Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka yleisiä ovat design-CV:t?

Vierailija
04.09.2014 |

Uskoisin, että suurin osa tekee CV:n ihan perinteisesti Wordilla sen hienompia värijuttuja yms. lisäämättä. Mutta kuinka moni tekee CV:stään normaalia hienomman? Lisäättekö värejä, muotoiletteko CV:n jotenkin erikoisesti (eli kaikki tekstit ei ole vaan tylsästi allekkain). Teen itse aina hyvin tylsän perinteisen CV:n, vaikka taitoja kyllä olisi tehdä hienompikin. Nyt mietin, että senkö takia minä en saa työpaikkaa, kun CV:ni on niin tylsän näköinen? Pitäisikö jotenkin tehdä siitä erottuvampi massasta? Linkittäkää vaikka hyviä CV:tä netistä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa googlettaa, mutta sitä tietoa ei saa käyttää rekrytoinnissa.

Vierailija
22/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 18:44"]Itselläni on hyvin "perus" cv, selkeä ja ehkä tylsäkin... Kaksi saraketta ja valokuva minusta, on toiminut hyvin! Olen myös pari työntekijää palkannut ja ns. design-cv:eistä yhtäkään ei oltu tehty kunnolla. Oli tönkön näköisiä ja sai etsimällä etsiä tärkeimpiä tietoja. Itse pidin plussana jos kuva oli cv:ssä, kävin kuitenkin etsimässä henkilön facebookista ja kuvalliset olivat helpottaneet työtäni.
[/quote]

Tiesitkö että työnhakijaa ei saa etsiä Facebookista tai muutenkaan googlettaa? Pelkkä työnhakijan toimittama materiaali on rekrytoijan käytettävissä. Toki nykyään on yleistä että esim. vähentää lisätään linkki vaikkapa LinkedIn-profiiliin, jolloin sen saa katsoa. Mutta hakijan suostumus tulee siis olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos google ei löydä mitään, siis ei mitään, niin hakijaa pidetään epäilyttävänä :(

Vierailija
24/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:15"]

Ja jos google ei löydä mitään, siis ei mitään, niin hakijaa pidetään epäilyttävänä :(

[/quote]

minusta löytyy googlessa sivuittain vaikka mitä (julkaisujani, pitämiäni luentoja, etc.), mutta facesta ei löydy mitään, eikä edes linkedinistä. 

Vierailija
25/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämäntyyppisellä päässyt työhaastatteluun asti: http://pad2.whstatic.com/images/d/d8/Curriculum-Vitae.png ja haluaisin kokeilla jopa tämän tyyppistä: http://4.bp.blogspot.com/-7hvQ-86PFJY/T5Lm5a9S0LI/AAAAAAAAA3U/I6joPq8kGS0/s1600/fc75223e467269ceef6fa0437a2abf41.jpg eli että siinä olisi kuvaa ja materiaalia (olen hyvin visuaalinen ihminen itse), mutta tällä hetkellä mulla on ihan perustylsä CV.

Vierailija
26/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:45"]

Olen tämäntyyppisellä päässyt työhaastatteluun asti: http://pad2.whstatic.com/images/d/d8/Curriculum-Vitae.png ja haluaisin kokeilla jopa tämän tyyppistä: http://4.bp.blogspot.com/-7hvQ-86PFJY/T5Lm5a9S0LI/AAAAAAAAA3U/I6joPq8kGS0/s1600/fc75223e467269ceef6fa0437a2abf41.jpg eli että siinä olisi kuvaa ja materiaalia (olen hyvin visuaalinen ihminen itse), mutta tällä hetkellä mulla on ihan perustylsä CV.

[/quote]Voisi vähän kommentoida miksi miinuspeukku, ei nyt ihan aukea mikä tässä viestissä oli sinusta negatiivista...

Vierailija
27/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut tällaisia työnhakuun liittyviä keskusteluita seuratessani, että joillain rekrytoinnista vastaavilla henkilöillä tuntuu olevan hyvin ylimielinen asenne työnhakijoita kohtaan. Vähänkään erikoisimmille hakemuksille nauretaan räkäisesti ja ne heitetään kaaressa roskakoriin. Yksikin epäröivä vastaus työhaastattelussa ja you are dead to me.

Oikeita Kuoleman enkeleitä.

Vierailija
28/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen turha kikkailu on, no, turhaa. Ja aiheuttaa kyllä ennemminkin negatiivisia mielikuvia kuin positiivisia. Tällaiseen turhaan kikkailun lasken mm. värikkäät fontit, kummalliset/vaikeaselkoiset fontit, erikoisen paperin, liian erikoisen cv:n vain erikoisuuden vuoksi (koska en rekrytoi graafisia suunnittelijoita tai visualisteja, liian erikoinen esim. aiemmin linkitetty sarjakuvamainen CV ei välttämättä olisi hyvä asia). En tee päätyökseni rekrytointeja, mutta työssäni rekrytoin silti useamman henkilön vuodessa eli käyn vuosittain läpi kymmeniä, useimmiten satoja hakemuksia. 

CV:n ulkonäöllä ei loppujen lopuksi ole kovin paljon väliä, sisältö on paljon tärkeämpi. Mutta totta kai oletuksena on, että muotoseikat ovat kunnossa eli CV on siististi tehty ja sisältää olennaiset tiedot. Ja tämä on vain henkilökohtainen mielipide, mutta itse siis karsastan turhaa kikkailua. Hauska idea tai tietojen esittäminen graafisesti tai totutusta poikkeavalla tavalla ei sitä välttämättä ole, ennemminkin juuri fontin värin muuttaminen punaiseksi tai vihreäksi tms. tai CV:n tulostaminen erilaiselle paperille. Ehkä tuollaisissa tapauksissa tulee olo, että hakija pelkää ettei muuten erotu joukosta ja pitää kikkailla, mikä tarkoittaa sitä että hänellä ei varmaan ole kokemusta tarpeeksi.
Kuva on kiva, koska ulkonäkö ja tyyli kertoo ihmisestä paljon, mutta eipä sillä vaikutusta rekrytointipäätökseen ole. Ainakaan mulle tulleissa hakemuksissa ei vielä ole tullut vastaan niin rumaa tai epäsiistiä ihmistä että sen takia olisi rekrytointipäätös jäänyt tekemättä. Kahden muuten tasavahvan hakijan ollessa kyseessä ulkonäkö ei välttämättä ole silloinkaan ratkaisevassa osassa, vaan ennemminkin haastattelu(i)ssa syntynyt käsitys persoonallisuudesta ja henkilökemiat 

Vierailija
29/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:09"]

Sellainen turha kikkailu on, no, turhaa. Ja aiheuttaa kyllä ennemminkin negatiivisia mielikuvia kuin positiivisia. Tällaiseen turhaan kikkailun lasken mm. värikkäät fontit, kummalliset/vaikeaselkoiset fontit, erikoisen paperin, liian erikoisen cv:n vain erikoisuuden vuoksi (koska en rekrytoi graafisia suunnittelijoita tai visualisteja, liian erikoinen esim. aiemmin linkitetty sarjakuvamainen CV ei välttämättä olisi hyvä asia). En tee päätyökseni rekrytointeja, mutta työssäni rekrytoin silti useamman henkilön vuodessa eli käyn vuosittain läpi kymmeniä, useimmiten satoja hakemuksia. 

CV:n ulkonäöllä ei loppujen lopuksi ole kovin paljon väliä, sisältö on paljon tärkeämpi. Mutta totta kai oletuksena on, että muotoseikat ovat kunnossa eli CV on siististi tehty ja sisältää olennaiset tiedot. Ja tämä on vain henkilökohtainen mielipide, mutta itse siis karsastan turhaa kikkailua. Hauska idea tai tietojen esittäminen graafisesti tai totutusta poikkeavalla tavalla ei sitä välttämättä ole, ennemminkin juuri fontin värin muuttaminen punaiseksi tai vihreäksi tms. tai CV:n tulostaminen erilaiselle paperille. Ehkä tuollaisissa tapauksissa tulee olo, että hakija pelkää ettei muuten erotu joukosta ja pitää kikkailla, mikä tarkoittaa sitä että hänellä ei varmaan ole kokemusta tarpeeksi.
Kuva on kiva, koska ulkonäkö ja tyyli kertoo ihmisestä paljon, mutta eipä sillä vaikutusta rekrytointipäätökseen ole. Ainakaan mulle tulleissa hakemuksissa ei vielä ole tullut vastaan niin rumaa tai epäsiistiä ihmistä että sen takia olisi rekrytointipäätös jäänyt tekemättä. Kahden muuten tasavahvan hakijan ollessa kyseessä ulkonäkö ei välttämättä ole silloinkaan ratkaisevassa osassa, vaan ennemminkin haastattelu(i)ssa syntynyt käsitys persoonallisuudesta ja henkilökemiat 

[/quote]

Itse ajattelen, että jos työnhakija on huomiota herättävän kaunis, ei hänen kannata hakemukseensa liittää kuvaa... Voipi hakemus mennä "vahingossa" mappi Ö:hön, jos hakemusta käsittelee toinen nainen.

Vierailija
30/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on melko yleinen nimi ja muutamasta kaimastani löytyy googlesta ei niin imartelevaa materiaalia. Toivon, ettei työnantaja googleta minua.

Vierailija
31/32 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 18:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 17:59"]HR-ammattilaiselle ikuisuuskysymys: kuvalla vai ei? - ei ap [/quote] Kuvalla /HR

[/quote]

... varsinkin, kun  LinkedIn profiilissa juitenkin pitää olla kuva.

Vierailija
32/32 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovalla alalla näitä "Design-CV:tä" on tehty jo pitkään. Tunnetaan myös Visuaalisena CV:nä tai Graafisena CV:nä. Nykyään niiden käyttö on yleistynyt myös muilla aloilla, kuten esimerkiksi kaupan alalla.

Tuolta voi lukea lisää: https://www.ukkowork.fi/visuaalinen-cv-varia-ansioluetteloon/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä