Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako lapsesi itse päättää osallistuuko hän kouluaikana uskonnollisiin tilaisuuksiin?

Vierailija
15.08.2021 |

Annatteko lapsenne itse päättää osallistuuko hän koulussa uskonnon harjoittamiseen?

Yläkoululainen on ilmoittanut ettei halua osallistua. Kouluaikana järjestetään useita uskonnollisia tilaisuuksia lukuvuoden aikana, mm. jumalanpalveluksia.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, kun hän ilmaisee mielipiteensä. Itse olen ateisti, mutta jos lapseni ilmottaisi haluavansa esimerkiksi rippileirille, niin sitten hän menisi. Ei ole minun asiani kasvattaa lasta minun uskomusteni mukaan, vaan vain antaa lapselle eväät elämää varten. Puoluekantansa ja mahdollisen uskontonsa saa valita ihan omien arvojensa mukaan. 

Vierailija
2/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän ei halua palvoa uskomuksia, niin mielestäni se on hänen oikeutensa, eikä vanhempien tai koulun pidä pakottaa. Ja tietysti sama toisin päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai, eikös ev.lut kirkon jäsenet osallistu noihin automaattisesti?

Vierailija
4/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan lasten itse päättää, jo päiväkoti-ikäiselle olen sanonut, ettei esim. kirkkoon tarvitse lähteä, jos eivät halua. Toistaiseksi ovat kuitenkin aina lähteneet. Minä en kirkkoon kuulu, mieheni kyllä.

Vierailija
5/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos lapsi on liitetty kirkkoon mielipidettä kysymättä, niin pitää antaa oikeus erota mikäli niin haluaa. 

Vierailija
6/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän ei halua palvoa uskomuksia, niin mielestäni se on hänen oikeutensa, eikä vanhempien tai koulun pidä pakottaa. Ja tietysti sama toisin päin.

Uskonnonopetus ja kristilliset tilaisuudet koulussa ovat ennemminkin kulttuurinen asia kouluissa, niillä ei ole mitään tekemistä uskomusten palvonnan kanssa. Veikkaanpa, että vanhempiesi sivistystaso ei ole kovin korkealta kotoisin.

Epäsivistyneet eivät kykene ottamaan uskontoa kulttuurisena asiana, vaan luulevat olevansa kovinkin ihmeellisiä erottuaan kirkosta.

Vierailija
7/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin näin on ollut. Kuitenkin uskonnon vapaus koskee myös uskontokuntaan kuuluvia. Vasta täysi-ikäinen saa erota uskonnollisesta yhteisöstä ilman huoltajan lupaa.

Vierailija
8/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnonopetus ja kristilliset tilaisuudet koulussa ovat ennemminkin kulttuurinen asia kouluissa, niillä ei ole mitään tekemistä uskomusten palvonnan kanssa. Veikkaanpa, että vanhempiesi sivistystaso ei ole kovin korkealta kotoisin.

Epäsivistyneet eivät kykene ottamaan uskontoa kulttuurisena asiana, vaan luulevat olevansa kovinkin ihmeellisiä erottuaan kirkosta.

Koululaisjumalanpalvelukset ovat ihan oikeita jumalanpalveluksia.

Vierailija
9/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos lapsi on liitetty kirkkoon mielipidettä kysymättä, niin pitää antaa oikeus erota mikäli niin haluaa. 

Tietenkin lapsi on liitetty kirkkoon mielipidettä kysymättä, luuletko useankin 2-kuisen osaavan sanoa kantansa?

Ja millä perustella pitää antaa oikeus erota? Ei tarvitse.

Vierailija
10/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja niissä voi olla mukana ihan sivistysmielessä. Siis kulttuurisen sivistyksen.

Vierailija
11/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa päättää itse. Juuri siitä syystä erosimme kirkosta ennen koulujen alkua, jotta lapsella on mahdollisuus opiskella elämänkatsomustietoa ja halutessaan itse päättää osallistuuko uskonnollisiin juttuihin vai ei. Joskus on ollut kirkkokäynnillä mukana, mutta mitä isommaksi tullut sitä useammin valinnut ei-uskonnollisen ohjelman koulussa.

Kuten aiempi vastaaja sanoi, kristinusko on jonkin verran myös kulttuurillinen asia Suomessa, joten siksi olen rohkaissut lasta ainakin välillä käymään kirkossa koulun mukana tms.

Vierailija
12/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he ussan tunnit kävi ja krkkotilaisuudet. Hyvä näin. Siellä muodostuu oma mielipide. Ei se mitään tuputusta ole.

Eivät saaneet erityisesti valita. Kävivät koulua. Ja käyvät.

Uskonto on ihan sivistystä.

Vierailija
13/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin näin on ollut. Kuitenkin uskonnon vapaus koskee myös uskontokuntaan kuuluvia. Vasta täysi-ikäinen saa erota uskonnollisesta yhteisöstä ilman huoltajan lupaa.

Siis mitä?

Ei koulusta ole tullut kyselyä noihin osallistumisesta. Ainakaan muistaakseni. Mutta totta kai sanon lapsille, että sinne mennään, niin juin normaalit. Ei olla mitään kommareita tai muita hulluja.

Vierailija
14/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä korkeakoulutettu ja tulen sivistyneestä perheestä, mutta en silti pidä uskontoa kulttuurisena asiana. Uskontoja saa ja pitää opettaa ilmiönä koska niillä on ollut yhteiskunnallinen historiallinen vaikutus. En kuitenkaan rationalistina ihmisenä ole sitä mieltä että näillä uskomuksilla on sijaa ihmiskunnan tulevaisuudessa. Kristilliset tilaisuudet ovat uskontokunnan sisäisiä asioita eikä koulua pidä siihen sekoittaa. 

Vierailija
15/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja niissä voi olla mukana ihan sivistysmielessä. Siis kulttuurisen sivistyksen.

Katsotaanko kieroon, jos ei silloin nouse seisomaan jumalaa kunnioittamaan?

Vierailija
16/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän niitä lapsia ei viedä vaikka moskeijaan rukoilemaan ja ”sivistymään”?

Vierailija
17/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin lapsi on liitetty kirkkoon mielipidettä kysymättä, luuletko useankin 2-kuisen osaavan sanoa kantansa?

Ja millä perustella pitää antaa oikeus erota? Ei tarvitse.

Sääli sinun lapsiasi. 

Vierailija
18/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat vapaasti ryhtyä pakanaksi niin halutessaan. Peruskoulussa käyvät ussan tunnit.

Lukiossa ovat kiinnostuneita maailman eri uskonnoista ja kulttuureista.

Näin meillä.

Ovat ihan kiinnostuneita olleet.

Vierailija
19/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 12-vuotias eli käytännnössä yläkoululainen saa päättää itse, alakouluissa kysytään vanhemmilta. Osa kouluista kysyy yläkouluikäisenkin osalta vanhemmilta mutta yläkouluikäinen saa tosiaan päättää itse.

Oma lapseni ei osallistunut uskonnollisiin tilaisuuksiin, skippasi mm. joulukirkon, vaikka kuuluu kirkkoon eli teki tosiaan asiassa täysin oman päätöksen. Mutta nyt sitten kävi rippikoulun, joten voi olla, että suhtautuminen on näin ysillä erilainen. Itse päättää edelleen, vaikka koulu yrittää sitä päätöstä meille vanhemmille tunkea. Laitan jokaiseen lappuun, että lapsi päättää itse, kun kuulee vaihtoehdot.

Vierailija
20/41 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä korkeakoulutettu ja tulen sivistyneestä perheestä, mutta en silti pidä uskontoa kulttuurisena asiana. Uskontoja saa ja pitää opettaa ilmiönä koska niillä on ollut yhteiskunnallinen historiallinen vaikutus. En kuitenkaan rationalistina ihmisenä ole sitä mieltä että näillä uskomuksilla on sijaa ihmiskunnan tulevaisuudessa. Kristilliset tilaisuudet ovat uskontokunnan sisäisiä asioita eikä koulua pidä siihen sekoittaa. 

Et siis tule tarpeeksi korkean sivistyksen perheestä, vaan vanhempasi ovat selkeästikin olleet luokkakiipijöitä. Korkean sivistyksen suvuissa uskonto on neutraali kulttuurinen asia, johon ei sotketa kommunismia tai muitakaan mielenvikaisten aatteita. Itse en usko kristinuskon opetuksiin, siis että ne ihmeet on tosiasioita ja että jumala tuomitsee jne.

Kuulun silti kirkkoon ja halusin traditionaaliset ristiäiset yms.