan mitä luullaan. Se myös säilytetään kaupoissa hyvin jäissä, joten what's the fucking problem? Eikä se fisu sieltä norjasta ihan vartissa kauppaan pääse.