Olisitko sinä ystävänäni suuttunut jos tällä syyllä en olisi suostunut tulemaan kylään
Olen lähdössä kuun loppupuolella pitkään haaveissa olleelle ulkomaanreissulle, juhlin siellä kumppanini kanssa nelikymppisiäni. Loma varattu jo vuosi sitten, alkuvuodesta lähtien ollaan jännitetty päästäänkö reissuun vai ei. Nyt on molemmat rokotukset (ja todistukset niistä) hankittu, ja ollaan päätetty lähteä matkalle. Lento on elokuun loppupuolella ja sitä edeltävät 2 viikkoa päättänyt vältellä mahdollisimman paljon kontakteja. En halua saada mitään flunssaa tms joka estäisi matkan tai joutuisin käymään koronatestissä enkä tuloksia odotellessa pääsisi lennolle.
Olen nyt viikonlopun aikana sanonut kahdelle kaverille, etten tämän matkan vuoksi paria viikkoa ennen halua tavata ketään ei-välttämätöntä kontaktia ja kumpikin on omien sanojensa mukaan pahoittanut mielensä kun torjuin heidän kyläilykutsut, heidän mielestään olen "neuroottinen" ja liioittelen. Toisen kaverin uusperheessä on yhteensä 5 koulu/päiväkoti-ikäistä lasta ja ovat säännönmukaisesti vähintään kerran, pari kuussa jossain räkätaudissa niin lapset kuin aikuisetkin. Toinen kaveri taas ramppaa päivittäin eri harrastuksissa ja (lounas)ravintoloissa, elää kuin olisi vuosi 2019. Aina välillä on flunssaoireita mutta nauraa vaan niille, sanoo ettei nyt tietenkään ole koronaa näin pienet oireet.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet 39-vuotiaana voinut saada jo kaksi rokotetta? Tai kumppanisi?
Hyvä tavaton,kun on työssä jossa on otettava rokotus,on voinut saada jo aikaa sitten!
Jep, minä sain tokan pitkin jo yli kolme kuukautta sitten, mieheni taas pari kuukautta sitten. Olemme hieman yli nelikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Menette kuitenkin vähän puolivillaisesti? Käytte esim kaupassa ja tapaatte teille tärkeitä ihmisiä?
Aaarght, että raivostuttaa tällaiset kateelliset luokittelija-tuttavat. Niin, tietenkin kaikkien pitää pitää jokaista tuntemaansa ihmistä ihan yhtä tärkeänä ainakin niin, että jos SINÄ satut olemaan se, jota ei ehditä tavata, niin silloin selitys on tietenkin tuo. Mutta jos sinua aina ehditään tavata, niin silloin kaverillesi jokainen tuntemansa ihminen on yhtä tärkeä.
Onko koskaan tullut mieleen, miksiolet saanut kokea, että kaikki eivät ole toisille yhtä tärkeitä?
Kertoo kllä ihmisestä paljon, jos ajattelee ystävistään noin. Jos joku minun ystäväni ei ehdi juuri minua tavata, ei tule mieleen, että olisin hänelle jotenkin aiheetta vähemmän tärkeä. Joko hänellä on aihetta suhtautua niin tai sitten tärkeitäkin ystäviä tavataan eri kertoina eri syistä.
Näin minä ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tavaton,kun on työssä jossa on otettava rokotus,on voinut saada jo aikaa sitten!
Mitä hyvä tavaton? Missä ap sanoi, että on? Tai varsinkaan kumppaninsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyvä tavaton? Missä ap sanoi, että on? Tai varsinkaan kumppaninsa?
Se porukka, joka oli työnsä takia etuoikeusasemassa, on todella häiriintyneen pieni, nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Olet olevinaan ja nelikymppinen, mutta juttusi on kuin teinin tarinointia. Sinä teet niin kuin sinä teet, ei asiaa tarvitse kenellekään selitellä.
Keskustelupalsta, aloituksen voi tehdä mistä haluaa (osa saatetaan toki vääränlaisen tai väärän sanan takia poistaa, mut se onkin sitten toinen asia). Jos et ole ymmärtänyt..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi suuttunut. Mutta jotenkin kuulostaa oudolta, että puhut kyläilyyn suostumisesta. Niin kuin se olisi joku palvelus ystävälle, että suostuu kyläilemään. Et varmaan sitä tarkoittanut.
No en nyt tässä aamupalaa vielä syödessä huonosti nukutun yön jälkeen miettinyt sen tarkemmin "suostua" verbin syvempää merkitystä. Kavereiden osalta kysymys kuului, tulenko x päivänä kylään ja sanoin en = kieltäydyin, suostumisen vastakohta. Sitten siitä tuli muutama jankkaus/jatkokysymys kavereilta, alkoi ärsyttää, tein yön yli nukuttuani kyselyn tänne. Ei sen enempää.
ap
Miten aiot sitten paluuvaiheessa toimia? En ole itse matkaillut nyt aikoihin, joten en ole ihan kartalla miten pitäisi tehdä. Aiotko sittenkin pitää etäisyyttä muihin (heitä suojellaksesi)? Hyvää reissua kummiskin!
Käsittääkseni omaehtoista karanteenia ainakin 10 vrk, ja pari negatiivista koronatestiä. En ole ihan varma, voiko oireettomana lyhentää karanteenia negatiivisilla testeillä, ehkä. Täytyy katsoa tarkemmin millainen ohjeistus on palattuani.
ap
Jos sulla on kaksi rokotetta niin ei tartte mitään karanteeneja/testejä tullessa Suomeen.
Nyt kun kielioppivirheestä ei voi enää jankata , jankataan kuka on saanut milloin ja montako rokotetta. Asijaan!!!!
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla kyllä tuon ikäiset halukkaat ovat jo voineet saada kaksi rokotetta, vaikka ei olisi työn, sairauden tms takia jonon kärjessä. Olen itsekin saanut.
En minä loukkaantuisi, mutta tuskin tuollainen varman päälle pelaaja olisi edes ystäväni. Mitä annettavaa sulla olis ystävyyssuhteessa? Et selvästikään ole heittäytyjä ja ensisijaisesti nauti yhdessäolosta, vaan puntaroit muut asiat tärkeämmiksi.
En olisi suuttunut koska suutun harvoin ja olen ymmärtäväinen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi pihakyläillä? Tai lähteä vaikka yhdessä puistoon? Mikä pakko on mennä sinne sohvalle istumaan?
Kyllä ne taudit tarttuu siellä ulkonakin...
Vierailija kirjoitti:
No pääkaupunkiseudulla ainakin on ollut ihan hyvin mahdollista. Sain aikaistettua alkuperäistä rokotetta, jonka piti olla elokuun puolessavälissä.
ap
Mua huvittaa ap:n kaltaiset ihmiset, joka Suomessa on niin tarkkoja koronaturvallisuudesta mutta sitten pakko kuitenkin päästä ulkomaille, koska minäminä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kielioppivirheestä ei voi enää jankata , jankataan kuka on saanut milloin ja montako rokotetta. Asijaan!!!!
Se on asia ei asija.
Pöljä.
Toivottavasti saatte erittäin vaikean Koronan reissussa. Loppuu nämä typerät provot.
Ei minulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Niin? No ei ole kaikkialla mahdollista, tajuatko??????????????????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pääkaupunkiseudulla ainakin on ollut ihan hyvin mahdollista. Sain aikaistettua alkuperäistä rokotetta, jonka piti olla elokuun puolessavälissä.
ap
Joo-o, no täällä sain 13.8. toisen rokotteen, olen 48-v. ja menin ensimmäisten joukossa ikäluokastani varaamaan aikaa! Mitään mahista saada aikaisemmin ei ole ollut. Ei siitä ekastakaan tiedotettu mitenkään. Työni kautta tiedon sain, enkä siis työpaikan ansiosta, vaan lähinnä kollegiaalisesta kiinnostuksesta.
Sulla on ihan täys oikeus kieltäytyä ihna mistä syystä vain, ja minusta syy on ihan pätevä.
Mulla on vähän samanlainen tilanne, yksi projektin porukka haluaisi tavata, ihmisiä ympäri etelä-Suomea, yli 10hlö, kaikilla lapsia ja osa ei ole etätöissä ollenkaan, yksi on ope. Itse en millään haluaisi lähimiittiä, varsinkaan koska syksyni on tosi kiireinen, en halua mitään tautia (siis ihan tavallista räkistäkään) hidastamaan tahtia. Mutta huomaan että nää ei oikein kelpaa syyksi. :(
En olisi loukkaantunut. Järkeenkäypää. Hyvää reissua!