Eikö kaikella kevyellä liikenteellä kuuluisi olla samat väistämissäännöt?
Siis että risteyksissä toimittaisiin samalla tavalla riippumatta siitä onko liikkeellä rollaattorilla, polkupyörällä, pienellä potkulaudalla, isolla potkulaudalla, sähköpotkulaudalla, rullasuksilla vai millä. Kun kaikki kevyt liikenne kuitenkin käyttää samaa kevyenliikenteenväylää ja muutoin toimii liikenteessä samalla logiikalla.
Ajoneuvoillahan on jo kaikilla samat väistämissäännöt riippumatta onko kyseessä esim. pieni mopo vai iso rekka. Ja tämä sen takia, että kun menevät yhdellä ja samalla autotiellä niin olisi aika vaarallista, jos pitäisi kulkuneuvon tyypin mukaan arpoa, että väistääkö vai ei.
Kommentit (6)
Ei se toimi niin koska suojatiet ovat rakennettu pääsisassa sellaisiksi että niitä pitkin yli pystyy turvallisesti ylittämään tie vain kävelyvauhtia. Myös näkyvyysesteet ja autoilijoiden heikkenevä havainnointikyky jos suojatien ylittävä lähestyy suojatietä kovaa vauhtia voivat aiheuttaa onnettomuuksia joiden syistä käytäisiin turhia oikeusriitoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei se toimi niin koska suojatiet ovat rakennettu pääsisassa sellaisiksi että niitä pitkin yli pystyy turvallisesti ylittämään tie vain kävelyvauhtia. Myös näkyvyysesteet ja autoilijoiden heikkenevä havainnointikyky jos suojatien ylittävä lähestyy suojatietä kovaa vauhtia voivat aiheuttaa onnettomuuksia joiden syistä käytäisiin turhia oikeusriitoja.
Kevyen liikenteen väylille on monesti ehdotettu nopeusrajoitusta. Esim. 15 km/h.
Kuten sanoit niin kaikilla ajoneuvoilla on jo suunnilleen samat väistämissäännöt. Polkupyörä ja sähköpotkulauta ovat ajoneuvoja. Miksi pitäisi tehdä eri säännöt joillekin ajoneuvoille?
Ja nämä suojatieoikeuksista mölyävät fillaristit voisivat kunnioittaa niitä suojateitä ihan omassa ajamisessaan, eipä tule mieleen montaa kertaa jolloin fillaristi olisi reilusti antanut tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Sen sijan on ajettu jalankulkijan päälle, rämpytetty kelloa ja haistateltu jos jalankulkija ei hyppää sivuun ajoneuvon (polkupyörän) edestä. Pari kertaa on jopa käännytty takaisin uhkailemaan lyömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit niin kaikilla ajoneuvoilla on jo suunnilleen samat väistämissäännöt. Polkupyörä ja sähköpotkulauta ovat ajoneuvoja. Miksi pitäisi tehdä eri säännöt joillekin ajoneuvoille?
Ja nämä suojatieoikeuksista mölyävät fillaristit voisivat kunnioittaa niitä suojateitä ihan omassa ajamisessaan, eipä tule mieleen montaa kertaa jolloin fillaristi olisi reilusti antanut tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Sen sijan on ajettu jalankulkijan päälle, rämpytetty kelloa ja haistateltu jos jalankulkija ei hyppää sivuun ajoneuvon (polkupyörän) edestä. Pari kertaa on jopa käännytty takaisin uhkailemaan lyömisellä.
Polkupyörillä on omat väistämissäännöt. Esim. vain kääntyvien ajoneuvojen pitää väistää polkupyöriä. Sääntö oikealta tulijan väistämisestä ei siis päde.
Säännöt koskemaan myös jalankulkijoita!! Oikea reuna jalankulku- ja kevyenliikenteenväylillä sekä ulkoilureiteillä ja sillä selvä. Ja sieltä reunasta ei sinkoilla päättömästi keskelle tietä. Kävelijät ovat itse syypäitä useimpiin vaaratilanteisiin kun palloilevat arvaamattomasti kulkureiteillä.
Tuo olisi liian helppo ja se tekisi moralisoinnista liian vaikeaa. Siksi asia ei käy.