Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huomannut, että hiljaisilla ja ujoilla on eniten mt-ongelmia

Vierailija
04.09.2014 |

Otsikko ehkä provosoi aika paljon, mutta näin olen huomannut. Pahoittelen nyt aluksi sitä, etten voi tehdä kappalejakoja, koska olen mobiililaitteella eikä se toimi.

Muistan kouluajoiltakin muutaman tyypin. He olivat aina yksin, eivätkä koskaan jutellut ellei olisi pakko. Satun tuntemaan heidät, ja jokaisella on ollut masennusta,itsetuhoisuutta, jonkin sortin häiriöitä ja agressiivisuutta. Jotkut heistä ovat jopa olleet suljetulla psyk. sairaalassa. oletteko huomanneet saman? Enkä tarkoita että nyt JOKAINEN joka on hiljainen, on heti "hullu". Vaan että olen huomannut, että aika moni kärsii oikeasti jostain mielenterveysongelmasta. Kun kumminkin 53 ikävuoden aikana on tullut nähtyä monenlaista ihmistyyppiä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujot ja hiljaiset ovat usein myös älykkäämpiä, siksi ahdistuvat. Mun teoria.

Vierailija
2/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisikos siitä että hiljainen ja ujo ei saa olla vaan jo pienestä pitäen yritetään väkisin muuttaa lasta supersosiaaliseksi ja lapsi oppii jo pienenä olevansa "huono" eikä kelpaa omana itsenään.

Ja sitten vielä koulussa kusipäät ottaa kiusauksen kohteeksi kun tällaisella lapsella/nuorella ei ole kykyä/voimia puolustaa itseään ja rääkätään puolikuoliaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se aiheutuu loistulehduksesta suolistossa. Jos rassaatte muutamia vuosia suolistoanne antibiooteilla tms. mitä keksitte, niin tuloksia rupeaa tulemaan. Hoito on jonkin verran rankkaa, mutta muuten ne leviävävät suolistosta muuallekin elimistöön.

Vierailija
4/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 15:59"]

Ujot ja hiljaiset ovat usein myös älykkäämpiä, siksi ahdistuvat. Mun teoria.

[/quote]

Aivan. Ja sen lisäksi kun riittävän monen aina äänessä olevan ääliön koviksen on kohdannut, voi se alkaa jossain jo vaikuttaakin, vaikka olisi mitä tasapainoisin lähtökohdiltaan muutoin.

Vierailija
5/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri mieltä. Teen psyk.potilaiden kanssa työtä enkä allekirjoita kyllä tuota väitettäsi..

Vierailija
6/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on ollut vain totaalista haittaa siitä, että olen ujo ja hiljainen. Sen lisäksi, että ihmissuhteiden muodostaminen on hyvin vaikeaa saa kokea muilta ihmeellistä käytöstä (ujous tulkitaan eristäytyneeksi/tylyksi/ylimieliseksi) ja hiljaiset ovat alisteisessa asemassa nyky-yhteiskunnassa, jossa arvostetaan ulospäinsuuntautuneisuutta ja erittäin sosiaalista ihmistä. Olisipa sitä syntynyt vaan normaaliksi, puheliaaksi ja sosiaalisesti rohkeaksi.

Vierailija
7/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita väitettä. Itsarin tehneet tuttuni ovat ainakin niitä joilla meni aina lujaa joka paikassa.

Vierailija
8/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällainen "hiljainen ja ujo", mutta en pohjimmiltani. Vaikea elämä ja sairas kasvatus ovat murskanneet minut, mikä näkyy ulospäin sellaisena vetäytymisenä ja hiljaisuutena. Se on siis tavallaan osa oman elämäni ongelmavyyhtiä, ei syy. Esim. jos ihminen ei oikein missään seurassa saa sanottua omia ajatuksiaan ja on vain hiljaa, niin se on yleensä aina merkki jonkinasteisesta ongelmasta, koska uskaltaisin väittää, että ihan jokaisella ihmisellä on jollain tavalla tarve ilmaista itseään ja tunteitaan. Itse olen ainakin kärsinyt todella paljon siitä, että joudun pitämään tunteet ja ajatukset sisälläni.

Vierailija
9/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee siitä, että hiljainen ja ujo pitää paljon asioita sisällään, eikä saa niitä kerrottua, kuten avoimempi ihminen. Samoin hiljaisella ja ujolla on vaarana syrjäytyä, koska tämä yhteiskunta suosii puheliaita ja äänekkäitä ihmisiä. Hiljainen ja ujo jää helposti kynnysmatoksi, jos ei uskalla pitää melua itsestään. Jotkut psyk. sairaudet varmasti kulkevat myös käsi kädessä hiljaisuuden ja ujouden kanssa. Esim. skitsofreenikot voivat olla hyvinkin pelokkaita.

Joskus ujous taas voi lisätä päihteiden käyttöä, jos ujo kokee, että on rohkeampi ja avoimempi päihteen vaikutuksen alaisena. Päihteiden käyttö taas osaltaan voi lisätä ongelmia. Jep, monia syitä voi löytyä.

Vierailija
10/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja esim. se, ettei ujouden takia pysty hankkimaan ystäviä tai muita merkittäviä sosiaalisia suhteita voi johtaa edelleen sosiaalisten tilanteiden pelkoon tai masennukseen. 

Vierailija
11/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy vai seuraus?

Vierailija
12/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:38"]

Syy vai seuraus?

[/quote]

Voi olla molempia.

Vierailija
13/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:22"]Johtunee siitä, että hiljainen ja ujo pitää paljon asioita sisällään, eikä saa niitä kerrottua, kuten avoimempi ihminen. Samoin hiljaisella ja ujolla on vaarana syrjäytyä, koska tämä yhteiskunta suosii puheliaita ja äänekkäitä ihmisiä. Hiljainen ja ujo jää helposti kynnysmatoksi, jos ei uskalla pitää melua itsestään. Jotkut psyk. sairaudet varmasti kulkevat myös käsi kädessä hiljaisuuden ja ujouden kanssa. Esim. skitsofreenikot voivat olla hyvinkin pelokkaita.

Joskus ujous taas voi lisätä päihteiden käyttöä, jos ujo kokee, että on rohkeampi ja avoimempi päihteen vaikutuksen alaisena. Päihteiden käyttö taas osaltaan voi lisätä ongelmia. Jep, monia syitä voi löytyä.
[/quote]

Ujot ja hiljaiset ovat yleensä ujoja ja hiljaisia tuntemattomien ihmisten kanssa, perheen ja läheisten kanssa eivät. Siksi en usko, etteikö tuntemattomassa seurassa ujo henkilö pystyisi avautumaan esim. puolisolle tai hyvälle ystävälle samoin kuten puheliaskin tyyppi.

Vierailija
14/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin aloin siinä vaiheessa vetäytyyn porukoista ja oleen hiljaa kun mut raiskattiin. Oli mul mt-ongelmia joo, mutta niitä ennen olin sosiaalinen. Nykyään menee ihan ok, en syö lääkkeitä enkä ole hoitosuhteessa, mutta se vetäytyminen ja omissa oloissa oleminen jäi. Luotto ihmisiin meni ja omanarvontunto ei palaa kiusaamisen ja raiskauksen takia enää koskaa. Mutta viihdyn näin, en kaipaa ihmisiä arvosteleen ja satuttaan enää. :)

Vierailija
15/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  taas olen huomannut sen, että ne jotka ovat eniten äänessä havainnoivat ja oppivat vähiten.

Vierailija
16/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut samaa. Veikkaisin että luonnostaan ujot, introvertit ja hiljaiset eivät ole muita taipuvaisempia masennukseen, mutta masentuneet voivat olla taipuvaisia vetäytymään syrjään ja pysymään hiljaa ja arastelemaan ihmisiä.

Vierailija
17/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:22"]Johtunee siitä, että hiljainen ja ujo pitää paljon asioita sisällään, eikä saa niitä kerrottua, kuten avoimempi ihminen. Samoin hiljaisella ja ujolla on vaarana syrjäytyä, koska tämä yhteiskunta suosii puheliaita ja äänekkäitä ihmisiä. Hiljainen ja ujo jää helposti kynnysmatoksi, jos ei uskalla pitää melua itsestään. Jotkut psyk. sairaudet varmasti kulkevat myös käsi kädessä hiljaisuuden ja ujouden kanssa. Esim. skitsofreenikot voivat olla hyvinkin pelokkaita. Joskus ujous taas voi lisätä päihteiden käyttöä, jos ujo kokee, että on rohkeampi ja avoimempi päihteen vaikutuksen alaisena. Päihteiden käyttö taas osaltaan voi lisätä ongelmia. Jep, monia syitä voi löytyä. [/quote] Ujot ja hiljaiset ovat yleensä ujoja ja hiljaisia tuntemattomien ihmisten kanssa, perheen ja läheisten kanssa eivät. Siksi en usko, etteikö tuntemattomassa seurassa ujo henkilö pystyisi avautumaan esim. puolisolle tai hyvälle ystävälle samoin kuten puheliaskin tyyppi.

[/quote]

Totta, mutta entä jos ujous estää hankkimasta kumppania/ystäviä? Mitä jos sen ainoan ihmisen, jolle voi avautua, yhtäkkiä menettääkin?  Äänekkäillä voi olla ympärillään enemmän ihmisiä, joille avautua. 

Vierailija
18/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että osaa puhua tilanteessa kuin tilanteessa tarkoita että puhuisi tärkeistä asioista. Eikä se, että tuntee paljon ihmisiä tarkoita sitä että olisi ystäviä.

Vierailija
19/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisia paskanjauhajia, ja kyllä, pelkkää paskaa ne jauhavat, arvostus on liian kovaa nykyisin. En tiedä onko se aina ollut sitä mutta nykypäivä ei muuta olekaan kuin jenkkihymyä ja paskanjauhantaa. Jos ei siihen muottiin uppoa niin soronoo.

Vierailija
20/23 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös veloilla ja pahoja tämän päivän hulluista ketjuista päätellen.