Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa kun käännösalalle on tullut...

Vierailija
15.08.2021 |

..halppistekijöitä jotka tällä hetkellä vievät työt, mutta eivät tosiasiassa jaksa pitkään tehdä polkemillaan hinnoilla. Pilaavat kuitenkin markkinoita totuttamalla isot asiakkaat epätodellisen halpoihin hintoihin.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän se kehitys on ollut viimeiset 10 vuotta.

Vierailija
2/10 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että harmittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne harrastelijoiden käännökset kyllä näkyvätkin käsittämättömän huonona työnjälkenä. En ole itse mikään huippu englannissa, mutta sen verran kieltä osaan, että välillä ulkomaisia sarjoja katsellessa ja käännöksiä lukiessa joutuu ihan irvistelemään, kun tekstitys on niin karua luettavaa.

Vierailija
4/10 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta rahoitan näillä opiskeluni✌️

Vierailija
5/10 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu! Tuollainen bulkkityö on ollut ihan ylihinnoiteltua.

Vierailija
6/10 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta rahoitan näillä opiskeluni✌️

Jos opiskelet kielialalle, sahaat oksaa jolla istut. Turha odottaa duuneille hinnannousua jahka valmistut.

Vierailija
7/10 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu! Tuollainen bulkkityö on ollut ihan ylihinnoiteltua.

Jos käännösten laadulla ei ole mitään väliä, niin sitten asia on noin. Mutta jos on sitä mieltä, että käännösten pitäisi vastata alkutekstiä ja niiden kieliasun pitäisi olla hyvä, niin sitten asia onkin jo aivan toinen. 

Vierailija
8/10 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne harrastelijoiden käännökset kyllä näkyvätkin käsittämättömän huonona työnjälkenä. En ole itse mikään huippu englannissa, mutta sen verran kieltä osaan, että välillä ulkomaisia sarjoja katsellessa ja käännöksiä lukiessa joutuu ihan irvistelemään, kun tekstitys on niin karua luettavaa.

Ongelma onkin yleensä, että halppikset ovat huonoja suomen kielessä. Sanavarasto on köyhää, ja tekstiin karkaa kömpelöitä rakenteita ja enkunsekaista ajatusta. Alkukielen taidolla brassailu näkyy nippelinappeleissa, jotka kääntäjä on tarpeettomasti sisällyttänyt käännökseen, vaikka asia olisi ilmaistavissa ytimekkäämmin. En alunperin tarkoittanut tv-tekstitystä, mutta näin se siellä näkyy. 

Ap 

Vierailija
9/10 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma onkin yleensä, että halppikset ovat huonoja suomen kielessä. Sanavarasto on köyhää, ja tekstiin karkaa kömpelöitä rakenteita ja enkunsekaista ajatusta. Alkukielen taidolla brassailu näkyy nippelinappeleissa, jotka kääntäjä on tarpeettomasti sisällyttänyt käännökseen, vaikka asia olisi ilmaistavissa ytimekkäämmin. En alunperin tarkoittanut tv-tekstitystä, mutta näin se siellä näkyy. 

Ap 

Kiire ja huono palkka vaikuttavat asiaan. Sama kääntäjä saisi aikaan nasevampaakin käännöstä. Näin lienee useissa tapauksissa.

Vierailija
10/10 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kiire ja huono palkka vaikuttavat asiaan. Sama kääntäjä saisi aikaan nasevampaakin käännöstä. Näin lienee useissa tapauksissa.[/quote]

Niinhän sitä sanotaan. Olen ollut alalla 17 vuotta enkä anna kiireen sanella työni laatua. Pyydän liksaa sen verran, että kiiretöissä vaikka yösydännä tsekkaan laadun kuntoon. Olen kieltäytynyt alihintaisista töistä ja saanut tilalle parempia. Jos tekijä ei itse hinnoittele työtään oikein, ei sitä tee kukaan muukaan. Pätee kaikilla aloilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan